TVN24 Biznes | Z kraju

Maseczki w sklepach. "Apelujemy o poszanowanie pracy i zdrowia pracowników"

TVN24 Biznes | Z kraju

Autor:
mb/dap
Źródło:
TVN24 Biznes
Rzecznik ministerstwa o klientach bez maseczek
Rzecznik ministerstwa o klientach bez maseczekTVN24
wideo 2/5
TVN24Rzecznik ministerstwa o klientach bez maseczek

Apelujemy do konsumentów o noszenie maseczek i tym samym poszanowanie pracy i zdrowia pracowników handlu i ich rodzin - podkreśliła Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Prezes POHiD zaznaczyła, że "personel placówek handlowych nie jest upoważniony do egzekwowania noszenia maseczek przez konsumentów na terenie sklepów". W związku z tym, prezes POHiD zwróciła się z apelem do klientów.

"Apelujemy do konsumentów o noszenie maseczek i tym samym poszanowanie pracy i zdrowia pracowników handlu i ich rodzin - podkreśliła Renata Juszkiewicz.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO

Koronawirus a sklepy

Prezes POHiD zwróciła uwagę, że "branża handlowa dołożyła wszelkich starań, aby uchronić swoich pracowników i konsumentów przed zakażeniem COVID-19".

"Poniesione zostały ogromne nakłady finansowe i organizacyjne na walkę ze skutkami pandemii. Sieci handlowe wdrożyły maksymalne środki bezpieczeństwa i reżim sanitarny wykraczający ponad wytyczne Głównego Inspektoratu Sanitarnego i wprowadziły szereg własnych dobrych praktyk" - zaznaczyła Juszkiewicz.

Jak wskazała, "wszyscy pracownicy zostali wyposażeni w środki ochrony osobistej, m.in. maseczki, przyłbice, rękawiczki, żele do dezynfekcji rąk oraz osłony pleksi. W sklepach wprowadzono komunikację w postaci plakatów informacyjnych, komunikatów głosowych i oznakowań przy kasach". "Dzięki podjętym wysiłkom pracownicy handlu pozostali zdrowi i mogli zapewnić konsumentom stały dostęp do towarów w tym trudnym czasie" - podkreśliła prezes POHiD.

Apel Ministerstwa Zdrowia

Na kwestię obowiązku zakrywania ust i nosa w sklepach w ostatnich dniach zwracał także uwagę rzecznik Ministerstwa Zdrowia Wojciech Andrusiewicz. Na wtorkowej konferencji prasowej zaapelował do właścicieli sklepów i personelu sklepowego.

- Rozporządzenie daje możliwość nieobsłużenia klienta, który nie będzie się stosował do zapisów rozporządzenia. Jeżeli więc klient przyjdzie do sklepu bez maski, rozporządzenie daje możliwość nieobsłużenia tego klienta - wyjaśnił Andrusiewicz.

- Jeżeli klient nie będzie się chciał dostosować do obowiązku noszenia maseczki, proponujemy nieobsługiwanie tego klienta, chociażby z troski o pozostałych klientów, którzy znajdują się w tym momencie w sklepie. Jeżeli klient nie będzie reagował, zawsze można wezwać odpowiednie służby, w tym policję - wskazał rzecznik MZ. - Oczywiście policja nie jest w stanie stać przed każdym sklepem, ale obowiązkiem właściciela sklepu, personelu sklepowego, jest zadbać o bezpieczeństwo wszystkich klientów sklepu, więc zapewnienie obowiązku noszenia maseczek leży w interesie właściciela sklepu - dodał.

Wojciech Andrusiewicz poprosił, "by każdy właściciel sklepu i personel sklepowy reagował w przypadku, gdy tej maseczki nie ma".

Obowiązek zakrywania ust i nosa

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 maja 2020 roku nie ma już obowiązku zasłaniania ust i nosa otwartej przestrzeni pod warunkiem zachowania dwumetrowego dystansu od innych osób. Wciąż jednak w obiektach handlowych lub usługowych, placówkach handlowych lub usługowych i na targowiskach wymagane jest zakrywanie ust i nosa przy pomocy odzieży lub jej części, maski, maseczki, przyłbicy albo kasku ochronnego. Odkrycie ust i nosa jest możliwe w przypadku konieczności identyfikacji lub weryfikacji tożsamości danej osoby.

Są jednak wyjątki. Obowiązek nie dotyczy dziecka do ukończenia 4. roku życia, a także osoby, która nie może zakrywać ust lub nosa z powodu między innymi "stanu zdrowia, całościowych zaburzeń rozwoju, zaburzeń psychicznych, niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym". Zgodnie z rozporządzeniem, okazanie orzeczenia lub zaświadczenia w tym zakresie nie jest wymagane.

Ponadto klienci mają obowiązek nosić podczas zakupu towarów lub usług rękawiczki jednorazowe lub stosować środki do dezynfekcji rąk. Obowiązek nie dotyczy osób, które nie mogą zakładać lub zdejmować rękawiczek z powodu stanu zdrowia.

Sklepy nadal mają także obowiązek zapewnić rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk. Placówki w godzinach ich otwarcia, co najmniej raz na godzinę, muszą dokonać dezynfekcji stanowiska kasowego lub stanowiska obsługi, lub dystrybutora na stacji paliw płynnych.

Autor:mb/dap

Źródło: TVN24 Biznes

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości