TVN24 Biznes | Z kraju

Majowe loty zagrożone, 32 połączenia priorytetowe. "Nie ma w ogóle miejsca na kierunki wakacyjne"

TVN24 Biznes | Z kraju

Autor:
mb
Źródło:
TVN24 Biznes
Adrian Furgalski o liście lotnisk priorytetowych
Adrian Furgalski o liście lotnisk priorytetowychTVN24
wideo 2/7
TVN24Adrian Furgalski o liście lotnisk priorytetowych

Dwie trzecie majowych lotów z i do lotnisk w Warszawie i Modlinie jest zagrożonych. Rząd określił listę połączeń priorytetowych, które mają się odbywać w pierwszej kolejności. - Widzimy, że nie ma w ogóle miejsca na kierunki wakacyjne, na czartery. Dziwi mnie, że nie ma Grecji - mówił we "Wstajesz i wiesz" w TVN24 Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Pilot liniowy Dominik Punda zwrócił uwagę, że "kontrolerzy zostali postawieni pod ścianą".

W poniedziałek prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson mówił, że jeśli nie dojdzie do porozumienia z kontrolerami ruchu lotniczego, ok. dwie trzecie lotów z Warszawy i Modlina może się nie odbyć po 1 maja.

Co dalej z lotami? Jak ubiegać się o odszkodowania? Czekamy na Wasze pytania

Dominik Punda, pilot liniowy, instruktor lotnictwa, przyznał, że otrzymuje telefony, czy rejsy zaplanowane w najbliższych tygodniach się odbędą. Stwierdził, że jest pesymistą. - Biorąc pod uwagę, jak wyglądają rozmowy kontrolerów ze stroną rządową, przyglądam się komisjom sejmowym, to nie idzie w dobrą stronę - powiedział.

Punda zwrócił uwagę, że konflikt trwa od dwóch lat. - Kontrolerzy zostali postawieni pod ścianą. Oni skorzystali ze swojego prawa i się zwolnili - zauważył.

Czytaj także: Nieudany sojusz ołtarza z dronem, czyli kulisy konfliktu w PAŻP

Kierunki priorytetowe

We wtorek wieczorem w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym. Wynika z niego, że w maju lotniska w Warszawie i Modlinie będą działały od godz. 9.30 do 17.00. W rozporządzeniu wymieniono również kierunki priorytetowe.

- Widzimy, że nie ma w ogóle miejsca na kierunki wakacyjne, na czartery (...). Dziwi mnie, że nie ma Grecji, bo pod koniec ubiegłego roku Grecja pod względem liczby pasażerów była w czołówce, jeżeli chodzi o odprawy z polskich lotnisk - zauważył Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Zgodnie z rozporządzeniem w ramach pierwszeństwa operacje lotnicze mają być "wykonywane z lotnisk i na lotniska" w następującej kolejności: Londyn - Heathrow (EGLL); Londyn - Luton (EGGW); Londyn - Stansted (EGSS); Frankfurt (EDDF); Nowy Jork (KJFK); Chicago (KORD); Paryż (LFPG); Bruksela (EBBR); Stambuł (LTFM); Rzym (LIRF); Amsterdam (EHAM); Toronto (CYYZ); Dubaj (OMDB); Incheon (RKSI); Monachium (EDDM); Rzeszów (EPRZ); Wiedeń (LOWW); Tel Awiw (LLBG); Oslo (ENGM); Zurich (LSZH); Dublin (EIDW); Kopenhaga (EKCH); Budapeszt (LHBP); Wilno (EYVI); Praga (LKPR); Bukareszt (LROP); Düsseldorf (EDDL); Barcelona (LEBL); Lizbona (LPPT); Tbilisi (UGTB); Berlin (EDDB); Szczecin-Goleniów (EPSC).

Zwrócił uwagę, że to nie jest rozporządzenie szykowane pod Polskie Linie Lotnicze LOT. - Wystarczy wejść na tablice przylotów i odlotów i zobaczyć, że zdecydowana większość samolotów, które nie będą się mieściły w tych godzinach, to są samoloty LOT-owskie - stwierdził Furgalski. Ponadto wskazał, że Eurocontrol też nad tym czuwa, żeby w tej sytuacji "nie było faworyzowania nikogo".

Kolejne rozmowy z kontrolerami

Na wtorek jest zaplanowana kolejna tura rozmów kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej z kontrolerami. Czasu na porozumienie jest coraz mniej, bo z końcem kwietnia z pracy ma odejść 136 kontrolerów.

- Zamiast zdecydowanie wcześniej zacząć rozmawiać poważnie, nie robić takiego teatrzyku jak wczoraj w Sejmie, to myśmy jakieś pierdoły wymyślali, a to wojsko przejmie tą przestrzeń, a to kontrolerzy z innych krajów - zauważył Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Był dopytywany, czy jest możliwe, aby np. wojsko przejęło obowiązki kontrolerów. - Oczywiście, że nie. Można powiedzieć, że mamy pewnego rodzaju nadwyżkę w portach regionalnych, (ale) nie ma nawet takiej możliwości, żeby nawet kogoś z Poznania, Szczecina, Krakowa tutaj ściągnąć, żeby on po godzinie na nowym lotnisku, na zupełnie nowym stanowisku mógł zacząć pracę - powiedział Furgalski.

- To są miesiące przygotowań i na to już na pewno nie mamy czasu, więc w tej chwili wóz albo przewóz. Albo się dogadujemy, albo niestety fundujemy sobie paraliż i wstyd dla naszego kraju - wyjaśniał.

Z końcem kwietnia poza PAŻP-em ma się znaleźć kolejnych 136 kontrolerów. Wcześniej, czyli 31 marca odeszło ich 44. To oznacza, że z 216 kontrolerów obszaru i zbliżania w warszawskim porcie mogło zostać zaledwie 36, czyli co szósty.

Kryzys w PAŻP

Kryzys w PAŻP zaczął się dwa lata temu po wprowadzeniu na szerszą skalę tzw. trybu pojedynczego kontrolera (SPO - Single Person Operations). W tvn24.pl i na antenie TVN24 alarmujemy o tym, jak ten tryb może wpływać na bezpieczeństwo na polskim niebie: - w lutym 2021 roku informowaliśmy o incydencie na Lotnisku Chopina - kontroler przez dwie minuty nie odpowiadał na pytania pilota podchodzącego do lądowania oraz o tym, że system SPO był wprowadzony bez koniecznych szkoleń; - również w lutym 2021 roku pisaliśmy o pracującym w trybie SPO kontrolerze w Katowicach, który wydał pozwolenie na lądowanie, mimo że na pasie pracowała ekipa remontowa; - w marcu 2021 roku opublikowaliśmy informację o pracowniku PAŻP, który zasnął na dyżurze i przez dziewięć minut nie odpowiadał na wezwanie pilota, godzinę później zasnął jeszcze raz; - również w marcu 2021 roku opisaliśmy sprawę związkowców z PAŻP, którzy alarmowali o zagrożeniu dla bezpieczeństwa i zostali dyscyplinarnie zwolnieni z pracy; - w maju 2021 roku zajmowaliśmy się sprawą pijanego kontrolera, który uciekł z wieży, po zatrzymaniu przez policję okazało się, że miał w organizmie dwa promile alkoholu; - w czerwcu 2021 roku pisaliśmy o apelu szefa ULC do ministra infrastruktury o działanie "ze względu na bezpieczeństwo operacji lotniczych"; - w grudniu 2021 roku informowaliśmy o zdarzeniu na lotnisku w Krakowie, gdzie kontroler ratował nieprzytomnego kolegę, ale nie wstrzymano ruchu na lotnisku i w trakcie akcji ratunkowej wystartował samolot z premierem na pokładzie; - w styczniu 2022 roku opisaliśmy list pracowników PAŻP do premiera Mateusza Morawieckiego, w którym pytali oni szefa rządu, "czy musi dojść do katastrofy"; - w marcu 2022 roku opublikowaliśmy informację o początku masowych odejść z PAŻP; - w kwietniu 2022 roku przedstawiliśmy zarzuty stawiane PAŻP przez Najwyższą Izbę Kontroli, która potwierdziła nasze wcześniejsze ustalenia dotyczące wprowadzenia systemu SPO.

Zaślepka materiału TVN24GO
Niebo do zamknięcia. Reportaż "Czarno na białym"
Materiał jest częścią serwisu TVN24 GO

Autor:mb

Źródło: TVN24 Biznes

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości