W gestii instytucji państwa powinien pozostać nadzór nad ruchem drogowym w zakresie montażu, obsługi i eksploatacji sprzętu oraz weryfikacji wykroczeń ujawnionych za pomocą stacjonarnych urządzeń rejestrujących - ocenia Ministerstwo Infrastruktury. Prezydent stolicy chce, by miasta miały takie prawo. To reakcja na tragiczny wypadek na Trasie Łazienkowskiej w Warszawie.
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski po tragicznym wypadku na Trasie Łazienkowskiej zapowiedział, że w porozumieniu z właściwym ministrem i innymi samorządami przygotowuje projekt ustawy dotyczący fotoradarów, tak aby instytucje zarządzające całą siatką dróg i ulic miasta miały prawo montować je samodzielnie.
Czytaj więcej: "Mówił, że zabił człowieka. On już wiedział" >>>
Tak kontrola wygląda obecnie
PAP poprosiła o komentarz w tej sprawie Ministerstwo Infrastruktury (MI).
"Zgodnie z obecnym stanem prawnym uprawnienie do automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym ma wyłącznie Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Kontrola naruszeń prędkości na drogach krajowych oraz samorządowych odbywa się za pomocą stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz odcinkowego pomiaru prędkości w ramach systemu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). System obejmuje ponadto urządzenia rejestrujące przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniach oraz przejazdach kolejowo-drogowych" - odpowiedziała rzeczniczka MI Anna Szumańska. Zaznaczyła, że resort jest otwarty na współpracę w zakresie montowania stacjonarnych urządzeń rejestrujących w miejscach szczególnie niebezpiecznych, wskazanych przez władze samorządowe.
Przekazała, że już teraz takie urządzenia są umieszczane na drogach lokalnych, jest też możliwość zawierania porozumień pomiędzy GITD a władzami samorządowymi, obejmujących podział kosztów ich montażu. "GITD zawarł dotychczas porozumienia z 4 podmiotami, obejmujące 28 urządzeń - m.in. z Miastem Stołecznym Warszawa, Zarządem Dróg Wojewódzkich w Gdańsku, czy samorządem Świnoujścia (urządzenie w tunelu pod Świną)" - wyjaśniła.
MI: nadzór powinien pozostać w gestii państwa
"W ocenie MI nadzór nad ruchem drogowym w zakresie montażu, obsługi i eksploatacji urządzeń, a także weryfikacji wykroczeń ujawnionych za pomocą stacjonarnych urządzeń rejestrujących, powinien pozostać w gestii instytucji państwa" - podkreśliła Anna Szumańska.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock