W najbliższą sobotę wejdą w życie zmiany dotyczące niektórych znaków drogowych. Ma to związek z podpisaną w ubiegłym roku ustawą w sprawie ustanawiania zakazów ruchu pojazdów przekraczających dopuszczalny nacisk pojedynczej osi. Rozporządzenia w tej sprawie zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw.
Pod koniec ubiegłego roku prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o zmianie ustawy o drogach publicznych. Nowe przepisy mają umożliwić wykonanie wyroku TSUE z dnia 21 marca 2019 roku w sprawie C-127/17, umożliwiając poruszanie się po drogach publicznych w Polsce pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t bez konieczności uzyskania zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego.
Zgodnie z ustawą zarządcy dróg na poziomie powiatowym i gminnym uzyskają uprawnienia do ustanawiania zakazów ruchu dla ciężkiego transportu drogowego. Właściwy zarządca drogi za pośrednictwem znaku drogowego będzie mógł wprowadzić albo właściwa rada gminy (miasta) w drodze uchwały ustanowić zakazy ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej 10 t albo powyżej 8 t po określonej drodze publicznej lub jej odcinku oraz w strefie obejmującej co najmniej dwie drogi publiczne lub ich odcinki.
Z uwagi na to niezbędne było wydanie rozporządzeń zmieniających rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz warunków ich umieszczania na drogach, a także rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Oba zostały już opublikowane w Dzienniku Ustaw RP.
Zmiany w znakach drogowych
Zgodnie z nowymi przepisami znak B-19 będzie miał zastosowanie do oznaczenia granic strefy, o których mowa w ustawie podpisanej w grudniu przez prezydenta. "Tym samym zostanie wyeliminowana możliwość umieszczania tego znaku na drogach publicznych w innych przypadkach" – mogliśmy przeczytać w uzasadnieniu. Zakaz wyrażony tym znakiem będzie dotyczył nacisku pojedynczej osi napędowej. Znak B-19 otrzyma brzmienie: "Zakaz wjazdu pojazdów o nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej ... t".
Regulacja zmienia też nazwy znaków E-15a oraz E-15 b, usuwając powiązanie z naciskami osi pojazdu. Znak E-15a zmieni nazwę z "numer drogi krajowej o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu do 11,5 t" na E-15a "numer drogi krajowej".
Z kolei znak E-15b zmieni nazwę z "numer drogi wojewódzkiej o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu do 8 t" na "numer drogi wojewódzkiej".
Ponadto przepisy przewidują usunięcie dotychczasowych znaków:
- E-15e "numer drogi wojewódzkiej o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu do 10 t",
- E-15f "numer drogi krajowej o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu do 10 t",
- E-15g "numer drogi krajowej o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu do 8 t",
- E-15h "numer drogi wojewódzkiej o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu do 11,5 t".
Znaki E-15e, E-15f, E-15g, E-15h umieszczone na drogach publicznych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, będą mogły jednak pozostać w organizacji ruchu do czasu ustalenia organizacji ruchu przewidującej wymianę tych znaków. W takim przypadku będą one wskazywały wyłącznie numer i rodzaj drogi.
Rozporządzenia wejdą w życie w najbliższą sobotę, 13 marca.
Wyjątki
Ustawa z dnia 18 grudnia 2020 roku o zmianie ustawy o drogach publicznych umożliwia wprowadzenie zakazu na drogach publicznych lub ich odcinkach, których parametry techniczne lub stan techniczny nie są dostosowane do ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej 10 t albo powyżej 8 t, spełniających co najmniej jedną z ustawowo przewidzianych przesłanek, m.in. drogi przebiegające przez obszar, na którym znajduje się forma ochrony przyrody, wyjście ze żłobka, z przedszkola lub ze szkoły, zabytek nieruchomy, teren intensywnej zabudowy mieszkaniowej, uzdrowisko, obszar górniczy.
W ustawie przewidziano wyjątki. Zakaz ruchu nie będzie dotyczył m.in. ruchu autobusów, pojazdów biorących udział w akcjach ratowniczych oraz przy bezpośredniej likwidacji skutków klęsk żywiołowych, oraz pojazdów sił zbrojnych, policji oraz Inspekcji Transportu Drogowego.
Jednocześnie - zgodnie z ustawą - zakazu ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej 10 t albo powyżej 8 t nie można wprowadzić na drogach publicznych lub ich odcinkach, które zostały wybudowane lub przebudowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, przez okres 5 lat od dnia oddania drogi lub jej odcinka do użytkowania. Ponadto zakazu nie można ustanowić na drogach publicznych lub ich odcinkach w transeuropejskiej sieci drogowej oraz na drogach krajowych lub ich odcinkach, z wyjątkiem dróg krajowych zarządzanych przez prezydentów miast na prawach powiatu.
Źródło: TVN24 Biznes