Tech
Partner serwisu

Rozkodowujemy motoryzacyjną enigmę. To każdy kierowca wiedzieć powinien

Mini-podręcznik dla zmotoryzowanychShutterstock

"(...) z HH i TCS. Posiada też ABS i DAS w pakiecie. AFIL i CSS opcjonalnie". Brzmi jak język mandaryński? To tylko fragment specyfikacji nowego samochodu z segmentu B. Na dodatek zupełnie po polsku. Rozszyfrujemy te i inne skróty, które każdy zmotoryzowany powinien znać.

Chyba każdy współczesny użytkownik auta wie, czym jest ABS. Wielu kierowców zdaje sobie sprawę, czym jest TCS. Niektórzy wiedzą też, co kryje się pod hasłem ESP. Jednak jeśli zapytać, co dokładnie znaczą te akronimy, już niewielu potrafi to wytłumaczyć. Jeszcze mniej zna zasadę działania i znaczenie systemu dla bezpieczeństwa jazdy. Dla naszych czytelników łamiemy ten szyfr i rozkodowujemy motoryzacyjną enigmę.

Hamulce, podstawa

Zacznijmy od najbardziej powszechnego we współczesnych autach systemu ABS, który od 2006 jest obligatoryjny w nowych autach na terenie Polski. Kiedyś uczono młodych kierowców tzw. hamowania pulsacyjnego. Polega ono na przykładaniu zmiennej siły na pedał hamulca w ten sposób, by w momencie zablokowania kół odpuścić ją na tyle, żeby znowu zaczęły się obracać. Dzięki temu kierowca zachowuje pewną sterowność auta, które przestaje lecieć siłą bezwładności w kierunku obranym przed zablokowaniem kół, zamiast tego pozwala na pewną korektę toru jazdy. Każdy, kto pobierał nauki jazdy samochodem za rządów „maluchów”, Wartburgów i innych reliktów motoryzacji z czasów realnego socjalizmu, prawdopodobnie przynajmniej otarł się o takie pojęcie.

Niektórzy mogli też na własnej skórze doświadczyć awaryjnego hamowania na zablokowanych kołach. W takiej sytuacji opanowanie samochodu może być dość trudne. Ale jeszcze trudniejsze jest opanowanie swojej prawej nogi. Bez odpowiedniego treningu, niemal nie sposób zahamować z taką siłą, żeby utrzymać koła na granicy przyczepności. Odruchowa reakcja, to wciśnięcie środkowego pedału z niekontrolowaną mocą, prowadzącą do zablokowania kół i utraty sterowności auta. Ponieważ człowiek jest tylko człowiekiem i nawet zawodowy kierowca może mieć gorszy dzień, czy być po prostu zmęczonym, producenci samochodów już w połowie lat 60 zaczęli uciekać się do techniki wspomagającej najbardziej zawodny element auta – człowieka. Pierwszą marką, która wprowadziła system Anti-Lock Breaking System był, wbrew powszechnej opinii, nie Mercedes-Benz, a brytyjski Jensen. Jednak jego model FF, posiadał układ czuwający tylko nad uślizgiem tylnej osi. Pierwszym autem o kompletnym systemie, kontrolującym wszystkie 4 koła, był Chrysler, który w swoim Imperialu montował tzw. „Sure Brake”. Zasada działania ABS jest całkiem prosta. W dużym uproszczeniu polega na tym, że do standardowego układu hydraulicznego dołączone są trzy elementy. Sensor prędkości obrotowej koła, elektroniczna jednostka kontrolująca, i zawory regulujące ciśnienie w odpowiednich miejscach układu. Kiedy sensor wyczuwa, że koło gwałtownie przestało się kręcić lub kręci się wolniej od pozostałych (uwzględniając różnicę w prędkościach kół wewnętrznych i zewnętrznych na zakręcie), elektroniczna centralka wysyła impuls, a zawór, zmniejszający ciśnienie w odpowiedniej części układu hamulcowego, wkracza do akcji. Siła hamowania nie jest likwidowana całkowicie, tylko spada do takiej wartości, by koło z powrotem zaczęło się obracać. Kiedy tylko to nastąpi, ciśnienie znowu jest zwiększane, aż do momentu, kiedy sensor wykryje poślizg. I tak kilkanaście razy na sekundę, balansując na granicy przyczepności. Przewaga elektroniki nad możliwościami człowieka jest oczywista. Gdyby ktoś nie wierzył, niech spróbuje przy najbliższej okazji nacisnąć hamulec 15 razy w ciągu sekundy. Skoro już przy układzie hamulcowym jesteśmy, warto powiedzieć o BAS (znany też jako BA, gdzieniegdzie nazywany MBA, a we Francji również AFU), czyli systemie wspomagania hamowania. Zasada działania jest bardzo prosta i polega na pomiarze prędkości wciśnięcia środkowego pedału. Jeżeli następuje to szybciej, niż zwykle, układ automatycznie i błyskawicznie zwiększa ciśnienie na zaciskach hamulcowych do maksymalnej wartości. Dzięki temu pełna siła hamowania uzyskiwana jest o pewne części sekundy szybciej, często właśnie te brakujące do uniknięcia kolizji.

Kolejny system ingerujący w siłę hamowania, to EBS (Electronik Brakeforce Distribution). Odpowiada za rozdział siły hamowania na poszczególne koła, tak by auto utrzymało obrany przez kierowcę tor jazdy. System przydatny głównie na luźnych, bądź mokrych nawierzchniach oraz oczywiście na śniegu.

Stabilność

ESP (Electronic Stability Program), gdzieniegdzie znany jako VSC, DSC, VSA lub PSM. Po naszemu, to elektroniczna stabilizacja toru jazdy. Składa się z sensora prędkości na każdym kole, czujnika obrotu auta wg. jego osi pionowej i czujnika skrętu kierownicy. System analizuje kilkaset razy na sekundę dane pochodzące z tych sensorów i na tej podstawie oblicza kiedy i jak powinien się zachować. Hydrauliczny element układu interweniuje, zwiększając lub zmniejszając ciśnienie w poszczególnych zaciskach hamulcowych. I jeśli na przykład próbujemy ominąć przeszkodę gwałtownie skręcając kierownicą w prawo, najprawdopodobniej samochód dozna podsterowności (tzw. płużenia). Powodowany siłą bezwładności będzie chciał jechać bardziej do przodu, niż skręcać. Rozpoznawszy to zagrożenie system gwałtownie przyhamuje na moment prawe tylne koło (przy skręcie w prawo), by wywołać w pojeździe odrobinę nadsterowności i narzucić w ten sposób tył, korygując tor jazdy. Jednak to dopiero początek manewru, bo żeby utrzymać się na jezdni prawdopodobnie trzeba będzie równie gwałtownie skontrować kierownicą w lewo. W skutek tego, obciążone do tej pory lewe elementy resorujące oddadzą energię, a tył auta, niczym wahadło, wychyli się w prawo i prawdopodobnie wpadnie w poślizg, trochę jak w manewrze skandynawskiego szarpnięcia (z ang. scandinavian flick). Wywołana gwałtownym odbiciem kierownicy w lewo nadsterowność, będzie redukowana przez system ESP poprzez przyhamowanie prawego przedniego koła. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by wprawny kierowca niejako współdziałał z czuwającym układem i odpowiednio korygował tor jazdy samochodu.

Trakcja

TCS, zwany ASR, lub TC, a miejscami ASC. Wszystkie te akronimy oznaczają system kontroli trakcji, który początkowo montowano w autach o bardzo dużych mocach i napędzie na jedną oś. Obecnie często można go spotkać nawet w miejskich samochodach o niewielkiej mocy. Rzadziej spotyka się tego typu systemy w autach 4WD i AWD, chociaż i tam są obecne. Od kilku lat pojawia się też w mocniejszych motocyklach.

Głównym zadaniem systemu jest, by nie dopuścić do zerwania przyczepności kół napędowych w skutek zbyt gwałtownego dostarczenia na nie mocy. System działa w oparciu o układ hamulcowy, zapłonowy, bądź zasilania. Jeżeli wykryje, że jedno koło napędowe wpada w poślizg, niweluje go zwiększając ciśnienie w odpowiednim miejscu układu hamulcowego, przez co przyhamowuje buksujące koło. Gdyby więcej kół napędowych wpadło w poślizg, do akcji wkracza moduł regulujący dopływ mocy poprzez opóźnienie lub odcięcie zapłonu, ewentualnie przykręcenie przepustnicy. Reakcja modułu odcinającego moment przekazywany na oś pędną jest obarczona pewnym opóźnieniem, dlatego nowoczesne systemy ASR oparte są na współdziałaniu odcięcia mocy i przyhamowaniu odpowiednich kół, co znacznie przyspiesza reakcję na uślizg.

Z obecnie stosowanych systemów bezpieczeństwa są jeszcze inne, które bezpośrednio ingerują w tak elementarne układy auta, jak hamulcowy. Na przykład CSS (City Safety System), który do prędkości nawet 50 km/h potrafi całkowicie wyręczyć kierowcę w zatrzymaniu auta. Kiedy urządzenia LIDAR (radar laserowy) zamontowane w aucie wykryją niebezpieczne zbliżenie się do obiektu, przy jednoczesnym braku reakcji kierowcy, samochód automatycznie rozpocznie manewr hamowania oraz odetnie gaz. Jest jeszcze jeden system, który manipuluje przy układzie hamulcowym. W zależności od producenta nazywa się Hill Holder, Hill Assist Control lub Hill Start Assistance i do niedawna był stosowany głównie w autach terenowych. Od jakiegoś czasu montowany nawet w niewielkich samochodach miejskich, pomaga kierowcom ruszać na pochyłym podłożu. Zadaniem systemu jest utrzymać ciśnienie w układzie hamulcowym przez pewną chwilę od puszczenia hamulca, aż do momentu dodania gazu. Dzięki temu samochód nie stacza się przy rozpoczęciu manewru ruszania pod górkę. Obecność takiego rozwiązania można skutecznie zastąpić przez umiejętne zastosowanie hamulca ręcznego, który zwolniony odpowiednio późno, nie pozwoli ruszającemu na wzniesieniu autu, stoczyć się w niekontrolowany sposób. We współczesnych autach montuje się szereg innych systemów podnoszących bezpieczeństwo kierowcy, które nie ingerują już tak mocno w żywotne układy samochodu. Gdyby rozpocząć ich enumerację zgodnie z porządkiem alfabetycznym, jako pierwszy wypadałoby wymienić system AFIL, mianowany tak przez Citroena. Układ, inaczej zwany Lane Assist, kontroluje na bieżąco położenie samochodu względem znaków poziomych i alarmuje kierowcę o przekroczeniu pasa ruchu, jeżeli dzieje się to bez jednoczesnej sygnalizacji kierunkowskazem. Innym systemem alarmującym kierowcę, jest BLIS (Blind Spot Information System), który czuwa, by tzw. martwe pole nie było przyczyną kolizji. W oparciu o kamery znajdujące się w bocznych lusterkach, układ monitoruje obecność innych pojazdów w newralgicznym miejscu, gdzie mogą pozostać niezauważone przez kierowcę. System automatycznie aktywuje się po przekroczeniu pewnej, niewielkiej prędkości (na ogół 10 km/h) i poprzez kontrolki umieszczone w okolicy lusterek bocznych, informuje kierowcę o samochodach przejeżdżających z prędkością większą o 20-70 km/h, przez martwe pole o długości 9,5 m i 3 metrach szerokości. Inny system, DAS, jest szczególnie polecany podróżującym w dalekie trasy. Driver Alert System kontrolując sposób utrzymywania kierunku jazdy i płynność ruchów kierownicy, ocenia stopień zmęczenia kierowcy i kiedy uzna go za niebezpieczny, alarmuje sygnałem świetlnym oraz dźwiękowym. Do cywilnego użycia w motoryzacji zaczynają od niedawna wkraczać systemy znane raczej z poligonów lub wojskowych misji. Jednym z nich jest Night Vision (INV, NVA), czyli system noktowizyjny, który ułatwia kierowcy widzenie w nocy i przy złej pogodzie. Pewne rozwiązania tego typu działają w oparciu o dodatkowe reflektory, emitujące promieniowanie podczerwone (system aktywny). Inne bazują na wzmocnionym świetle reflektorów podstawowych (system pasywny). W obydwu przypadkach, kamery termowizyjne przekazują obraz do monitorów zamontowanych w desce rozdzielczej lub bezpośrednio do interfejsu wyświetlającego na przedniej szybie samochodu, tzw. Head-up Display (HUD). System pozwala nie tylko na wyświetlenie obrazu pochodzącego z rejestracji promieniowania podczerwonego, ale także na wykrycie człowieka lub zwierzęcia znajdującego się w polu „widzenia” systemu, o czym ten nie omieszka poinformować kierowcę poprzez podświetlenie sylwetki kolorem żółtym lub czerwonym oraz wydanie z siebie sygnału ostrzegawczego. Inny system, do niedawna zarezerwowany dla aut z klasy premium, coraz częściej spotyka się też w samochodach z segmentu B, a nawet A. Układ informujący o spadku ciśnienia w oponach oznacza się skrótem TPMS (akronim od Tire Preassure Monitoring System). Dzięki odpowiednio wczesnemu powiadomieniu o niewłaściwym ciśnieniu, kierowca ma szansę uniknąć pewnych zagrożeń związanych z pogorszoną trakcją. Odpowiednio napompowana opona wpływa też na poziom spalania paliwa oraz tempo zużycia ogumienia. Ostatnim systemem tego zestawienia, będzie TSR (Traffic Sing Recognition), wspierający kierowcę w przestrzeganiu przepisów. Dzięki kamerze o wysokiej rozdzielczości jest w stanie odczytywać i rozpoznawać znaki drogowe. Wspierany przez dane z nawigacji satelitarnej system, ostrzega kierowcę np. o przekroczeniu prędkości poprzez wyświetlanie komunikatów na desce rozdzielczej lub HUD. Chociaż ogromna ilość systemów czuwających nad bezpieczeństwem i komfortem jazdy stale rośnie, nie wolno zapominać o tym najważniejszym – systemie trzeźwego myślenia, który powinien mieć „zainstalowany” każdy kierowca. Warto go aktywować przed ruszeniem w drogę. Nic nie kosztuje, a korzyści z jego używania często są kwestią życia i śmierci. Dosłownie.

Ważne zmiany dla kierowców. "Niewyspany jak pijany":

Ważne zmiany dla kierowców. "Niewyspany jak pijany"
Ważne zmiany dla kierowców. "Niewyspany jak pijany"tvn24

Autor: Jakub Tomaszewki//km / Źródło: tvn24bis.pl

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości

Minister rolnictwa Czesław Siekierski przyjechał w niedzielę na rozmowy z rolnikami blokującymi przejście graniczne w Medyce. Zapewniał, że jego resort razem z ministerstwem rozwoju przygotowują negatywne stanowisko do umowy handlowej między UE a krajami Mercosur. Tłumaczył, co się stało ze spełnieniem postulatu o umorzeniu czwartej raty podatku rolnego. - Sytuacja się zmieniła - wyjaśniał.

Minister rolnictwa na przejściu w Medyce: sytuacja się zmieniła

Minister rolnictwa na przejściu w Medyce: sytuacja się zmieniła

Źródło:
PAP

- Mieszkam w stumetrowym domu, samotnie wychowuję dwoje dzieci. Dom podzielony jest na pół. Rodzice mają osobne liczniki. Oni płacą około dwieście złotych za prąd, a ja - mając fotowoltaikę - dwadzieścia tysięcy złotych - opowiada w rozmowie z biznesową redakcją tvn24.pl pani Agnieszka z Rudy Kozielskiej. - Jeden z największych rachunków, o którym mam wiedzę wyniósł 80 tysięcy złotych, a mówimy o zwykłych domach - komentuje Izabela Dąbrowska-Antoniak, koordynator do spraw negocjacji przy prezesie Urzędu Regulacji Energetyki.

"Mamy zwykły dom, piekarnik, lodówkę i czajnik, a dostajemy w tyłek"

"Mamy zwykły dom, piekarnik, lodówkę i czajnik, a dostajemy w tyłek"

Źródło:
tvn24.pl

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał ostrzeżenie o wycofaniu zabawki dla dzieci z popularnej sieci dyskontowej KiK. Powodem jest stwierdzenie przekroczenia dopuszczalnej zawartości ołowiu, który jest szkodliwy dla zdrowia.

Zabawka wycofana z popularnej sieci sklepów. Może zagrażać zdrowiu

Zabawka wycofana z popularnej sieci sklepów. Może zagrażać zdrowiu

Źródło:
tvn24.pl

W Nowym Jorku mieszka najwięcej miliarderów na świecie - aż 144. Około 30 procent najbogatszych osób na Ziemi to mieszkańcy zaledwie 15 miast.

To miasto ma największy odsetek miliarderów na metr kwadratowy

To miasto ma największy odsetek miliarderów na metr kwadratowy

Źródło:
PAP

Najpierw zapowiedzieli zwolnienie 5,5 tysiąca osób, a teraz tną pensje dla 10 tysięcy pracowników. Tak Bosch próbuje znaleźć pieniądze w obliczu dużej konkurencji z Chin.

Zwolnienia to za mało. Obetną także pensje

Zwolnienia to za mało. Obetną także pensje

Źródło:
Reuters

Miejsca hotelowe w Zakopanem na święta Bożego Narodzenia są już w 75 procentach zarezerwowane, a na Sylwestra zostało jeszcze około 20 procent wolnych miejsc w mieście pod Giewontem – powiedział na miesiąc przed świętami Karol Wagner z Tatrzańskiej Izby Gospodarczej (TIG). Dodał, że goście dopytują o organizację plenerowego koncertu sylwestrowego. Z kolei w Beskidach miejsca już się kończą i wiadomo, że będzie nieco drożej niż przed rokiem.

Święta i Sylwester w górach. Trzeba się śpieszyć z rezerwacjami

Święta i Sylwester w górach. Trzeba się śpieszyć z rezerwacjami

Źródło:
PAP

W tym roku wartość fińskiego wywozu aluminium do Rosji zwiększyła się dwukrotnie, w porównaniu z 2023 rokiem. Za wzrost odpowiada rodzinna firma z Turku, światowy producent kolców do zimowych opon. Jej współwłaścicielem jest żona ministra edukacji – poinformował w sobotę fiński nadawca Yle.

Światowy producent kolców do zimowych opon robi interesy z Rosją

Światowy producent kolców do zimowych opon robi interesy z Rosją

Źródło:
PAP

Magazyn podróżniczy "Afar" ogłosił rok 2025 "rokiem podróży bez tłumów". Dlatego też w swoich propozycjach na kolejne miesiące zwrócił uwagę na nieco mniej popularne, można by powiedzieć - niedoceniane kierunki wakacyjnych wojaży. Z miejsc w Europie polecane są między innymi Belgrad i grecka wyspa Chios.

"2025 rokiem podróży bez tłumów". Te miejsca warto odwiedzić

"2025 rokiem podróży bez tłumów". Te miejsca warto odwiedzić

Źródło:
PAP

Kto ma rację - najemca czy wynajmujący? Jakie prawa i obowiązki mają obie strony? I czy ocena poziomu bieli ścian to już przesada? - Z prawnego punktu widzenia muszę powiedzieć: to zależy - komentuje mecenas Katarzyna Trojanowska-Janik, specjalistka w zakresie prawa nieruchomości. Podkreśla jednak, że wynajmujący muszą być gotowi na to, że mieszkania się niszczą.

Właściciel sprawdza ściany z latarką, lokator kroi na blacie. Co wolno w wynajętym mieszkaniu?

Właściciel sprawdza ściany z latarką, lokator kroi na blacie. Co wolno w wynajętym mieszkaniu?

Źródło:
tvn24.pl

W sobotę 23 listopada w Hadze odbyła się kolejna edycja konferencji Poland 2.0 Summit. Zrzesza ona młodych Polaków z całego świata. To okazja do poszerzania wiedzy, nawiązania kontaktów i współpracy z polskimi przedsiębiorcami.

Co jest prawdą, a co fake newsem? Wyzwanie dla mediów w zmieniającej się rzeczywistości

Co jest prawdą, a co fake newsem? Wyzwanie dla mediów w zmieniającej się rzeczywistości

Źródło:
tvn24.pl

Hiszpania ukarała pięć tanich linii lotniczych grzywnami w łącznej wysokości 179 milionów euro za nadużycia, w tym za pobieranie opłat za bagaż podręczny - podaje BBC. Linie lotnicze zapowiadają odwołania się od kar.

Hiszpania nakłada "historyczne" kary na linie lotnicze

Hiszpania nakłada "historyczne" kary na linie lotnicze

Źródło:
BBC

W sobotnim losowaniu Lotto żaden z graczy nie trafił szóstki. Kumulacja rośnie do ośmiu milionów złotych. Oto wyniki losowania Lotto i Lotto Plus z 23 listopada.

Kumulacja w Lotto dalej rośnie

Kumulacja w Lotto dalej rośnie

Źródło:
tvn24.pl

- Ten projekt jest gotowy, zaraz będzie zrealizowany, ponieważ kwestia jest owszem finansowa, ale nie tylko. Przede wszystkim chodzi o pewien mechanizm jak ten zasiłek ma funkcjonować - powiedziała Marzena Okła-Drewnowicz, minister do spraw polityki senioralnej Polski na antenie TVN24 pytana o kwestię podwyżki zasiłku pogrzebowego.

Okła-Drewnowicz: podwyżka zasiłku pogrzebowego jest "na finiszu"

Okła-Drewnowicz: podwyżka zasiłku pogrzebowego jest "na finiszu"

Źródło:
TVN24

Austria coraz częściej zastępuje aluminiowe znaki drogowe drewnianymi. Dotychczas rozwiązanie to wprowadzano w wybranych regionach, a teraz drewniane oznaczenia pojawią się także w Wiedniu. Głównym celem jest ochrona środowiska.

Drewno wyprze aluminium. Na austriackich drogach

Drewno wyprze aluminium. Na austriackich drogach

Źródło:
PAP

Firma Northvolt kończy działalność związaną z rozwojem i produkcją magazynów energii w Gdańsku - ogłosili przedstawiciele firmy. Jak dodano, koncern szuka kupca na zakład w tym mieście.

Firma zamyka fabrykę w Polsce. "Trudna decyzja"

Firma zamyka fabrykę w Polsce. "Trudna decyzja"

Źródło:
PAP

Do różnych możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji można teraz dołączyć szpiegowanie widzów kinowych. Jak informuje portal Daily Mail, brytyjska sieć kin Vue wykorzystuje AI do śledzenia nawyków widzów. Ma to pomóc we wzroście sprzedaży biletów.

Sztuczna inteligencja szpieguje widzów kin

Sztuczna inteligencja szpieguje widzów kin

Źródło:
PAP

Czy pracodawca może mnie zmusić do uczestniczenia w firmowej wigilii? - zapytała internautka w mediach społecznościowych. - Dla jednych to fantastyczna okazja do spotkania i integracji zespołowej, dla innych istny koszmar i na samą myśl o takim wydarzeniu mają nudności - zauważyła w rozmowie z redakcją biznesową tvn24.pl Monika Smulewicz, ekspertka prawa pracy.

Firmowy "śledzik" to prawo czy obowiązek? "Mamy już dość takiego układu"

Firmowy "śledzik" to prawo czy obowiązek? "Mamy już dość takiego układu"

Źródło:
tvn24.pl

Rząd w Oslo widzi w nowych inwestycjach w branżę paliwową szansę na pobudzenie gospodarki i wzmocnienie kursu swojej waluty. Planuje przeznaczyć na nie w przyszłym roku rekordową kwotę ćwierć biliona koron, czyli 23 miliardów dolarów.

Gigantyczne paliwowe inwestycje w Norwegii

Gigantyczne paliwowe inwestycje w Norwegii

Źródło:
PAP

Orange Polska ostrzega przed SMS-ami, w których oszuści podszywają się pod tego operatora. Wiadomości dotyczą rzekomej konieczności aktywacji konta.

Uwaga na takie SMS-y

Uwaga na takie SMS-y

Źródło:
tvn24.pl

Popyt na hydraulików i elektryków w tym roku jest rekordowy, a jego dynamika wciąż rośnie – wynika z danych Oferteo, przygotowanych dla "Rzeczpospolitej", która publikuje je w piątkowym wydaniu.

Zapotrzebowanie na te usługi jest rekordowe. Nawet miesiąc oczekiwania

Zapotrzebowanie na te usługi jest rekordowe. Nawet miesiąc oczekiwania

Źródło:
PAP

Podniesienie kwoty świadczenia z funduszu alimentacyjnego z 500 do 1000 złotych miesięcznie zakłada nowelizacja ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, którą w czwartek uchwalił Sejm. Nowela trafi teraz pod obrady Senatu.

Kwota świadczenia ma wzrosnąć o 100 procent. Sejm daje zielone światło

Kwota świadczenia ma wzrosnąć o 100 procent. Sejm daje zielone światło

Źródło:
PAP

Sejm skierował w czwartek do prac w komisjach finansów i zdrowia dwa rządowe projekty zakładające obniżenie składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców oraz likwidację składki od zbycia środków trwałych. Izba odrzuciła w pierwszym czytaniu projekt poselski autorstwa PiS dotyczący składki.

Co ze składką zdrowotną? Trzy pomysły, trzy decyzje

Co ze składką zdrowotną? Trzy pomysły, trzy decyzje

Źródło:
PAP

Finanse publiczne to nasze wspólne dobro, dlatego zwiększamy nad nimi niezależną i demokratyczną kontrolę - napisał na portalu X minister finansów Andrzej Domański. W czwartek Sejm uchwalił ustawę o Radzie Fiskalnej.

Nowa instytucja w Polsce. "Zwiększamy kontrolę"

Nowa instytucja w Polsce. "Zwiększamy kontrolę"

Źródło:
PAP

Sejm uchwalił w czwartek nowelizację ustawy przesuwającej start systemu kaucyjnego w Polsce o dziewięć miesięcy - na 1 października 2025 roku. Nowela - poza zmianą terminu startu systemu - wprowadza także szereg zmian usprawniających jego działanie.

Rewolucja w sklepach przesunięta. Sejm za nowym terminem

Rewolucja w sklepach przesunięta. Sejm za nowym terminem

Źródło:
PAP