Nadjeżdża rewolucja. Zawód kierowcy zniknie?

Ciężarówki na autopilocie. Mercedes szykuje rewolucję
Ciężarówki na autopilocie. Mercedes szykuje rewolucję
media.daimler.com, tvn24
Ciężarówki na autopilocie. Mercedes szykuje rewolucjęmedia.daimler.com, tvn24

Wielkie koncerny motoryzacyjne coraz odważniej inwestują w technologie samoprowadzących się samochodów. Auta bez kierowcy stworzył też Google. Testy pokazują, że takie pojazdy mogą być bardziej ekologicznie, tańsze i bezpieczniejsze niż te kierowane przez ludzi.

Internetowy i technologiczny gigant Google w maju tego roku ogłosił, że rozpoczyna budowę samoprowadzących się pojazdów. Auto będzie uruchamiane jednym przyciskiem. Nie będzie potrzebny kierowca, kierownica ani też pedały. Wystarczy, że jeden z maksymalnie dwóch pasażerów wybierze docelowy punkt, gdzie auto ma dojechać.

Na autopilocie

Samochód jest napędzany elektrycznie i osiąga prędkość 40 km/h. W czasie jazdy pojazd wykorzystuje laserowe czujniki i system GPS wraz z danymi czerpanymi z kamery, aby kontrolować sytuację na drodze i nie stwarzać niebezpiecznych sytuacji. Do wyznaczonego celu auto dojedzie kierując się mapami drogowymi Google’a.

Twórcy pojazdu twierdzą, że wprowadzenie go do szerokiego ruchu może przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadów. Na wszelki wypadek jednak zamiast zderzaka zamontowano miękki materiał piankowy, a przednia szybka jest elastyczna. Wszystko po to, aby zredukować ewentualne urazy pieszych w czasie zderzenia.

Nie tylko osobowe

Okazuje się, że nowoczesne technologie do transportu wprowadzają też producenci aut ciężarowych. Niektórym trudno sobie wyobrazić, aby potężne kilkudziesięciotonowe samochody prowadziły się same. Jednak taka wizja, to nie tylko marzenie projektantów, ale niedaleka przyszłość.

Nad takim rozwiązaniem pracuje choćby Mercedes, który projektem Future Truck 2025 chce zrewolucjonizować branżę transportową. Nowoczesny pojazd powstaje z myślą o pokonujących długie trasy kierowcach. Być może ich rola niebawem zupełnie się zmieni, bo maszyna posiada system automatycznego pilota.

- Jest on zawsze w 100 proc. czujny. Nigdy się nie złości i nigdy nie jest rozproszony, więc znacznie podnosi bezpieczeństwo - zapewnia dr Wolfgang Bernhard, członek zarządu Daimler, który produkuje ciężarówki i autobusy m.in. pod marką Mercedesa. 

System ma być używany przede wszystkim na autostradach, gdzie nie ma rowerzystów i pieszych, na których trzeba uważać. Jazda taką drogą charakteryzuje się też stałą prędkością. Inteligentny program pozwoli utrzymać stałą pozycję na pasie, a z pomocą kamer i czujników stałe odległości od innych pojazdów.

Co z kierowcą?

Według planów kierowca nie będzie jak teraz musiał cały czas prowadzić pojazdu. Wystarczy, że przebrnie przez ruchliwe miasto i dojedzie do autostrady. Wtedy system poprosi go, aby włączył autopilota i będzie mógł odpocząć. Kiedy ciężarówka będzie musiała zjechać z autostrady, zbliżając się do miasta lub wyznaczonego celu, specjalny alarm powiadomi kierowcę.

Duża konkurencja

Nad swoim projektem inteligentnej ciężarówki pracuje też Volvo, które niedawno zaprezentowało technologię Volvo Trucks. Według producenta znanych z bezpieczeństwa samochodów pozwoli ona praktycznie do zera zniwelować ryzyko wypadku.

Volvo skupiło się na innym obszarze jazdy niż Mercedes, chce bowiem zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu w mieście. Jazda ciężarówką po wąskich uliczkach pełnych pieszych, rowerzystów, a także pędzących motorów i osobówek to spore wyzwanie, szczególnie, że widoczność z kabiny jest ograniczona. Szwedzki producent za sprawą technologii chce sprawić, że wielkie pojazdy będą bezpieczniejsze dla mniejszych uczestników ruchu.

Będzie bezpieczniej?

Ciężarówka poruszając się po ulicach będzie specjalnymi nadajnikami monitorować całe otoczenie pojazdu. Niemal w czasie rzeczywistym będzie analizować poruszających się pieszych, czy rowerzystów. Zmierzy ich prędkość i zmieniający się do niej dystans. Kiedy np. cyklista wjedzie na jezdnię (nawet wyznaczoną dla niego ścieżką), a kierowca nie zwolni lub nie zatrzyma pojazdu, to inteligentny system najpierw go zaalarmuje specjalną diodą i dźwiękiem, a gdy będzie trzeba w odpowiedniej chwili zahamuje unikając zderzenia.

Volvo już pracuje nad wprowadzeniem takich rozwiązań do ruchu. Wcześniej jednak muszą obyć się niezbędne testy, dlatego szwedzki koncern zapowiada, że do wprowadzenia podobnych rozwiązań potrzeba od 5 do 10 lat.

Milion kilometrów

Paweł Gora, badacz z Uniwersytetu Warszawskiego, który zajmuje się m.in. optymalizacją ruchu drogowego twierdzi, że istnieją już prototypy pojazdów niemal w całości autonomicznych. Człowiek jest w nich potrzebny jedynie w niektórych nietypowych sytuacjach.

- Przykładem jest autonomiczny pojazd Google Chauffeur, który w trakcie jazdy obserwuje otoczenie przy pomocy specjalnego lasera, tworząc wirtualny obraz rzeczywistości i porównując go z posiadanymi trójwymiarowymi mapami otoczenia. Dzięki temu program sterujący pojazdem jest w stanie rozpoznawać sytuację na drodze oraz właściwie na nią reagować – tłumaczy dr Gora i dodaje, że pojazdy Google przejechały już ponad 1 mln kilometrów, w większości bezkolizyjnie. - Były jedynie drobne incydenty, które tłumaczono jednak winą człowieka, a nie maszyny.

Jego zdaniem w przyszłości wyzwaniem dla producentów będzie stworzenie pojazdu, który poradzi sobie w nietypowych sytuacjach.

– Gdy np. samochód nagle znajdzie się w środowisku, którego nie ma w swoich mapach i nic o nim nie wie lub na drodze zajdzie sytuacja wymagająca bardzo złożonego działania i być może nawet interakcji z innymi uczestnikami ruchu. Tu już może nie wystarczyć prosty "algorytm", który można zaprogramować w maszynie. Potrzebny może być nie tylko odpowiedni poziom automatyzmu, ale również inteligencji, a być może również świadomości – twierdzi Gora.

Jakie korzyści?

Gora twierdzi, że korzyści z zastosowania pojazdów autonomicznych mogą być olbrzymie. - Pojazdy te będą dużo bezpieczniejsze, nie będą popełniały "ludzkich" błędów i będą potrafiły jeździć bezkolizyjnie. Zmniejszyłaby się liczba roszczeń wobec towarzystw ubezpieczeniowych i składki na ubezpieczenia powinny być mniejsze. Dzięki pojazdom autonomicznym osoby niepełnosprawne będą mogły skuteczniej się przemieszczać na duże odległości, wystarczy jeśli wsiądą do pojazdu i przekażą mu, gdzie chcą jechać – uważa badacz. Dr inż. Tomasz Kamiński z Instytutu Transportu Samochodowego uważa, że nowe technologie wprowadzane do transportu mają przede wszystkim odciążyć kierowcę.

- System nie będzie „zmęczony”, czy „znużony” np. długotrwałą jazdą po autostradzie. Zatem będzie w stanie szybko i skutecznie zareagować na pojawiające się zagrożenie – np. nagłe hamowanie poprzedzającego samochodu, czy wtargnięcie na drogę człowieka lub zwierzęcia – twierdzi dr inż. Kamiński.

Co zmieni?

Jego zdaniem korzystanie z pojazdów autonomicznych będzie miało także wymiar ekonomiczny.

- Samochody autonomiczne, korzystając z optymalnych trybów jazdy (torów jazdy i optymalnych prędkości jazdy) będą zużywały mniej paliwa, niż ma to miejsce wtedy, gdy prowadzi człowiek – przekonuje ekspert z ITS i dodaje, że specjaliści wyliczają, że dzięki tym pojazdom uda się ograniczyć liczbę wypadków drogowych z udziałem pojazdów ciężarowych. - Szacuje się, że roczny koszt wszystkich wypadków drogowych w Polsce to ok. 30 mld zł – informuje dr inż. Kamiński.

Gora uważa również, że dzięki autonomicznym pojazdom w miastach będzie mniej korków. - Byłoby można znacznie lepiej zaplanować organizację ruchu, np. znajdując optymalną konfigurację świateł dla danej sytuacji, w związku z tym można byłoby zmniejszyć poziom korków na drodze, czyli oszczędzić czas i nerwy podróżnych, zużycie paliwa, energii, zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska – mówi naukowiec z UW.

Są też zagrożenia

Eksperci są zgodni, że wyeliminowanie wszystkich zagrożeń będzie trudne, jeśli nie niemożliwe. Zagrożeniem dla autonomicznych pojazdów mogą być np. wirusy komputerowe.

- Skoro są ludzie tworzący złośliwe programy atakujące nasze komputery, łamią coraz bardziej zaawansowane zabezpieczenia powodując często duże szkody, to samo może spotkać programy sterujące pojazdami. W tym przypadku skutki mogą być tragiczne – ocenia Gora. Badacz z UW twierdzi, że pojawienie się pojazdów autonomicznych oraz komunikujących się może mieć również skutki ekonomiczne i społeczne. - Może to wpłynąć na koszty transportu, co może mieć znaczenie dla wielu firm i dla całej gospodarki. Zawód kierowcy może przestać być już potrzebny lub zostanie ograniczony do sprawowania jedynie funkcji pomocniczej, ale tak to już bywa, gdy nowa technologia zastępuje starą, pewne zawody zanikają – uważa Gora.

Ekspert z ITS twierdzi, że obecne projekty transportu drogowego przyszłości nie zakładają wyeliminowania kluczowego elementu, jakim jest człowiek. A co najwyżej ograniczają jego rolę.

- Kierowca dalej będzie prowadził pojazd, zwłaszcza w terenie zabudowanym, gdzie występuje znaczne natężenie ruchu drogowego. Zaletą pojazdu autonomicznego będzie funkcja autopilota, z której kierowca będzie mógł korzystać np. na długich trasach. Nawet w pełni autonomiczne pojazdy będą w dalszym ciągu wymagać obsługi mechanicznej, bo pod kątem budowy pojazdu nic nie ulega zmianie – ocenia Kamiński.

Nie będzie kierowców?

Paweł Gora z UW uważa, że zmiany w branży związane z technologiami powinny być raczej ewolucją niż rewolucją. - Wdrażanie aut autonomicznych na szeroką skalę powinno się rozpocząć od pojazdów, które wymagają pewnej interwencji człowieka w nietypowych sytuacjach. Dzięki temu jeszcze przez pewien czas kierowcy na pewno będą potrzebni do obsługi tych zaawansowanych technologii, z którymi nie wszyscy mogą sobie radzić, choć rola takich kierowców może być inna niż obecnie. Zawód kierowcy może jednak stopniowo zanikać, ale jest to normalne w przypadku postępu technicznego. Na miejsce starych zawodów pojawiają się nowe, wymagające od człowieka mniej wysiłku, ale być może lepszych kwalifikacji – prognozuje Gora i dodaje, że ludzie, którzy pracują jako kierowcy, zapewne będą mieć możliwość dalszej pracy w tym zawodzie, gdyż pojazdy autonomiczne na początku będą bardzo drogie i nieopłacalne, a wdrażanie ich będzie raczej stopniowe. - Osobom młodym, które rozważają dziś wybór zawodu kierowcy, może lepiej będzie doradzić podniesienie swoich kwalifikacji i wybór innego zawodu lub przygotowanie się na to, że zawód kierowcy może w przyszłości wyglądać inaczej – dodaje.

Autor: Marek Szymaniak TT: @Marek_Szymaniak / Źródło: tvn24bis.pl

Źródło zdjęcia głównego: media.daimler.com

Pozostałe wiadomości

Koszt remontu mieszkania dwupokojowego o powierzchni 45 metrów kwadratowych wyniesie w 2025 roku około 65 tysięcy złotych - wynika z analizy ekspertów Rankomat.pl. Prognozują jednak wzrost kosztów o 5-10 procent w niedalekim czasie. Przestrzegają również przed długim terminem oczekiwania na ekipę remontową w przypadku uruchomienia programu dopłat do mieszkań "Klucz do mieszkania". Ma on bowiem objąć przede wszystkim mieszkania z drugiej ręki.

Remont mieszkania w 2025 roku. Ile będzie kosztował?

Remont mieszkania w 2025 roku. Ile będzie kosztował?

Źródło:
tvn24.pl

Polska jest na trzecim miejscu w UE pod względem odsetka osób samozatrudnionych. Choć statystycznie zarabiają lepiej od zatrudnionych na etat, niemal wszyscy przedsiębiorcy płacą najniższe składki, które nie wystarczą na minimalną emeryturę. Dopłaci do nich państwo. - Najbardziej interesuje nas "tu i teraz". Emerytura wydaje się czymś abstrakcyjnym - komentuje dla nas ekonomistka.

Przeżyć za 1878,91 złotych. Dlaczego przedsiębiorcy decydują się na "dobrowolne ubóstwo"?

Przeżyć za 1878,91 złotych. Dlaczego przedsiębiorcy decydują się na "dobrowolne ubóstwo"?

Źródło:
tvn24.pl
Tak wytrenowano chińską AI

Tak wytrenowano chińską AI

Źródło:
tvn24.pl
Premium

W czwartek rozpoczął się transport lotniczy ponad tysiąca obywateli Chin, którzy pracowali w internetowych centrach oszustw we wschodniej Mjanmie. W operację zaangażowane są służby birmańskie, tajskie i chińskie. Z raportu jednostki ONZ z 2023 r. wynika, że w Mjanmie znajduje się 120 tys. osób zaangażowanych w prowadzenie nielegalnej działalności lub zmuszonych do niej.

Setki Chińczyków podejrzanych o cyberprzestępstwa wracają do kraju

Setki Chińczyków podejrzanych o cyberprzestępstwa wracają do kraju

Źródło:
PAP

Likwidacja programów różnorodności, równości i inkluzywności (DEI) w agencjach federalnych i firmach z nimi współpracujących została tymczasowo zakazana przez sąd federalny w stanie Maryland w USA. Zamknięcie DEI było jednym z pierwszych decyzji Donalda Trumpa. W ślad za nim poszło już także Google, Meta, czy Goldman Sachs.

Amerykański sąd wstrzymuje decyzję Trumpa. Brak zgody na likwidację programów równościowych

Amerykański sąd wstrzymuje decyzję Trumpa. Brak zgody na likwidację programów równościowych

Źródło:
PAP

Dubajska firma kryptowalutowa Bybit przekazała informację o kradzieży cyfrowej waluty o wartości 1,5 miliarda dolarów - donosi BBC. Założyciel firmy deklaruje, że zwróci pieniądze poszkodowanym. Może to być największa kradzież kryptowalut w historii.

Ogromna kradzież kryptowaluty. Jedna z największych w historii

Ogromna kradzież kryptowaluty. Jedna z największych w historii

Źródło:
BBC, tvn24.pl

- Takie przypadki będą się powtarzały coraz częściej, bo Rosja się rozzuchwala - powiedział w rozmowie z TVN24 Maksymilian Dura, ekspert portalu Defence24.pl, odnosząc się do uszkodzenia kabla na Morzu Bałtyckim, o którym w piątek poinformował szwedzki rząd. Od czasu rozpoczęcia rosyjskiej inwazji na Ukrainę na Bałtyku doszło do uszkodzenia kilku kabli podmorskich przebiegających między państwami unijnymi.

Kolejne uszkodzenie kabla na Bałtyku. "Rosja się rozzuchwala"

Kolejne uszkodzenie kabla na Bałtyku. "Rosja się rozzuchwala"

Źródło:
TVN24, tvn24.pl

Sejm uchwalił w piątek nowelizację ustawy zakładającą zakaz sprzedaży podgrzewanych wyrobów tytoniowych z aromatem. Producenci i sprzedawcy będą mieli dziewięć miesięcy na dostosowanie się do nowego prawa.

Te produkty mają być zakazane. Decyzja Sejmu

Te produkty mają być zakazane. Decyzja Sejmu

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Jeden z dziesięciu największych producentów akumulatorów na świecie, chińska spółka China Aviation Lithium Battery (CALB), wybuduje na zachodzie Portugalii swoją fabrykę. Kierownictwo spółki wyjaśnia, że to przedsięwzięcie, które służy "długoterminowemu planowi działań na rynku europejskim".

Chiński gigant wybuduje w Europie fabrykę za dwa miliardy euro

Chiński gigant wybuduje w Europie fabrykę za dwa miliardy euro

Źródło:
PAP

- Do tej pory z programu dobrowolnych odejść w Poczcie Polskiej skorzystało 2,4 tysiąca pracowników - przekazał w Sejmie wiceminister aktywów państwowych Zbigniew Ziejewski. Dodał, że sytuacja spółki, ze względu na generowane straty, pozostaje "bardzo zła".

"Bardzo zła" sytuacja polskiego giganta. Cięcie etatów

"Bardzo zła" sytuacja polskiego giganta. Cięcie etatów

Źródło:
PAP

Władimir Putin polecił w piątek swojemu rządowi, by przygotował się do powrotu zachodnich firm do Rosji - napisał portal brytyjskiego dziennika "Financial Times". To sygnał potencjalnego odrodzenia relacji biznesowych na tle zbliżenia między USA i Rosją.

Putin szykuje się na powrót zachodnich firm

Putin szykuje się na powrót zachodnich firm

Źródło:
PAP

- Ministerstwo Finansów nie planuje wprowadzenia podatku katastralnego w Polsce - zapewnił w piątek w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman, odpowiadając na pytania posłów. Przypomniał też, że rząd nie wprowadził żadnego nowego podatku od kapliczek, ogrodowych krasnali czy płotów, o czym wcześniej informowały niektóre media.

"Żadnego podatku od krasnali, kapliczek"

"Żadnego podatku od krasnali, kapliczek"

Źródło:
PAP

Rosja może wyrazić zgodę na wykorzystanie zamrożonych na Zachodzie aktywów państwowych do odbudowy Ukrainy, pod warunkiem, że część tych środków trafi na terytoria kontrolowane przez Moskwę - przekazała w piątek agencja Reutera, powołując się na trzy źródła.

Nowy pomysł w sprawie zamrożonych rosyjskich aktywów

Nowy pomysł w sprawie zamrożonych rosyjskich aktywów

Źródło:
PAP

W piątkowym losowaniu Eurojackpot nie padła główna wygrana. W efekcie kumulacja rośnie do 100 milionów złotych. W Polsce odnotowano trzy wygrane czwartego stopnia. Oto liczby, które wylosowano 21 lutego 2025 roku.

Kumulacja w Eurojackpot rośnie

Kumulacja w Eurojackpot rośnie

Źródło:
tvn24.pl

- Jeśli zlikwidowane zostanie zwolnienie z cła przesyłek o wartości poniżej 150 euro, będzie to oznaczać objęcie cłem wszystkich przesyłek z krajów trzecich do Unii Europejskiej - powiedziała wiceszefowa Krajowej Administracji Skarbowej Małgorzata Krok.

Zakupy przez internet mogą być droższe

Zakupy przez internet mogą być droższe

Źródło:
PAP

PKO BP, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank i Alior Bank - między innymi te instytucje finansowe zapowiedziały na najbliższe dni prace serwisowe. W niektórych przypadkach mogą pojawić się problemy z płatnościami, wypłatą pieniędzy z bankomatów oraz dostępem do strony internetowej i aplikacji.

Utrudnienia w bankach. "Nie wykonasz transakcji"

Utrudnienia w bankach. "Nie wykonasz transakcji"

Źródło:
tvn24.pl

Aż trzy czwarte treści promowanych przez algorytmy na niemieckim TikToku i X, czyli dawnym Twitterze, miało pozytywny wydźwięk dla prawicy, głównie skrajnej Alternatywy dla Niemiec (Afd) - wynika z analizy międzynarodowej organizacji Global Witness. Najbliższe wybory do Bundestagu odbędą się już w najbliższą niedzielę.

Algorytmy promują skrajną prawicę

Algorytmy promują skrajną prawicę

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Niektóre osoby mogą niedługo stracić dostęp do mObywatela. Od 25 lutego użytkownicy aplikacji w wersji 4.50.0 i niższej nie będą już mogli z niej korzystać. Aby móc nadal jej używać, konieczna jest aktualizacja.

Oni stracą dostęp do mObywatela. Już niedługo ważna zmiana

Oni stracą dostęp do mObywatela. Już niedługo ważna zmiana

Źródło:
tvn24.pl

Firma Birkenstock próbowała przed niemieckim sądem zastrzec projekt swoich sandałów jako sztukę, tak by w konsekwencji były one chronione prawami autorskimi. Chciała w ten sposób powstrzymać konkurencję przed sprzedażą sandałów z korkową podeszwą. Z takim rozumowaniem sąd zgodzić się jednak nie chciał.

Producent chciał, by sandały zostały uznane za dzieło sztuki. Sąd się nie zgodził

Producent chciał, by sandały zostały uznane za dzieło sztuki. Sąd się nie zgodził

Źródło:
BBC

Microsoft zaprezentował nowy chip, który, jak stwierdza firma, pokazał, że obliczenia kwantowe są "kwestią lat, a nie dziesięcioleci". Gigant z Redmond dołączył do Google i IBM w prognozach, że fundamentalna zmiana w technologii komputerowej jest znacznie bliższa, niż ostatnio sądzono.

Microsoft zaprezentowało nowy chip kwantowy. Teoria sprzed stu lat wprowadzona w rzeczywistość

Microsoft zaprezentowało nowy chip kwantowy. Teoria sprzed stu lat wprowadzona w rzeczywistość

Źródło:
Reuters

U wybrzeży Gotlandii doszło do kolejnego przerwania podmorskiego kabla na Morzu Bałtyckim - poinformowały w piątek szwedzkie władze. Prokuratura w Sztokholmie wszczęła w tej sprawie śledztwo.

Kolejne przerwanie podmorskiego kabla na Bałtyku     

Kolejne przerwanie podmorskiego kabla na Bałtyku     

Źródło:
PAP

Rada nadzorcza Polskich Portów Lotniczych odwołała Andrzeja Ilkowa z funkcji prezesa zarządu Polskich Portów Lotniczych - poinformowała spółka w komunikacie.

Zmiany w Polskich Portach Lotniczych

Zmiany w Polskich Portach Lotniczych

Źródło:
tvn24.pl, PAP

- Z założenia nie wierzę politykom. Powiem "sprawdzam" w ciągu 100 dni. Jeśli z tych 300 propozycji połowa zostanie wdrożona szybką ścieżką, to będzie to gigantyczny sukces – ocenił w piątek w Radiu ZET prezes InPostu Rafał Brzoska. Przedsiębiorca podkreślił, że nie chce wchodzić do polityki. - Jestem z krwi i kości człowiekiem biznesu, filantropem, myślę niezłym ojcem i niezłym mężem - powiedział Brzoska.

Brzoska: Z założenia nie wierzę politykom. Powiem "sprawdzam" w ciągu 100 dni

Brzoska: Z założenia nie wierzę politykom. Powiem "sprawdzam" w ciągu 100 dni

Źródło:
PAP, Radio ZET