Kakao, podstawowy składnik czekolady, jest najdroższe od ponad czterech dekad z powodu cieplejszej i bardziej suchej pogody, która hamuje wzrost upraw ziaren kakaowca. W poniedziałek cena za tonę tego surowca na kontrakcie terminowym osiągnęła poziom 3 786 dolarów za tonę (prawie 16 tys. zł). To najwyższy poziom od 1979 roku.
Szczyt cenowy przypada na okres, kiedy producenci zmagają się z cieplejszym sezonem i mniejszą ilością opadów, szczególnie w Afryce Zachodniej, skąd pochodzi większość kakao na świecie. Według Davida Brancha, analityka w Instytucie Rolno-Spożywczym Wells Fargo, Wybrzeże Kości Słoniowej, Ghana, Kamerun i Nigeria odpowiadają za prawie 75 procent światowych zbiorów ziaren kakaowych.
Kakao jest rośliną niestabilną i zwykle rośnie w stałych temperaturach, wysokiej wilgotności, obfitych deszczach, glebie bogatej w azot i osłoniętej przed wiatrem - stwierdził Branch. W tym sezonie nie wystąpiło wiele takich warunków pogodowych, co zakłóciło zbiory kakao.
"Nie ma zbyt wiele miejsca na błędy, co sprawia, że kakao jest szczególnie podatne na zmiany klimatyczne" – stwierdził Branch.
Upał i susza zagrażające głównym regionom uprawy kakao są częściowo skutkiem El Niño – naturalnie występującego zjawiska pogodowego, które według szacunków będzie trwać do pierwszej połowy 2024 r. Jak przypomina CNBC mamy drugi sezon z rzędu, w którym występuje deficyt kakao.
Amerykanie więcej wydadzą na Halloween
W połączeniu z presją na rynku cukru niedobory kakao wystraszyły głównych producentów czekolady w USA, co przełożyło się na wzrost cen cukierków w halloweenowym okresie.
Według najnowszego wskaźnika cen konsumpcyjnych cena słodyczy we wrześniu była o 7,5 proc. wyższa niż rok temu. Badanie przeprowadzone w 2023 r. przez Krajową Federację Detalistów wykazało, że w Halloween konsumenci prawdopodobnie wydadzą 3,6 miliarda dolarów na słodycze, w porównaniu z 3,1 miliarda dolarów w 2022 r.
Producent cukierków Mars przekazał CNBC w oświadczeniu, że "podobnie jak wiele branż, w dalszym ciągu borykamy się z wysoką inflacją i skokami kosztów materiałów; staramy się jednak, aby w miarę możliwości pokryć te dodatkowe koszty, aby zapewnić niedrogie smakołyki i najlepszą jakość. Od czerwca nie wprowadziliśmy żadnych podwyżek cen i były one adekwatne do kategorii".
Autorka/Autor: JW/ams
Źródło: CNBC
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock