Rada Ministrów przyjęła we wtorek uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, o łącznej długości około 830 kilometrów. Na realizację inwestycji ma zostać przeznaczonych prawie 28 miliardów złotych.
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 został ogłoszony 8 lutego 2020 roku. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wskazywał wówczas, że kolejnym krokiem w realizacji programu będzie jego przedstawienie na forum Rady Ministrów, która musi go zaakceptować. - Chciałbym, żeby stało się to jak najszybciej, ale myślę, że realnym terminem akceptacji programu jest sierpień (2020 roku – red.) – mówił Adamczyk.
Ostatecznie Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie programu we wtorek, 13 kwietnia 2021 roku. Zdaniem ministra infrastruktury "program budowy 100 obwodnic to odpowiedź na oczekiwania mieszkańców wielu regionów Polski, którzy na nowe drogi czekali od lat".
- Dotrzymujemy słowa i zgodnie z zapowiedzią budujemy i przygotowujemy do realizacji kolejne inwestycje. Dzięki nowym trasom zwiększy się bezpieczeństwo na wielu obciążonych ruchem drogach – powiedział szef MI, cytowany w komunikacie resortu.
Program budowy 100 obwodnic
Ministerstwo Infrastruktury zwróciło uwagę, że w programie zostały ujęte zadania na różnym etapie przygotowania.
Jak wskazano, dla części obwodnic opracowano już dokumentację niezbędną do rozpoczęcia inwestycji, dla części jest prowadzony proces przygotowawczy. Są też takie zadania, dla których przygotowania właśnie się rozpoczynają.
Dla kilkunastu obwodnic ogłoszono już postępowania przetargowe, a dla trzech obwodnic zawarto już umowy z wykonawcami. Są to obwodnice Wąchocka w ciągu DK42, Smolajn w ciągu DK51 oraz Lipska w ciągu DK79.
Przetargi trwają jeszcze dla obwodnic: Strzelec Krajeńskich w ciągu DK 22, Pułtuska w ciągu DK 61, Suchowoli w ciągu DK8, Sztabina w ciągu DK8, Brzezia w ciągu DK25, Gostynia w ciągu DK12, Grzymiszewa w ciągu DK72, Żodynia w ciągu DK32, Gryfina w ciągu DK31 oraz Szczecinka w ciągu DK20.
Koszt programu
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. MI podało, że budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Jak wyjaśniono, do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Istotnym źródłem wpływów do KFD będą również środki UE, pochodzące z programów operacyjnych w ramach perspektywy 2014-2020 oraz 2021-2027.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA