W poniedziałek cena kontraktu terminowego za tonę kakao osiągnęła wartość 3 786 dolarów. To najwyższy poziom od 1979 roku, a powodem jego osiągnięcia jest zahamowanie wzrostu upraw przez cieplejsze, bardziej suche warunki pogodowe. Jak wskazuje CNBC, to po części zasługa zjawiska pogodowego El Niño, które według szacunków będzie trwało do pierwszej połowy 2024 roku.
Kakao, podstawowy składnik czekolady, jest najdroższe od ponad czterech dekad z powodu cieplejszej i bardziej suchej pogody, która hamuje wzrost upraw ziaren kakaowca. W poniedziałek cena za tonę tego surowca na kontrakcie terminowym osiągnęła poziom 3 786 dolarów za tonę (prawie 16 tys. zł). To najwyższy poziom od 1979 roku.
Szczyt cenowy przypada na okres, kiedy producenci zmagają się z cieplejszym sezonem i mniejszą ilością opadów, szczególnie w Afryce Zachodniej, skąd pochodzi większość kakao na świecie. Według Davida Brancha, analityka w Instytucie Rolno-Spożywczym Wells Fargo, Wybrzeże Kości Słoniowej, Ghana, Kamerun i Nigeria odpowiadają za prawie 75 procent światowych zbiorów ziaren kakaowych.
Kakao jest rośliną niestabilną i zwykle rośnie w stałych temperaturach, wysokiej wilgotności, obfitych deszczach, glebie bogatej w azot i osłoniętej przed wiatrem - stwierdził Branch. W tym sezonie nie wystąpiło wiele takich warunków pogodowych, co zakłóciło zbiory kakao.
"Nie ma zbyt wiele miejsca na błędy, co sprawia, że kakao jest szczególnie podatne na zmiany klimatyczne" – stwierdził Branch.
Upał i susza zagrażające głównym regionom uprawy kakao są częściowo skutkiem El Niño – naturalnie występującego zjawiska pogodowego, które według szacunków będzie trwać do pierwszej połowy 2024 r. Jak przypomina CNBC mamy drugi sezon z rzędu, w którym występuje deficyt kakao.
Amerykanie więcej wydadzą na Halloween
W połączeniu z presją na rynku cukru niedobory kakao wystraszyły głównych producentów czekolady w USA, co przełożyło się na wzrost cen cukierków w halloweenowym okresie.
Według najnowszego wskaźnika cen konsumpcyjnych cena słodyczy we wrześniu była o 7,5 proc. wyższa niż rok temu. Badanie przeprowadzone w 2023 r. przez Krajową Federację Detalistów wykazało, że w Halloween konsumenci prawdopodobnie wydadzą 3,6 miliarda dolarów na słodycze, w porównaniu z 3,1 miliarda dolarów w 2022 r.
Producent cukierków Mars przekazał CNBC w oświadczeniu, że "podobnie jak wiele branż, w dalszym ciągu borykamy się z wysoką inflacją i skokami kosztów materiałów; staramy się jednak, aby w miarę możliwości pokryć te dodatkowe koszty, aby zapewnić niedrogie smakołyki i najlepszą jakość. Od czerwca nie wprowadziliśmy żadnych podwyżek cen i były one adekwatne do kategorii".
Źródło: CNBC
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock