Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał sieć Orange Polska do zwrotu konsumentom pieniędzy pozostałych po wygaśnięciu konta pre-paid - poinformował UOKiK w komunikacie prasowym. Operator poinformował TVN24 Biznes, że zgodnie z decyzją wdroży procedury zwrotu środków.
Wcześniej Prezes UOKiK zobowiązał do zmiany praktyki sieci T-Mobile i Play oraz nałożył ponad 20 mln zł kary na Polkomtel.
"Uporządkowaliśmy tę praktykę"
"Orange Polska to ostatnia z badanych przez nas największych sieci, która nie oddawała konsumentom mającym telefony na kartę niewykorzystanych pieniędzy. Cieszę się, że uporządkowaliśmy tę praktykę, zaś konsumenci mogą odzyskać od operatorów pieniądze pozostałe na ich kontach pre-paid - powiedział cytowany w komunikacie prasowym prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Przypomniał, że utrata niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania to utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne i Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. "Operatorzy mają obowiązek uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług" - dodał Chróstny.
Urząd podał, że Orange Polska we wzorcach umów usług przedpłaconych (pre-paid) zastrzegała, że w chwili rozpoczęcia okresu pasywnego wartość niewykorzystanego limitu jednostek taryfowych jest automatycznie anulowana. Jedynym sposobem na to, aby zgromadzone pieniądze nie przepadły, było kolejne doładowanie przedłużające ważność konta. Jeśli konsument tego nie zrobił, bo np. zapomniał, a chciał zmienić operatora, tracił niewykorzystane środki. Mogło go to zniechęcić do wyboru konkurencyjnej firmy, nawet jeśli otrzymał lepszą ofertę.
Rzecznik Orange Polska Wojciech Jabczyński poinformował TVN24 Biznes, że firma otrzymała decyzję UOKiK. - Zgodnie z nią wdrożymy procedury zwrotu środków, do czego się zobowiązaliśmy - podkreślił.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock