Jedna jezdnia obwodnicy Łomży na drodze S61 Via Baltica jest już dostępna dla kierowców. W poniedziałek po południu oddano ją do użytku. Druga jezdnia, a tym samym cała obwodnica, ma być gotowa w drugiej połowie 2025 roku.
Kierowcy od poniedziałku mogą już jeździć jedną jezdnią obwodnicy Łomży na drodze S61 Via Baltica.
Ruch tranzytowy z Łomży wyprowadzony
Udostępnienie łomżyńskiej obwodnicy kierowcom, wraz z nową przeprawą przez dolinę rzeki Narew, oznacza, że przejezdna jest już cała trasa Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku, a z Łomży wyprowadzony został ruch tranzytowy - podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku.
Do użytku oddano lewą, zachodnią, nitkę łomżyńskiej obwodnicy, prawa jest w budowie.
Obwodnica Łomży to blisko 13-kilometrowy odcinek S61 od węzła drogowego Łomża Zachód do węzła Kolno. Ponieważ ruch w obu kierunkach odbywa się jedną jezdnią, obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h oraz zakaz wyprzedzania. "Nie ma natomiast ograniczeń tonażowych, co sprawia, że z obwodnicy mogą korzystać pojazdy ciężkie. Wyłączone z ruchu są także węzły Nowogród i Łomża Północ, które będą oddane do użytku wraz z drugą jezdnią w 2025 r." - poinformowała GDDKiA.
Uczestniczący w otwarciu obwodnicy politycy i lokalni samorządowcy podkreślali, że oddanie do użytku tej inwestycji to wyczekiwane od lat wyprowadzenie tirów z Łomży, ważne także dla sąsiednich gmin. Podkreślano, że uciążliwość tirów była duża. Powołując się na dane z Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020/2021, GDDKiA podała, że drogą krajową nr 61 na odcinku od granic Łomży do miejscowości Kisielnica przejeżdżało 14,4 tys. pojazdów na dobę, a w mieście i za miastem tworzyły się długie korki.
- Trzynasty odcinek realizacyjny Via Baltiki, 13-kilometrowy. Trudno nie powiedzieć, że to szczęśliwa trzynastka dla miasta Łomży i okolic Łomży. Znikną tiry, znikną te utrudnienia, te spaliny, które tak bardzo utrudniają życie - powiedział dyrektor GDDKiA w Białymstoku Wojciech Borzuchowski.
Członek zarządu województwa podlaskiego Jacek Piorunek dodał, że jest to "wiekopomny" moment dla Łomży. - Można ogłosić dzisiaj, że Łomża jest miastem wolnym od tirów, od potoków ciężkich pojazdów, od korków, od powietrza zmieszanego ze spalinami - powiedział.
Najdłuższy most w Podlaskiem
W ramach budowy obwodnicy powstał także najdłuższy most w Podlaskiem. Przeprawa nad doliną Narwi ma 1,2 km. "Umożliwia bezkolizyjne przeprowadzenie drogi ekspresowej S61 nad doliną Narwi i samą rzeką. Przestrzeń pod obiektem pełni funkcję przejścia dla zwierząt. Znajdą się tam również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym" - podała GDDKiA.
Łomżyńską obwodnicę buduje firma Intercor (wartość umowy 713 mln zł), która przejęła w 2022 r. kontrakt po poprzednim wykonawcy, z którym rozwiązano umowę w 2021 r. W ramach inwestycji powstanie oprócz obwodnicy także jednojezdniowy fragment drogi krajowej nr 64 o długości prawie 7 km od węzła Łomża Północ do Elżbiecina. "Skrzyżowania w postaci rond zbudowane zostaną w rejonie miejscowości Marianowo (z istniejącą DK61) oraz w rejonie miejscowości Elżbiecin (z istniejącą DK64)" - poinformowali drogowcy.
Z danych GDDKiA wynika, że odcinek S61 Łomża Zachód-Kolno sfinansowano w ramach większego odcinka S61 Łomża Zachód- Stawiski. 440,4 mln zł na ten cel pochodziło z UE z programu Infrastruktura i Środowisko. W 2024 r. podpisano też umowę na drugą fazę projektu z pieniędzy z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) na odcinek od węzła Łomża Zachód i Kolno. Z UE na ten cel pochodzi 245,9 mln zł.
O Via Baltica
Via Baltica to międzynarodowy korytarz transportowy łączący kraje bałtyckie z zachodnią Europą. Jego długość w Polsce to 220 km.
Historia budowy Via Baltica (S61): - 19 grudnia 2013 roku – obwodnica Stawisk (jedna jezdnia DK61, długość 6,5 km) oddana do użytku. Druga jezdnia oddana wraz z odcinkiem S61 Kolno - Stawiski 9 sierpnia 2021 r. - 7 listopada 2014 roku – obwodnica Augustowa oddana do użytku, w tym 12,7 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 od węzła Raczki do Suwałk. - 13 listopada 2015 roku – obwodnica Szczuczyna (jedna jezdnia DK61, długość 8 km) oddana do ruchu. Otwarcie drugiej jezdni nastąpiło 15 maja 2020 r. - 13 kwietnia 2019 roku – obwodnica Suwałk oddana do ruchu (12,8 km). - 14 lipca 2021 roku – odcinek Śniadowo - węzeł Łomża Południe oddany do użytku (17 km). - 9 sierpnia 2021 roku – odcinki Kolno - Stawiski (16,4 km) oraz Stawiski - Szczuczyn (18 km) udostępnione kierowcom. - 31 grudnia 2021 roku – odcinek Wysokie - Raczki (20,2 km) oddany do użytku. - 13 września 2022 roku – odcinek Szczuczyn - Ełk Południe (23,3 km) oddany do ruchu. - 22 grudnia 2022 roku – odcinek Suwałki - Budzisko (24 km) oddany do ruchu. - 2 czerwca 2023 roku – odcinek Łomża Południe - Łomża Zachód (7,3 km) oddany do użytkowania po zakończeniu budowy węzła Łomża Zachód. - 12 sierpnia 2023 roku – odcinek Ełk Południe - Kalinowo (19,5 km) oddany do użytku. - 13 października 2023 roku – odcinek Ostrów Mazowiecka Północ - Śniadowo (19,5 km) oddany do ruchu. - 30 września 2024 roku – udostępnienie do ruchu jednej jezdni obwodnicy Łomży (12,9 km).
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Artur Reszko/PAP