Dziś sklepy mogą już tylko przypieczętować grudniowy sukces. Średnie obroty w grudniu były nawet o 20 proc. wyższe niż rok temu - pisze "Rzeczpospolita". Zyskały głównie największe sieci handlowe oraz sklepy internetowe. W Wigilię wiele sklepów skróci pracę, a w święta znacząca większość będzie w ogóle zamknięta.
Warszawskie centrum handlowe Arkadia średnio w weekendy odwiedza 120 – 130 tys. osób. - W ostatni weekend Arkadię odwiedziło 170 tys. osób, co stanowi wzrost o ok. 27 proc. w porównaniu z przeciętnymi weekendami – wyjaśnia gazecie Monika Lewczuk z biura prasowego jednego z największych w Polsce centrum.
Sklepy zrobiły jeszcze jeden ukłon w stronę klientów: – Wydłużyliśmy godziny pracy do 22 i chętnych nie brakowało. Po świętach także szykujemy specjalne oferty, ale tradycyjna wyprzedaż będzie dopiero później – mówi "Rz" Wioletta Batóg, rzecznik sieci Media Markt i Saturn.
Sieci skracają pracę w Wigilię
Ale choć do tej pory handlowcy starali się wydłużyć czas na zakupy, to już jutro, w Wigilię - po namowach m.in. NSZZ "Solidarność" wspartej przez kościół katolicki - wiele dużych sieci będzie pracowało krócej. Ok. godz. 14 – 15 zostanie zamkniętych wiele centrów handlowych, choć nie ma takiego obowiązku.
Komunikaty o skróceniu godzin pracy wydały: Biedronka, Lidl, Selgros, Netto, Praktiker, Ikea, Obi (do godz. 14), Carrefour, Castorama, Makro i Bomi (do godz. 15). Do godz. 17 w Wigilię będzie pracować sieć Tesco. - Mamy nadzieję, że inne firmy jeszcze się do tej inicjatywy przyłączą – mówi Alfred Bujara, przewodniczący sekcji handlowej NSZZ "S".
Zima sieci nie zaszkodziła
Zyskały sklepy internetowe, nawet mimo ostrej zimy, która utrudnia dostawy. Sprzedający sprzęt elektroniczny Neo24.pl podaje, że w grudniu jego sprzedaż była aż o połowę wyższa niż rok temu. Najlepiej sprzedaje się drobne AGD, a zaskoczeniem - jak mówią handlowcy - jest duży popyt na drogie modele ekspresów ciśnieniowych.
– W stosunku grudzień 2009 r. do grudnia 2010 r. sprzedaż w naszym sklepie wzrosła o 50 proc., a miesiąc do miesiąca (listopad – grudzień) o 25 proc. Zakupy w internecie coraz bardziej przypominają te w tradycyjnych marketach – tyle że można je zrobić, nie wychodząc z domu – mówi dziennikowi Sabina Krupa, dyrektor ds. sprzedaży Neo24.pl.
Z badania CBOS wynika, że Polacy średnio chcą wydać na prezenty 526 zł.
Źródło: "Rzeczpospolita"