Rozkodowujemy motoryzacyjną enigmę. To każdy kierowca wiedzieć powinien

Mini-podręcznik dla zmotoryzowanychShutterstock

"(...) z HH i TCS. Posiada też ABS i DAS w pakiecie. AFIL i CSS opcjonalnie". Brzmi jak język mandaryński? To tylko fragment specyfikacji nowego samochodu z segmentu B. Na dodatek zupełnie po polsku. Rozszyfrujemy te i inne skróty, które każdy zmotoryzowany powinien znać.

Chyba każdy współczesny użytkownik auta wie, czym jest ABS. Wielu kierowców zdaje sobie sprawę, czym jest TCS. Niektórzy wiedzą też, co kryje się pod hasłem ESP. Jednak jeśli zapytać, co dokładnie znaczą te akronimy, już niewielu potrafi to wytłumaczyć. Jeszcze mniej zna zasadę działania i znaczenie systemu dla bezpieczeństwa jazdy. Dla naszych czytelników łamiemy ten szyfr i rozkodowujemy motoryzacyjną enigmę.

Hamulce, podstawa

Zacznijmy od najbardziej powszechnego we współczesnych autach systemu ABS, który od 2006 jest obligatoryjny w nowych autach na terenie Polski. Kiedyś uczono młodych kierowców tzw. hamowania pulsacyjnego. Polega ono na przykładaniu zmiennej siły na pedał hamulca w ten sposób, by w momencie zablokowania kół odpuścić ją na tyle, żeby znowu zaczęły się obracać. Dzięki temu kierowca zachowuje pewną sterowność auta, które przestaje lecieć siłą bezwładności w kierunku obranym przed zablokowaniem kół, zamiast tego pozwala na pewną korektę toru jazdy. Każdy, kto pobierał nauki jazdy samochodem za rządów „maluchów”, Wartburgów i innych reliktów motoryzacji z czasów realnego socjalizmu, prawdopodobnie przynajmniej otarł się o takie pojęcie.

Niektórzy mogli też na własnej skórze doświadczyć awaryjnego hamowania na zablokowanych kołach. W takiej sytuacji opanowanie samochodu może być dość trudne. Ale jeszcze trudniejsze jest opanowanie swojej prawej nogi. Bez odpowiedniego treningu, niemal nie sposób zahamować z taką siłą, żeby utrzymać koła na granicy przyczepności. Odruchowa reakcja, to wciśnięcie środkowego pedału z niekontrolowaną mocą, prowadzącą do zablokowania kół i utraty sterowności auta. Ponieważ człowiek jest tylko człowiekiem i nawet zawodowy kierowca może mieć gorszy dzień, czy być po prostu zmęczonym, producenci samochodów już w połowie lat 60 zaczęli uciekać się do techniki wspomagającej najbardziej zawodny element auta – człowieka. Pierwszą marką, która wprowadziła system Anti-Lock Breaking System był, wbrew powszechnej opinii, nie Mercedes-Benz, a brytyjski Jensen. Jednak jego model FF, posiadał układ czuwający tylko nad uślizgiem tylnej osi. Pierwszym autem o kompletnym systemie, kontrolującym wszystkie 4 koła, był Chrysler, który w swoim Imperialu montował tzw. „Sure Brake”. Zasada działania ABS jest całkiem prosta. W dużym uproszczeniu polega na tym, że do standardowego układu hydraulicznego dołączone są trzy elementy. Sensor prędkości obrotowej koła, elektroniczna jednostka kontrolująca, i zawory regulujące ciśnienie w odpowiednich miejscach układu. Kiedy sensor wyczuwa, że koło gwałtownie przestało się kręcić lub kręci się wolniej od pozostałych (uwzględniając różnicę w prędkościach kół wewnętrznych i zewnętrznych na zakręcie), elektroniczna centralka wysyła impuls, a zawór, zmniejszający ciśnienie w odpowiedniej części układu hamulcowego, wkracza do akcji. Siła hamowania nie jest likwidowana całkowicie, tylko spada do takiej wartości, by koło z powrotem zaczęło się obracać. Kiedy tylko to nastąpi, ciśnienie znowu jest zwiększane, aż do momentu, kiedy sensor wykryje poślizg. I tak kilkanaście razy na sekundę, balansując na granicy przyczepności. Przewaga elektroniki nad możliwościami człowieka jest oczywista. Gdyby ktoś nie wierzył, niech spróbuje przy najbliższej okazji nacisnąć hamulec 15 razy w ciągu sekundy. Skoro już przy układzie hamulcowym jesteśmy, warto powiedzieć o BAS (znany też jako BA, gdzieniegdzie nazywany MBA, a we Francji również AFU), czyli systemie wspomagania hamowania. Zasada działania jest bardzo prosta i polega na pomiarze prędkości wciśnięcia środkowego pedału. Jeżeli następuje to szybciej, niż zwykle, układ automatycznie i błyskawicznie zwiększa ciśnienie na zaciskach hamulcowych do maksymalnej wartości. Dzięki temu pełna siła hamowania uzyskiwana jest o pewne części sekundy szybciej, często właśnie te brakujące do uniknięcia kolizji.

Kolejny system ingerujący w siłę hamowania, to EBS (Electronik Brakeforce Distribution). Odpowiada za rozdział siły hamowania na poszczególne koła, tak by auto utrzymało obrany przez kierowcę tor jazdy. System przydatny głównie na luźnych, bądź mokrych nawierzchniach oraz oczywiście na śniegu.

Stabilność

ESP (Electronic Stability Program), gdzieniegdzie znany jako VSC, DSC, VSA lub PSM. Po naszemu, to elektroniczna stabilizacja toru jazdy. Składa się z sensora prędkości na każdym kole, czujnika obrotu auta wg. jego osi pionowej i czujnika skrętu kierownicy. System analizuje kilkaset razy na sekundę dane pochodzące z tych sensorów i na tej podstawie oblicza kiedy i jak powinien się zachować. Hydrauliczny element układu interweniuje, zwiększając lub zmniejszając ciśnienie w poszczególnych zaciskach hamulcowych. I jeśli na przykład próbujemy ominąć przeszkodę gwałtownie skręcając kierownicą w prawo, najprawdopodobniej samochód dozna podsterowności (tzw. płużenia). Powodowany siłą bezwładności będzie chciał jechać bardziej do przodu, niż skręcać. Rozpoznawszy to zagrożenie system gwałtownie przyhamuje na moment prawe tylne koło (przy skręcie w prawo), by wywołać w pojeździe odrobinę nadsterowności i narzucić w ten sposób tył, korygując tor jazdy. Jednak to dopiero początek manewru, bo żeby utrzymać się na jezdni prawdopodobnie trzeba będzie równie gwałtownie skontrować kierownicą w lewo. W skutek tego, obciążone do tej pory lewe elementy resorujące oddadzą energię, a tył auta, niczym wahadło, wychyli się w prawo i prawdopodobnie wpadnie w poślizg, trochę jak w manewrze skandynawskiego szarpnięcia (z ang. scandinavian flick). Wywołana gwałtownym odbiciem kierownicy w lewo nadsterowność, będzie redukowana przez system ESP poprzez przyhamowanie prawego przedniego koła. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by wprawny kierowca niejako współdziałał z czuwającym układem i odpowiednio korygował tor jazdy samochodu.

Trakcja

TCS, zwany ASR, lub TC, a miejscami ASC. Wszystkie te akronimy oznaczają system kontroli trakcji, który początkowo montowano w autach o bardzo dużych mocach i napędzie na jedną oś. Obecnie często można go spotkać nawet w miejskich samochodach o niewielkiej mocy. Rzadziej spotyka się tego typu systemy w autach 4WD i AWD, chociaż i tam są obecne. Od kilku lat pojawia się też w mocniejszych motocyklach.

Głównym zadaniem systemu jest, by nie dopuścić do zerwania przyczepności kół napędowych w skutek zbyt gwałtownego dostarczenia na nie mocy. System działa w oparciu o układ hamulcowy, zapłonowy, bądź zasilania. Jeżeli wykryje, że jedno koło napędowe wpada w poślizg, niweluje go zwiększając ciśnienie w odpowiednim miejscu układu hamulcowego, przez co przyhamowuje buksujące koło. Gdyby więcej kół napędowych wpadło w poślizg, do akcji wkracza moduł regulujący dopływ mocy poprzez opóźnienie lub odcięcie zapłonu, ewentualnie przykręcenie przepustnicy. Reakcja modułu odcinającego moment przekazywany na oś pędną jest obarczona pewnym opóźnieniem, dlatego nowoczesne systemy ASR oparte są na współdziałaniu odcięcia mocy i przyhamowaniu odpowiednich kół, co znacznie przyspiesza reakcję na uślizg.

Z obecnie stosowanych systemów bezpieczeństwa są jeszcze inne, które bezpośrednio ingerują w tak elementarne układy auta, jak hamulcowy. Na przykład CSS (City Safety System), który do prędkości nawet 50 km/h potrafi całkowicie wyręczyć kierowcę w zatrzymaniu auta. Kiedy urządzenia LIDAR (radar laserowy) zamontowane w aucie wykryją niebezpieczne zbliżenie się do obiektu, przy jednoczesnym braku reakcji kierowcy, samochód automatycznie rozpocznie manewr hamowania oraz odetnie gaz. Jest jeszcze jeden system, który manipuluje przy układzie hamulcowym. W zależności od producenta nazywa się Hill Holder, Hill Assist Control lub Hill Start Assistance i do niedawna był stosowany głównie w autach terenowych. Od jakiegoś czasu montowany nawet w niewielkich samochodach miejskich, pomaga kierowcom ruszać na pochyłym podłożu. Zadaniem systemu jest utrzymać ciśnienie w układzie hamulcowym przez pewną chwilę od puszczenia hamulca, aż do momentu dodania gazu. Dzięki temu samochód nie stacza się przy rozpoczęciu manewru ruszania pod górkę. Obecność takiego rozwiązania można skutecznie zastąpić przez umiejętne zastosowanie hamulca ręcznego, który zwolniony odpowiednio późno, nie pozwoli ruszającemu na wzniesieniu autu, stoczyć się w niekontrolowany sposób. We współczesnych autach montuje się szereg innych systemów podnoszących bezpieczeństwo kierowcy, które nie ingerują już tak mocno w żywotne układy samochodu. Gdyby rozpocząć ich enumerację zgodnie z porządkiem alfabetycznym, jako pierwszy wypadałoby wymienić system AFIL, mianowany tak przez Citroena. Układ, inaczej zwany Lane Assist, kontroluje na bieżąco położenie samochodu względem znaków poziomych i alarmuje kierowcę o przekroczeniu pasa ruchu, jeżeli dzieje się to bez jednoczesnej sygnalizacji kierunkowskazem. Innym systemem alarmującym kierowcę, jest BLIS (Blind Spot Information System), który czuwa, by tzw. martwe pole nie było przyczyną kolizji. W oparciu o kamery znajdujące się w bocznych lusterkach, układ monitoruje obecność innych pojazdów w newralgicznym miejscu, gdzie mogą pozostać niezauważone przez kierowcę. System automatycznie aktywuje się po przekroczeniu pewnej, niewielkiej prędkości (na ogół 10 km/h) i poprzez kontrolki umieszczone w okolicy lusterek bocznych, informuje kierowcę o samochodach przejeżdżających z prędkością większą o 20-70 km/h, przez martwe pole o długości 9,5 m i 3 metrach szerokości. Inny system, DAS, jest szczególnie polecany podróżującym w dalekie trasy. Driver Alert System kontrolując sposób utrzymywania kierunku jazdy i płynność ruchów kierownicy, ocenia stopień zmęczenia kierowcy i kiedy uzna go za niebezpieczny, alarmuje sygnałem świetlnym oraz dźwiękowym. Do cywilnego użycia w motoryzacji zaczynają od niedawna wkraczać systemy znane raczej z poligonów lub wojskowych misji. Jednym z nich jest Night Vision (INV, NVA), czyli system noktowizyjny, który ułatwia kierowcy widzenie w nocy i przy złej pogodzie. Pewne rozwiązania tego typu działają w oparciu o dodatkowe reflektory, emitujące promieniowanie podczerwone (system aktywny). Inne bazują na wzmocnionym świetle reflektorów podstawowych (system pasywny). W obydwu przypadkach, kamery termowizyjne przekazują obraz do monitorów zamontowanych w desce rozdzielczej lub bezpośrednio do interfejsu wyświetlającego na przedniej szybie samochodu, tzw. Head-up Display (HUD). System pozwala nie tylko na wyświetlenie obrazu pochodzącego z rejestracji promieniowania podczerwonego, ale także na wykrycie człowieka lub zwierzęcia znajdującego się w polu „widzenia” systemu, o czym ten nie omieszka poinformować kierowcę poprzez podświetlenie sylwetki kolorem żółtym lub czerwonym oraz wydanie z siebie sygnału ostrzegawczego. Inny system, do niedawna zarezerwowany dla aut z klasy premium, coraz częściej spotyka się też w samochodach z segmentu B, a nawet A. Układ informujący o spadku ciśnienia w oponach oznacza się skrótem TPMS (akronim od Tire Preassure Monitoring System). Dzięki odpowiednio wczesnemu powiadomieniu o niewłaściwym ciśnieniu, kierowca ma szansę uniknąć pewnych zagrożeń związanych z pogorszoną trakcją. Odpowiednio napompowana opona wpływa też na poziom spalania paliwa oraz tempo zużycia ogumienia. Ostatnim systemem tego zestawienia, będzie TSR (Traffic Sing Recognition), wspierający kierowcę w przestrzeganiu przepisów. Dzięki kamerze o wysokiej rozdzielczości jest w stanie odczytywać i rozpoznawać znaki drogowe. Wspierany przez dane z nawigacji satelitarnej system, ostrzega kierowcę np. o przekroczeniu prędkości poprzez wyświetlanie komunikatów na desce rozdzielczej lub HUD. Chociaż ogromna ilość systemów czuwających nad bezpieczeństwem i komfortem jazdy stale rośnie, nie wolno zapominać o tym najważniejszym – systemie trzeźwego myślenia, który powinien mieć „zainstalowany” każdy kierowca. Warto go aktywować przed ruszeniem w drogę. Nic nie kosztuje, a korzyści z jego używania często są kwestią życia i śmierci. Dosłownie.

Ważne zmiany dla kierowców. "Niewyspany jak pijany":

Ważne zmiany dla kierowców. "Niewyspany jak pijany"
Ważne zmiany dla kierowców. "Niewyspany jak pijany"tvn24

Autor: Jakub Tomaszewki//km / Źródło: tvn24bis.pl

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości

O opłacie reprograficznej, nazywanej też ostatnio podatkiem od smartfonów, przez długi czas było cicho. Tymczasem Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego właśnie skierowało do konsultacji projekt rozporządzenia wraz z zaktualizowanym wykazem urządzeń, które opłatą tą zostaną objęte.

"Podatek od smartfonów". Jest projekt

"Podatek od smartfonów". Jest projekt

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Projekt waloryzacji rent i emerytur na 2026 rok został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów. Zakłada on najniższy wskaźnik wzrostu, jaki dopuszczają przepisy.

O tyle mają wrosnąć emerytury. Projekt z zielonym światłem

O tyle mają wrosnąć emerytury. Projekt z zielonym światłem

Źródło:
PAP

Firma W.Kruk zamierza przejąć spółkę Lilou - wynika z informacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Obie zajmują się sprzedażą biżuterii.

Znana marka biżuteryjna chce przejąć konkurenta

Znana marka biżuteryjna chce przejąć konkurenta

Źródło:
PAP

Nowy mechanizm dochodów własnych Unii Europejskiej, zaproponowany przez Komisję Europejską - tak zwany podatek od firm - może doprowadzić do poważnych zakłóceń gospodarczych w Unii Europejskiej - ostrzegają eksperci brukselskiego think tanku Bruegel. Ich zdaniem Bruksela powinna zrezygnować z realizacji tego pomysłu.

Chcą nowego podatku, eksperci biją na alarm

Chcą nowego podatku, eksperci biją na alarm

Źródło:
PAP

W ramach rekonstrukcji rządu powstał resort gospodarki i finansów, na którego czele stanął Andrzej Domański. Przejął on zadania likwidowanego Ministerstwa Rozwoju i Technologii, zarządzanego przez Krzysztofa Paszyka.

Resort znika, minister odchodzi. "Nawet Ronaldo schodzi z boiska"

Resort znika, minister odchodzi. "Nawet Ronaldo schodzi z boiska"

Źródło:
pap/tvn24.pl

Szef rządu Donald Tusk ogłosił długo wyczekiwane przetasowania w Radzie Ministrów. Po rekonstrukcji w jej składzie zostanie tylko czternastu z dotychczasowych ministrów, z czego niektórzy z nowymi funkcjami.

Pozostają w rządzie, niektórzy w innej roli

Pozostają w rządzie, niektórzy w innej roli

Źródło:
tvn24.pl

Stopa bezrobocia w czerwcu 2025 roku wyniosła 5,2 procent - przekazał w środę Główny Urząd Statystyczny (GUS). Miesiąc wcześniej bezrobocie było na poziomie 5,0 procent.

Rośnie bezrobocie. Nowe dane

Rośnie bezrobocie. Nowe dane

Źródło:
PAP

Chiński wiceminister handlu Wang Wentao stanowczo zaprotestował przeciwko objęciu dwóch instytucji finansowych 18. pakietem sankcji wobec Rosji - przekazało ministerstwo handlu w Pekinie. Sprzeciw został wyrażony podczas rozmowy z unijnym komisarzem do spraw handlu Maroszem Szefczoviczem.

"Stanowczy protest" Chin wobec unijnych działań

"Stanowczy protest" Chin wobec unijnych działań

Źródło:
PAP

Premier Donald Tusk po godzinie 10 ogłosił zmiany w składzie Rady Ministrów. Dotychczasowy minister finansów Andrzej Domański będzie ministrem finansów i gospodarki. - To pierwszy taki przypadek w historii, żeby w jednym miejscu skupić decyzje i gospodarcze i finansowe - oznajmił Tusk.

To będzie nowy superresort

To będzie nowy superresort

Źródło:
tvn24.pl

Ministerstwo Przemysłu stało się jednym z najkrócej funkcjonujących ministerstw w historii Polski. Od formalnego utworzenia resortu, który miał dbać za transformację energetyczną kraju do ogłoszenia jego zniknięcia minął rok, cztery miesiące i 22 dni. Po środowej rekonstrukcji rządu ministerstwo, które miało swoją siedzibę w Katowicach przestaje funkcjonować.

Ministerstwo instant. "Żyło" ledwie nieco ponad 500 dni

Ministerstwo instant. "Żyło" ledwie nieco ponad 500 dni

Źródło:
tvn24.pl

Premier Donald Tusk ogłosił powstanie Ministerstwa Energii. Na jego czele ma stanąć Miłosz Motyka, który do tej pory był podsekretarzem stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, gdzie odpowiadał za sektor odnawialnych źródeł energii oraz elektroenergetyki.

Miłosz Motyka stanie na czele nowego Ministerstwa Energii

Miłosz Motyka stanie na czele nowego Ministerstwa Energii

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Nowym ministrem aktywów państwowych zostanie Wojciech Balczun - poinformował Donald Tusk. W wyniku rekonstrukcji rządu Balczun ma zastąpić na czele MAP Jakuba Jaworowskiego.

Wojciech Balczun nowym ministrem aktywów państwowych

Wojciech Balczun nowym ministrem aktywów państwowych

Źródło:
tvn24.pl, PAP

W wyniku rekonstrukcji rządu stanowisko ministra rolnictwa i rozwoju wsi straci Czesław Siekierski. Zastąpić go ma Stefan Krajewski - przekazał premier Donald Tusk.

Stefan Krajewski będzie szefem resortu rolnictwa i rozwoju wsi

Stefan Krajewski będzie szefem resortu rolnictwa i rozwoju wsi

Źródło:
tvn24.pl

Pracownicy sezonowi na Zachodzie zarabiają dwukrotnie więcej niż w Polsce, jednak wysokie koszty utrzymania i transportu sprawiają, że krótkoterminowe wyjazdy stały się mniej opłacalne - pisze "Rzeczpospolita".

Zmiany na rynku pracy. "Mniejsze zainteresowanie Polaków"

Zmiany na rynku pracy. "Mniejsze zainteresowanie Polaków"

Źródło:
PAP

W czerwcu Argentyna odnotowała najniższą inflację od trzech lat, co pozwoliło jej opuścić grupę krajów z najwyższym wzrostem cen - podał portal Infobae. Na czele rankingu znajdują się Wenezuela, Sudan i Zimbabwe.

Kraje z najwyższą inflacją. Zmiana lidera

Kraje z najwyższą inflacją. Zmiana lidera

Źródło:
PAP

Donald Trump poinformował o zawarciu "ogromnej umowy" handlowej z Japonią. Porozumienie przewiduje inwestycje w USA na poziomie 550 miliardów dolarów, a także wprowadzenie 15-procentowej taryfy celnej na japońskie towary.

Trump: pracowaliśmy nad tym długo i mocno

Trump: pracowaliśmy nad tym długo i mocno

Źródło:
PAP

Kanada w rozmowach ze Stanami Zjednoczonymi przyjmie tylko najkorzystniejsze dla siebie rozwiązania - przekazał szef rządu Mark Carney na spotkaniu z premierami kanadyjskich prowincji i terytoriów.

"Jedyna rzecz, którą rozumie prezydent Trump"

"Jedyna rzecz, którą rozumie prezydent Trump"

Źródło:
PAP

Donald Trump zasugerował we wtorek, że pozwoli Jerome'owi Powellowi dokończyć kadencję na stanowisku przewodniczącego Rezerwy Federalnej (Fed). - I tak wkrótce odejdzie - powiedział prezydent USA.

"Wkrótce odejdzie". Trump nie ustaje w atakach

"Wkrótce odejdzie". Trump nie ustaje w atakach

Źródło:
PAP

We wtorkowym losowaniu Lotto żadnemu z graczy nie udało się wytypować prawidłowo wszystkich sześciu liczb. Oznacza to, że kumulacja rośnie do sześciu milionów złotych. Oto wyniki losowania Lotto i Lotto Plus z 22 lipca 2025 roku.

Wyniki losowania Lotto

Wyniki losowania Lotto

Źródło:
tvn24.pl

We wtorkowym losowaniu w Eurojackpot nie odnotowano głównej wygranej, a kumulacja rośnie do 480 milionów złotych. W Polsce najwyższe byłe wygrane czwartego stopnia. Oto liczby, które wylosowano 22 lipca 2025 roku.

Ogromna kumulacja w Eurojackpot

Ogromna kumulacja w Eurojackpot

Źródło:
tvn24.pl

Sejmowa komisja odrzuciła we wtorek petycję w sprawie uzależnienia wysokości składek na ubezpieczenie emerytalne od liczby posiadanych dzieci. - Prawo nie może nakazywać, nie możemy my nakazywać komuś posiadania dzieci, co jest niezgodne z Konstytucją - powiedział przedstawiający założenia petycji poseł Marcin Józefaciuk (KO). Z kolei Rafał Bochenek z PiS argumentował, że "państwo polskie powinno dbać o to, aby w Polsce rodziło się jak najwięcej dzieci".

Chcą, by bezdzietni płacili więcej. Jest decyzja w sprawie petycji

Chcą, by bezdzietni płacili więcej. Jest decyzja w sprawie petycji

Źródło:
PAP

Niektórzy posłowie w oświadczeniach majątkowych informują o znacznych kwotach w zobowiązaniach - oznacza to, że mają do spłaty duże kredyty i pożyczki. Są nawet parlamentarzyści, których wierzytelności i długi przekraczają milion złotych.

Oni mają milionowe zobowiązania. Oświadczenia majątkowe posłów

Oni mają milionowe zobowiązania. Oświadczenia majątkowe posłów

Źródło:
tvn24.pl

Wybierając się na wakacje w Polsce, możemy zostać dodatkowo obciążeni opłatą klimatyczną. Jej wysokość w różnych częściach naszego kraju jest zróżnicowana. Eksperci podatkowi wyjaśniają, jak wybór odpowiedniego miejsca może ograniczyć koszty całego wyjazdu.

Nawet 300 złotych różnicy w opłatach "za powietrze"

Nawet 300 złotych różnicy w opłatach "za powietrze"

Źródło:
tvn24.pl

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o aplikacji mObywatel - podała Kancelaria Prezydenta RP. Nowelizacja wprowadza dodatkowe usługi - takie jak mStłuczka, wirtualnego asystenta AI oraz mLegitymację dla uczniów i nauczycieli.

Zmiany w mObywatelu. Jest podpis prezydenta

Zmiany w mObywatelu. Jest podpis prezydenta

Źródło:
PAP

Ogłoszono wezwanie do naprawy ponad 5,2 miliona basenów ogrodowych, które sprzedano w USA i Kanadzie - podał portal stacji CNN. Organy regulacyjne wyjaśniły, że paski mocujące były umieszczone nieprawidłowo, co ułatwiało dzieciom dostęp do wody i stwarzało ryzyko utonięcia.

Wada w pięciu milionach basenów. "Ryzyko utonięcia"

Wada w pięciu milionach basenów. "Ryzyko utonięcia"

Źródło:
CNN

Główny Inspektorat Farmaceutyczny wstrzymał w całym kraju obrót lekiem Atorvastatin Medical Valley, przeznaczonym do stosowania u pacjentów ze zwiększonym stężeniem cholesterolu i trójglicerydów we krwi. "Produkt ten nie spełnia przewidzianych dla niego wymagań jakościowych" - czytamy w komunikacie GIF.

Wszystkie serie leku wstrzymane w obrocie

Wszystkie serie leku wstrzymane w obrocie

Źródło:
PAP

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2025 roku wzrosła o 2,2 procent w ujęciu rocznym - podał Główny Urząd Statystyczny. Analitycy oczekiwali wzrostu o 3,9 procent. "Rozczarowujące dane z handlu" - napisali w komentarzu analitycy ING Banku Śląskiego. W maju sprzedaż detaliczna wzrosła o 4,4 procent.

"Rozczarowujące" dane ze sklepów

"Rozczarowujące" dane ze sklepów

Źródło:
tvn24.pl

W 2024 roku mediana wynagrodzeń miesięcznych w Niemczech kształtowała się na poziomie 4013 euro brutto - przekazała Federalna Agencja Pracy. W przeliczeniu po obecnym kursie to około 17 tysięcy złotych. Zarobki na zachodzie kraju były wyższe średnio o 578 euro (2,5 tysiąca złotych) w porównaniu do wschodu.

Tak się zarabia w Niemczech

Tak się zarabia w Niemczech

Źródło:
PAP