Tech
Partner serwisu

Rozkodowujemy motoryzacyjną enigmę. To każdy kierowca wiedzieć powinien

Mini-podręcznik dla zmotoryzowanychShutterstock

"(...) z HH i TCS. Posiada też ABS i DAS w pakiecie. AFIL i CSS opcjonalnie". Brzmi jak język mandaryński? To tylko fragment specyfikacji nowego samochodu z segmentu B. Na dodatek zupełnie po polsku. Rozszyfrujemy te i inne skróty, które każdy zmotoryzowany powinien znać.

Chyba każdy współczesny użytkownik auta wie, czym jest ABS. Wielu kierowców zdaje sobie sprawę, czym jest TCS. Niektórzy wiedzą też, co kryje się pod hasłem ESP. Jednak jeśli zapytać, co dokładnie znaczą te akronimy, już niewielu potrafi to wytłumaczyć. Jeszcze mniej zna zasadę działania i znaczenie systemu dla bezpieczeństwa jazdy. Dla naszych czytelników łamiemy ten szyfr i rozkodowujemy motoryzacyjną enigmę.

Hamulce, podstawa

Zacznijmy od najbardziej powszechnego we współczesnych autach systemu ABS, który od 2006 jest obligatoryjny w nowych autach na terenie Polski. Kiedyś uczono młodych kierowców tzw. hamowania pulsacyjnego. Polega ono na przykładaniu zmiennej siły na pedał hamulca w ten sposób, by w momencie zablokowania kół odpuścić ją na tyle, żeby znowu zaczęły się obracać. Dzięki temu kierowca zachowuje pewną sterowność auta, które przestaje lecieć siłą bezwładności w kierunku obranym przed zablokowaniem kół, zamiast tego pozwala na pewną korektę toru jazdy. Każdy, kto pobierał nauki jazdy samochodem za rządów „maluchów”, Wartburgów i innych reliktów motoryzacji z czasów realnego socjalizmu, prawdopodobnie przynajmniej otarł się o takie pojęcie.

Niektórzy mogli też na własnej skórze doświadczyć awaryjnego hamowania na zablokowanych kołach. W takiej sytuacji opanowanie samochodu może być dość trudne. Ale jeszcze trudniejsze jest opanowanie swojej prawej nogi. Bez odpowiedniego treningu, niemal nie sposób zahamować z taką siłą, żeby utrzymać koła na granicy przyczepności. Odruchowa reakcja, to wciśnięcie środkowego pedału z niekontrolowaną mocą, prowadzącą do zablokowania kół i utraty sterowności auta. Ponieważ człowiek jest tylko człowiekiem i nawet zawodowy kierowca może mieć gorszy dzień, czy być po prostu zmęczonym, producenci samochodów już w połowie lat 60 zaczęli uciekać się do techniki wspomagającej najbardziej zawodny element auta – człowieka. Pierwszą marką, która wprowadziła system Anti-Lock Breaking System był, wbrew powszechnej opinii, nie Mercedes-Benz, a brytyjski Jensen. Jednak jego model FF, posiadał układ czuwający tylko nad uślizgiem tylnej osi. Pierwszym autem o kompletnym systemie, kontrolującym wszystkie 4 koła, był Chrysler, który w swoim Imperialu montował tzw. „Sure Brake”. Zasada działania ABS jest całkiem prosta. W dużym uproszczeniu polega na tym, że do standardowego układu hydraulicznego dołączone są trzy elementy. Sensor prędkości obrotowej koła, elektroniczna jednostka kontrolująca, i zawory regulujące ciśnienie w odpowiednich miejscach układu. Kiedy sensor wyczuwa, że koło gwałtownie przestało się kręcić lub kręci się wolniej od pozostałych (uwzględniając różnicę w prędkościach kół wewnętrznych i zewnętrznych na zakręcie), elektroniczna centralka wysyła impuls, a zawór, zmniejszający ciśnienie w odpowiedniej części układu hamulcowego, wkracza do akcji. Siła hamowania nie jest likwidowana całkowicie, tylko spada do takiej wartości, by koło z powrotem zaczęło się obracać. Kiedy tylko to nastąpi, ciśnienie znowu jest zwiększane, aż do momentu, kiedy sensor wykryje poślizg. I tak kilkanaście razy na sekundę, balansując na granicy przyczepności. Przewaga elektroniki nad możliwościami człowieka jest oczywista. Gdyby ktoś nie wierzył, niech spróbuje przy najbliższej okazji nacisnąć hamulec 15 razy w ciągu sekundy. Skoro już przy układzie hamulcowym jesteśmy, warto powiedzieć o BAS (znany też jako BA, gdzieniegdzie nazywany MBA, a we Francji również AFU), czyli systemie wspomagania hamowania. Zasada działania jest bardzo prosta i polega na pomiarze prędkości wciśnięcia środkowego pedału. Jeżeli następuje to szybciej, niż zwykle, układ automatycznie i błyskawicznie zwiększa ciśnienie na zaciskach hamulcowych do maksymalnej wartości. Dzięki temu pełna siła hamowania uzyskiwana jest o pewne części sekundy szybciej, często właśnie te brakujące do uniknięcia kolizji.

Kolejny system ingerujący w siłę hamowania, to EBS (Electronik Brakeforce Distribution). Odpowiada za rozdział siły hamowania na poszczególne koła, tak by auto utrzymało obrany przez kierowcę tor jazdy. System przydatny głównie na luźnych, bądź mokrych nawierzchniach oraz oczywiście na śniegu.

Stabilność

ESP (Electronic Stability Program), gdzieniegdzie znany jako VSC, DSC, VSA lub PSM. Po naszemu, to elektroniczna stabilizacja toru jazdy. Składa się z sensora prędkości na każdym kole, czujnika obrotu auta wg. jego osi pionowej i czujnika skrętu kierownicy. System analizuje kilkaset razy na sekundę dane pochodzące z tych sensorów i na tej podstawie oblicza kiedy i jak powinien się zachować. Hydrauliczny element układu interweniuje, zwiększając lub zmniejszając ciśnienie w poszczególnych zaciskach hamulcowych. I jeśli na przykład próbujemy ominąć przeszkodę gwałtownie skręcając kierownicą w prawo, najprawdopodobniej samochód dozna podsterowności (tzw. płużenia). Powodowany siłą bezwładności będzie chciał jechać bardziej do przodu, niż skręcać. Rozpoznawszy to zagrożenie system gwałtownie przyhamuje na moment prawe tylne koło (przy skręcie w prawo), by wywołać w pojeździe odrobinę nadsterowności i narzucić w ten sposób tył, korygując tor jazdy. Jednak to dopiero początek manewru, bo żeby utrzymać się na jezdni prawdopodobnie trzeba będzie równie gwałtownie skontrować kierownicą w lewo. W skutek tego, obciążone do tej pory lewe elementy resorujące oddadzą energię, a tył auta, niczym wahadło, wychyli się w prawo i prawdopodobnie wpadnie w poślizg, trochę jak w manewrze skandynawskiego szarpnięcia (z ang. scandinavian flick). Wywołana gwałtownym odbiciem kierownicy w lewo nadsterowność, będzie redukowana przez system ESP poprzez przyhamowanie prawego przedniego koła. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by wprawny kierowca niejako współdziałał z czuwającym układem i odpowiednio korygował tor jazdy samochodu.

Trakcja

TCS, zwany ASR, lub TC, a miejscami ASC. Wszystkie te akronimy oznaczają system kontroli trakcji, który początkowo montowano w autach o bardzo dużych mocach i napędzie na jedną oś. Obecnie często można go spotkać nawet w miejskich samochodach o niewielkiej mocy. Rzadziej spotyka się tego typu systemy w autach 4WD i AWD, chociaż i tam są obecne. Od kilku lat pojawia się też w mocniejszych motocyklach.

Głównym zadaniem systemu jest, by nie dopuścić do zerwania przyczepności kół napędowych w skutek zbyt gwałtownego dostarczenia na nie mocy. System działa w oparciu o układ hamulcowy, zapłonowy, bądź zasilania. Jeżeli wykryje, że jedno koło napędowe wpada w poślizg, niweluje go zwiększając ciśnienie w odpowiednim miejscu układu hamulcowego, przez co przyhamowuje buksujące koło. Gdyby więcej kół napędowych wpadło w poślizg, do akcji wkracza moduł regulujący dopływ mocy poprzez opóźnienie lub odcięcie zapłonu, ewentualnie przykręcenie przepustnicy. Reakcja modułu odcinającego moment przekazywany na oś pędną jest obarczona pewnym opóźnieniem, dlatego nowoczesne systemy ASR oparte są na współdziałaniu odcięcia mocy i przyhamowaniu odpowiednich kół, co znacznie przyspiesza reakcję na uślizg.

Z obecnie stosowanych systemów bezpieczeństwa są jeszcze inne, które bezpośrednio ingerują w tak elementarne układy auta, jak hamulcowy. Na przykład CSS (City Safety System), który do prędkości nawet 50 km/h potrafi całkowicie wyręczyć kierowcę w zatrzymaniu auta. Kiedy urządzenia LIDAR (radar laserowy) zamontowane w aucie wykryją niebezpieczne zbliżenie się do obiektu, przy jednoczesnym braku reakcji kierowcy, samochód automatycznie rozpocznie manewr hamowania oraz odetnie gaz. Jest jeszcze jeden system, który manipuluje przy układzie hamulcowym. W zależności od producenta nazywa się Hill Holder, Hill Assist Control lub Hill Start Assistance i do niedawna był stosowany głównie w autach terenowych. Od jakiegoś czasu montowany nawet w niewielkich samochodach miejskich, pomaga kierowcom ruszać na pochyłym podłożu. Zadaniem systemu jest utrzymać ciśnienie w układzie hamulcowym przez pewną chwilę od puszczenia hamulca, aż do momentu dodania gazu. Dzięki temu samochód nie stacza się przy rozpoczęciu manewru ruszania pod górkę. Obecność takiego rozwiązania można skutecznie zastąpić przez umiejętne zastosowanie hamulca ręcznego, który zwolniony odpowiednio późno, nie pozwoli ruszającemu na wzniesieniu autu, stoczyć się w niekontrolowany sposób. We współczesnych autach montuje się szereg innych systemów podnoszących bezpieczeństwo kierowcy, które nie ingerują już tak mocno w żywotne układy samochodu. Gdyby rozpocząć ich enumerację zgodnie z porządkiem alfabetycznym, jako pierwszy wypadałoby wymienić system AFIL, mianowany tak przez Citroena. Układ, inaczej zwany Lane Assist, kontroluje na bieżąco położenie samochodu względem znaków poziomych i alarmuje kierowcę o przekroczeniu pasa ruchu, jeżeli dzieje się to bez jednoczesnej sygnalizacji kierunkowskazem. Innym systemem alarmującym kierowcę, jest BLIS (Blind Spot Information System), który czuwa, by tzw. martwe pole nie było przyczyną kolizji. W oparciu o kamery znajdujące się w bocznych lusterkach, układ monitoruje obecność innych pojazdów w newralgicznym miejscu, gdzie mogą pozostać niezauważone przez kierowcę. System automatycznie aktywuje się po przekroczeniu pewnej, niewielkiej prędkości (na ogół 10 km/h) i poprzez kontrolki umieszczone w okolicy lusterek bocznych, informuje kierowcę o samochodach przejeżdżających z prędkością większą o 20-70 km/h, przez martwe pole o długości 9,5 m i 3 metrach szerokości. Inny system, DAS, jest szczególnie polecany podróżującym w dalekie trasy. Driver Alert System kontrolując sposób utrzymywania kierunku jazdy i płynność ruchów kierownicy, ocenia stopień zmęczenia kierowcy i kiedy uzna go za niebezpieczny, alarmuje sygnałem świetlnym oraz dźwiękowym. Do cywilnego użycia w motoryzacji zaczynają od niedawna wkraczać systemy znane raczej z poligonów lub wojskowych misji. Jednym z nich jest Night Vision (INV, NVA), czyli system noktowizyjny, który ułatwia kierowcy widzenie w nocy i przy złej pogodzie. Pewne rozwiązania tego typu działają w oparciu o dodatkowe reflektory, emitujące promieniowanie podczerwone (system aktywny). Inne bazują na wzmocnionym świetle reflektorów podstawowych (system pasywny). W obydwu przypadkach, kamery termowizyjne przekazują obraz do monitorów zamontowanych w desce rozdzielczej lub bezpośrednio do interfejsu wyświetlającego na przedniej szybie samochodu, tzw. Head-up Display (HUD). System pozwala nie tylko na wyświetlenie obrazu pochodzącego z rejestracji promieniowania podczerwonego, ale także na wykrycie człowieka lub zwierzęcia znajdującego się w polu „widzenia” systemu, o czym ten nie omieszka poinformować kierowcę poprzez podświetlenie sylwetki kolorem żółtym lub czerwonym oraz wydanie z siebie sygnału ostrzegawczego. Inny system, do niedawna zarezerwowany dla aut z klasy premium, coraz częściej spotyka się też w samochodach z segmentu B, a nawet A. Układ informujący o spadku ciśnienia w oponach oznacza się skrótem TPMS (akronim od Tire Preassure Monitoring System). Dzięki odpowiednio wczesnemu powiadomieniu o niewłaściwym ciśnieniu, kierowca ma szansę uniknąć pewnych zagrożeń związanych z pogorszoną trakcją. Odpowiednio napompowana opona wpływa też na poziom spalania paliwa oraz tempo zużycia ogumienia. Ostatnim systemem tego zestawienia, będzie TSR (Traffic Sing Recognition), wspierający kierowcę w przestrzeganiu przepisów. Dzięki kamerze o wysokiej rozdzielczości jest w stanie odczytywać i rozpoznawać znaki drogowe. Wspierany przez dane z nawigacji satelitarnej system, ostrzega kierowcę np. o przekroczeniu prędkości poprzez wyświetlanie komunikatów na desce rozdzielczej lub HUD. Chociaż ogromna ilość systemów czuwających nad bezpieczeństwem i komfortem jazdy stale rośnie, nie wolno zapominać o tym najważniejszym – systemie trzeźwego myślenia, który powinien mieć „zainstalowany” każdy kierowca. Warto go aktywować przed ruszeniem w drogę. Nic nie kosztuje, a korzyści z jego używania często są kwestią życia i śmierci. Dosłownie.

Ważne zmiany dla kierowców. "Niewyspany jak pijany":

Ważne zmiany dla kierowców. "Niewyspany jak pijany"
Ważne zmiany dla kierowców. "Niewyspany jak pijany"tvn24

Autor: Jakub Tomaszewki//km / Źródło: tvn24bis.pl

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości

Francuski kurort narciarski Avoriaz zajął pierwsze miejsce w rankingu najpiękniejszych ośrodków narciarskich w Europie. Obiekt wyróżnia się wyjątkową scenerią i nowatorską architekturą, co sprawia, że przyciąga nie tylko narciarzy, ale także miłośników kolarstwa czy pieszych wędrówek.

Wybrano najpiękniejszy ośrodek narciarski w Europie

Wybrano najpiękniejszy ośrodek narciarski w Europie

Źródło:
PAP

Od środy 25 grudnia sygnaliści mogą dokonywać zgłoszeń zewnętrznych do organów publicznych, w tym do Rzecznika Praw Obywatelskich. Status sygnalisty jest przyznawany w momencie dokonania zgłoszenia, a tożsamość takiej osoby musi być zachowana w tajemnicy.

Nowe uprawnienie pracowników

Nowe uprawnienie pracowników

Źródło:
PAP

Premier Finlandii Petteri Orpo poinformował w środę, że jego kraj bada sprawę awarii podmorskiego kabla energetycznego łączącego Finlandię i Estonię - donosi agencja Reuters.

Awaria kabla energetycznego na dnie Bałtyku. "Wszczęto dochodzenie"

Awaria kabla energetycznego na dnie Bałtyku. "Wszczęto dochodzenie"

Źródło:
PAP, Reuters

Jeśli rodzice chcą otrzymać świadczenie Aktywnie w żłobku z wyrównaniem od października, wniosek powinni złożyć najpóźniej 2 stycznia 2025 roku - wynika z wyjaśnień zamieszczonych na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pieniądze mogą przepaść. ZUS ostrzega

Pieniądze mogą przepaść. ZUS ostrzega

Źródło:
tvn24.pl

Usterka techniczna sparaliżowała w środę kolej w Norwegii. Operator infrastruktury kolejowej w Norwegii, Bane Nor, poinformował, że awaria systemu GSM-R została usunięta i pociągi wracają na tory. Jednak opóźnienia i odwołania połączeń na wielu trasach mogą potrwać jeszcze przez wiele godzin.

Po paraliżu pociągi wracają na tory

Po paraliżu pociągi wracają na tory

Aktualizacja:
Źródło:
PAP, tvn24.pl

Dlaczego Ryszard Petru mógł się przed kamerami pobawić w sklep? Bo miał wolną od pracy Wigilię - napisała w mediach społecznościowych ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

Ryszard Petru i "zabawa w sklep". Ministra komentuje

Ryszard Petru i "zabawa w sklep". Ministra komentuje

Źródło:
tvn24.pl, PAP

W okresie świąteczno-noworocznym Polacy wyjeżdżają głównie na południe Europy, a także do Afryki i Azji - wynika z danych przekazanych przez firmy z branży turystycznej. W ocenie firm część rodaków od lat chętnie spędza Boże Narodzenie poza Polską.

Polacy szukają słońca. "Najbardziej widoczna zmiana"

Polacy szukają słońca. "Najbardziej widoczna zmiana"

Źródło:
PAP

Walka z fałszywymi recenzjami restauracji i hoteli w internecie - taki jest cel przygotowanego we Włoszech projektu ustawy. Zasady wystawiania opinii znajdą się w specjalnym regulaminie. Zadowolenie z tej inicjatywy wyraziła organizacja obrony praw konsumentów.

Plaga fałszywych recenzji. Jest reakcja rządu

Plaga fałszywych recenzji. Jest reakcja rządu

Źródło:
PAP

Premier Ukrainy Denys Szmyhal poinformował we wtorek o otrzymaniu od USA pierwszego miliarda dolarów z 20 miliardów dolarów pożyczki, zabezpieczonej wpływami z zamrożonych rosyjskich aktywów.

Pierwszy miliard z zamrożonych rosyjskich aktywów

Pierwszy miliard z zamrożonych rosyjskich aktywów

Źródło:
PAP

We wtorkowym losowaniu Lotto żaden z graczy nie trafił szóstki. W efekcie kumulacja wzrosła do czternastu milionów złotych. Oto wyniki losowania Lotto i Lotto Plus z 24 grudnia.

Ogromna kumulacja w Lotto

Ogromna kumulacja w Lotto

Źródło:
PAP

Wszystkie samoloty linii American Airlines zostały dopuszczone do lotów po godzinnym wstrzymaniu rejsów – podała we wtorek agencja AP. Uziemienie spowodowane było problemami technicznymi. Amerykański przewoźnik nie podał jednak, jaka dokładnie usterka była przyczyną.

"Usterka techniczna" uziemiła samoloty. Duża linia wznowiła loty

"Usterka techniczna" uziemiła samoloty. Duża linia wznowiła loty

Aktualizacja:
Źródło:
Reuters, PAP

Minister sprawiedliwości Adam Bodnar podpisał rozporządzenia podnoszące stawki za niektóre usługi adwokatów i radców prawnych z urzędu oraz z wyboru - poinformowało we wtorek Ministerstwo Sprawiedliwości. Resort podkreślił, że podniesienie opłat adwokackich nie podnosi kosztów za usługi prawnicze.

Minister sprawiedliwości dwukrotnie podnosi stawki dla adwokatów i radców prawnych

Minister sprawiedliwości dwukrotnie podnosi stawki dla adwokatów i radców prawnych

Źródło:
PAP

W poniedziałek, 23 grudnia o godzinie 22.07, na profilu Narodowego Banku Polskiego na portalu X pojawił się wpis z przeprosinami. Bank centralny przeprasza członka Rady Polityki Pieniężnej profesora Przemysława Litwiniuka. Chodzi o serię wpisów po wywiadzie prof. Litwiniuka w TVN24 w "Rozmowie Piaseckiego". Wówczas profesor skrytykował cud paliwowy na stacjach Orlenu, a NBP oskarżył go o "brutalne wzięcie udziału w kampanii wyborczej" oraz "całkowicie zmyśloną" wypowiedź.

NBP przeprasza nocą. Za oskarżenia o kłamstwa sprzed roku

NBP przeprasza nocą. Za oskarżenia o kłamstwa sprzed roku

Źródło:
tvn24.pl

Będzie przedłużenie wsparcia w postaci rynku mocy dla źródeł energii elektrycznej niespełniających norm emisji CO2. We wtorek rząd przyjął projekt, który "przewiduje wprowadzenie aukcji uzupełniających na rynku mocy – od II połowy 2025 roku do 2028 roku".

Wsparcie dla przestarzałych źródeł energii. Rząd przyjął projekt

Wsparcie dla przestarzałych źródeł energii. Rząd przyjął projekt

Źródło:
PAP

W ubiegłym roku było ich zaledwie blisko 440. Ta niewielka grupa zawodowa może nabyć nowe uprawnienia. Grupa senatorów koalicji chce obniżyć wiek emerytalny tancerzom baletowym. Stosowny projekt ustawy złożono do laski marszałkowskiej.

Emerytura po 20 latach pracy. Może powstać nowa uprzywilejowana grupa zawodowa

Emerytura po 20 latach pracy. Może powstać nowa uprzywilejowana grupa zawodowa

Źródło:
PAP

KIA powiadomiła Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), że w samochodach KIA Sportage wyprodukowanych na Słowacji między wrześniem 2022 a czerwcem 2023 roku może dojść do uszkodzenia pompy podciśnieniowej. Kampanią naprawczą objęto z tego powodu blisko 3 tysiące pojazdów na polskim rynku.

Wezwanie dla kilku tysięcy aut. Mają poważną wadę

Wezwanie dla kilku tysięcy aut. Mają poważną wadę

Źródło:
PAP

Apple zbliża się do historycznej wyceny giełdowej na poziomie 4 bilionów dolarów. Wzrost wartości spółki napędzają inwestorzy ucieszeni postępem w zakresie długo oczekiwanych ulepszeń sztucznej inteligencji przez firmę. Liczą, że ożywi to powolną sprzedaż iPhone'a.

Apple bliskie osiągnięcia rekordowej wyceny

Apple bliskie osiągnięcia rekordowej wyceny

Źródło:
Reuters

Od stolicy do byłej stolicy ekspresówką. W poniedziałek pierwszy raz można było przejechać dwupasmówką bez świateł między Krakowem a Warszawą. Drogowcy oddali do użytku ostatni brakujący odcinek S7 w Małopolsce. To koniec, ale też początek... kolejnych inwestycji. W nadchodzącym roku kierowcy dostaną kilkaset kilometrów nowych tras. W planach jest też budowa rekordowo długiego tunelu pod Odrą. Drogowcy mają też plan B na budowę wschodniej obwodnicy Warszawy. O konkretach reporter magazynu "Polska i Świat" Łukasz Wieczorek.

Chcą oddać kierowcom blisko 400 kilometrów nowych tras

Chcą oddać kierowcom blisko 400 kilometrów nowych tras

Źródło:
TVN24

Brazyliskie władze wstrzymały budowę fabryki chińskiego giganta aut elektrycznych BYD. Jako powód wskazano złe warunki, w których żyli pracownicy ją wznoszący. Porównano je do "niewolnictwa".

"Warunki przypominające niewolnictwo". Brazylia wstrzymuje inwestycję chińskiego giganta

"Warunki przypominające niewolnictwo". Brazylia wstrzymuje inwestycję chińskiego giganta

Źródło:
BBC

Porównywarka cen Ceneo złożyła w Sądzie Okręgowym w Warszawie pozew o odszkodowanie przeciwko Google w wysokości ponad 2,3 miliarda złotych. Zdaniem spółki amerykański gigant prowadził działania antykonkurencyjne, polegające na preferowaniu własnej usługi porównywania cen w wynikach wyszukiwania. "Zdecydowanie nie zgadzamy się z tym pozwem i rozważamy nasze możliwości" - stwierdziła firma Google w odpowiedzi na pytania redakcji biznesowej tvn24.pl.

Pozew przeciwko Google w polskim sądzie. Kwota jest ogromna

Pozew przeciwko Google w polskim sądzie. Kwota jest ogromna

Źródło:
PAP

Prokurator zablokował 328 rachunków bankowych prowadzonych przez różne banki na rzecz spółki Cinkciarz.pl – poinformowała w poniedziałek rzeczniczka Prokuratury Regionalnej w Poznaniu prokurator Anna Marszałek.

Prokuratura zablokowała konta spółki Cinkciarz.pl

Prokuratura zablokowała konta spółki Cinkciarz.pl

Źródło:
PAP

Te siedem przypadków to jest wola mieszkańców wyrażona przez tamtejsze rady gmin. Chcą być miastami, jest to udokumentowane zgodą społeczną - mówił podczas poniedziałkowej konferencji prasowej minister spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Siemoniak, pytany o korzyści związane z uzyskaniem praw miejskich.

Nowe miasta w Polsce. "To element pewnego prestiżu"

Nowe miasta w Polsce. "To element pewnego prestiżu"

Źródło:
tvn24.pl, PAP

- Chcemy, żeby projekt CPK był w pełni polską inicjatywą i był zarządzany przez Polskie Porty Lotnicze - przekazał minister infrastruktury Dariusz Klimczak. PPL i CPK podpisały w poniedziałek list intencyjny w tej sprawie.

Wielka inwestycja w Polsce. "Zapadła najważniejsza decyzja organizacyjna i kapitałowa"

Wielka inwestycja w Polsce. "Zapadła najważniejsza decyzja organizacyjna i kapitałowa"

Źródło:
PAP

Kolejne nieruchomości trafiły do fundacji rodzinnej Daniela Obajtka. To willa oraz domki letniskowe nad morzem - pisze "Newsweek". Tygodnik zaznacza, że może być to sposób na ucieczkę byłego prezesa Orlenu przed ewentualnymi roszczeniami. Pytany o to, dlaczego przepisuje nieruchomości na rodzinę i na fundację, Obajtek odparł w poniedziałek: "Bo mi wolno".

Obajtek przenosi majątek. "Bo mi wolno"

Obajtek przenosi majątek. "Bo mi wolno"

Źródło:
"Newsweek", tvn24.pl

Orlen złożył pozwy przeciwko byłym członkom zarządu spółki: Danielowi Obajtkowi i Michałowi Rogowi - poinformował w poniedziałek zespół prasowy płockiego koncernu. Spółka domaga się zwrotu pieniędzy, które miały być przeznaczone na cele prywatne, na przykład wizyty w hotelach i restauracjach.

Wakacje i zabiegi na koszt Orlenu. Koncern pozywa Daniela Obajtka 

Wakacje i zabiegi na koszt Orlenu. Koncern pozywa Daniela Obajtka 

Źródło:
PAP