Nowi użytkownicy, rejestrując telefoniczną kartę prepaid, będą mogli podać numer konta bankowego, na które automatycznie trafią ewentualne niewykorzystane pieniądze. Taką zmianę zaproponuje prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.
Urząd poinformował we wtorkowym komunikacie, że prezes UOKiK Tomasz Chróstny zaproponuje modyfikację mechanizmu rozliczania niewykorzystanych pieniędzy z kart prepaid w prawie telekomunikacyjnym. "Propozycja została omówiona z ministrem Januszem Cieszyńskim, który przyjął ją z życzliwością zapewniając, że stosowna poprawka zostanie dodana w procesie legislacyjnym" - czytamy.
Chodzi o projekt ustawy Prawo komunikacji elektronicznej (PKE), nad którym pracuje rząd. Joanna Dębek z Wydziału Promocji Polityki Cyfrowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów poinformowała TVN24 Biznes, że projekt został przekazany do konsultacji w ramach stałego Komitetu Rady Ministrów.
Karta prepaid - UOKiK o zmianach
"Zaproponujemy zmianę brzmienia artykułu tak, aby konsument rejestrując kartę prepaid mógł podać numeru konta bankowego, na które automatycznie otrzyma zwrot niewykorzystanych pieniędzy. Brak podania numeru konta nie zablokuje jednocześnie możliwości odzyskania pieniędzy po wygaśnięciu karty prepaid lub przejściu do innego operatora komórkowego. Zasilenie funduszu szerokopasmowego nastąpi wówczas, gdy obie ścieżki odzyskania pieniędzy nie zostaną przez konsumenta wykorzystane" – wyjaśnił, cytowany w komunikacie prasowym, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Według urzędu w tych wyjątkowych sytuacjach pieniądze nieodebrane przez konsumentów, gdy minie ważność konta na kartę prepaid, będą mogły wspierać rozwój telekomunikacji w Polsce. "Operatorzy telekomunikacyjni przez lata zatrzymywali te środki. Nasze decyzje zmieniły nastawienie operatorów komórkowych do tej kwestii. Przekazanie dopiero w wyjątkowych sytuacjach nieodebranych przez konsumentów środków z kart prepaid na fundusz szerokopasmowy jest jedną ze zmian prawnych, o której dyskutowaliśmy z ministrem Cieszyńskim, a która zyskała jego poparcie" – wskazał Chróstny.
Karta prepaid - zwrot pieniędzy
Urząd zwrócił uwagę, że kwestia zwrotu niewykorzystanych środków z konta na kartę przy wyborze nowej firmy telekomunikacyjnej jest już uregulowana na poziomie unijnym. W grudniu 2018 roku wszedł w życie Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. "Jest w nim przepis, zgodnie z którym przy zmianie operatora dotychczasowi dostawcy usług prepaid muszą na wniosek konsumenta zwrócić pozostałe na koncie środki. Od tej operacji mogą pobierać opłatę współmierną do rzeczywiście poniesionych przez nich kosztów, jeśli zostało to określone w umowie" – wyjaśniono.
Unijne prawo musi zostać implementowane do polskiego. Ma to nastąpić właśnie za pomocą ustawy Prawo komunikacji elektronicznej, która zastąpi Prawo telekomunikacyjne.
"W niektórych europejskich krajach takich jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania zwrot od dawna jest już regułą" – zwrócił uwagę UOKiK.
Rząd w pierwotnym projekcie zakładał, że niewykorzystane pieniądze z kart prepaid, jeśli w ciągu 6 miesięcy nie upomni się o nie klient, będą trafiały na rządowy fundusz szerokopasmowy, z którego mają być finansowane projekty związane z poprawą dostępu do szybkiego internetu oraz lepszym wyposażeniem w sprzęt placówek oświatowych.
Plus, T-Mobile, Orange, Play - postępowania UOKiK
UOKiK we wrześniu 2016 roku wszczął postępowania przeciwko czterem największym operatorom telekomunikacyjnym: Orange Polska, P4, Polkomtel oraz T-Mobile Polska. Wątpliwości urzędu budziło to, że brak kolejnego doładowania telefonu na kartę oznacza, że przepadają środki niewykorzystane przez klientów.
W lutym prezes UOKiK wydał decyzję wobec spółki Polkomtel, operatora sieci Plus, na którą nałożył ponad 20 milionów złotych kary. Do zwrotu pieniędzy odbiorcom zobowiązały się natomiast T-Mobile, Orange i Play.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock