Z odcinków autostrady A2 Konin - Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica mają zniknąć szlabany. Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie, że przygotowuje wprowadzenie nowego sposobu poboru opłat za przejazd. Rozwiązania mają być dostępne dla kierowców pod koniec przyszłego roku.
"Przejazd odcinkami Konin – Stryków (autostrada A2) i Bielany Wrocławskie – Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem będzie możliwy od IV kw. 2021 roku" - poinformowało MF. Obecnie opłata za przejazd na tych odcinkach jest pobierana w sposób manualny, z wykorzystaniem tak zwanych bramek lub elektronicznie, przy użyciu urządzeń OBU (viaBOX lub viaAUTO) w technologii radiowej (DSRC).
Bez szlabanów na autostradach A2 i A4
Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić dwie możliwości opłacania przejazdu autostradą:
- zakup biletu autostradowego,
- na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS, analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji mobilnej.
MF wyjaśniło, że bilet autostradowy będzie można kupić nie tylko poprzez nowoczesne kanały dystrybucji online, na przykład serwis internetowy, terminale samoobsługowe, aplikację mobilną (udostępnioną przez resort finansów lub przez partnerów zewnętrznych). "To również możliwość kupna na stacji paliw czy w kiosku, co będzie wygodne dla osób, które nie korzystają z rozwiązań cyfrowych" - wskazano. "Z punktu widzenia niektórych użytkowników dróg, zaletą będzie zakup biletu autostradowego, bez konieczności przekazywania danych geolokalizacyjnych i wykorzystywania urządzenia z nadajnikiem GPS" - dodał resort w komunikacie.
Ministerstwo wskazało, że ze względu na wiążące Ministerstwo Finansów umowy z podwykonawcami na obsługę bramek, najwcześniejszy możliwy termin zaprzestania poboru opłaty za przejazd autostradą w sposób manualny to czwarty kwartał 2021 roku.
Unieważniony przetarg
Od 1 lipca 2020 roku zadanie poboru opłaty na zarządzanych przez GDDKiA odcinkach A2 Konin - Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie - Sośnica przejął szef Krajowej Administracji Skarbowej. Szef KAS - jak wskazano w komunikacie - został zobowiązany do wdrożenia i budowy nowego systemu do poboru opłat od pojazdów ciężkich, opartego na technologii pozycjonowania satelitarnego.
- Biorąc pod uwagę potencjał nowego systemu dla pojazdów ciężkich, budowa osobnego systemu informatycznego, tylko dla dwóch odcinków autostrad, obsługujących jedynie część podróżnych, którzy zdecydują się korzystać z videotollingu jest niezasadna. Dlatego unieważniono, ogłoszony w styczniu 2020 roku przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, przetarg na automatyzację podnoszenia szlabanów dla pojazdów lekkich – powiedział, cytowany w komunikacie, Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów do spraw informatyzacji. - Wdrożenie videotollingu ograniczyłoby, a nie rozwiązało problem tworzących się korków przed bramkami - dodał Koch.
Kierowcy mogą obecnie korzystać z videotollingu, czyli poboru opłat opartego o identyfikację numeru rejestracyjnego pojazdu, na odcinkach autostrady A1 oraz A4. Przejazdy są opłacane poprzez aplikacje, które pozwalają zarejestrować pojazd w bazie i powiązać numer rejestracyjny z kartą kredytową lub płatniczą. Zainstalowane na bramkach kamery odczytują tablicę rejestracyjną, a system natychmiast podnosi szlaban.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: TVN24