Do 20 lutego przedsiębiorcy mogą zmienić formę opodatkowania. Ci, którzy zdecydowali się na zmianę formy opodatkowania i złożyli odpowiednie oświadczenie w urzędzie skarbowym w formie elektronicznej, powinni sprawdzić jego poprawność.
Zgodnie z przepisami, przedsiębiorcy kontynuujący działalność w nowym roku podatkowym mogą zmienić stosowaną wcześniej formę opodatkowania na inną. Mają na to czas do 20 lutego.
Aby dokonać takiej zmiany, muszą złożyć odpowiednie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, w którym się rozliczają. Dokument mogą złożyć osobiście albo drogą elektroniczną.
Ekspert: doradzam sprawdzić poprawność złożenia oświadczenia
"Bazując na swoim doświadczeniu, doradzam przedsiębiorcom, aby sprawdzili, czy ich oświadczenie zostało poprawnie złożone. Najlepiej zweryfikować to upewniając się, czy otrzymaliśmy zwrotne UPO, które potwierdza prawidłowe złożenie wniosku" – czytamy w komentarzu doradcy podatkowego z e-pity. pl Moniki Piątkowskiej.
Dodała, że przedsiębiorcy często są przekonani, że dopełnili wszystkich formalności, ale ze względu na np. błąd w wysyłce, oświadczenie nie dotarło na czas do organów podatkowych.
"Wówczas jest bardzo prawdopodobne, że za jakiś czas zgłosi się do nas urząd skarbowy żądając uiszczenia prawidłowej kwoty podatku dochodowego zgodnej ze 'starą' formą opodatkowania wraz z odsetkami za zwłokę" - stwierdziła Monika Piątkowska.
Jak złożyć oświadczenie o zmianie formy opodatkowania
Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na złożenie oświadczenia przez CEDIG, powinni wybrać formularz "Oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego" i wskazać jedną spośród trzech dostępnych form opodatkowania tj. opodatkowanie na zasadach ogólnych (tzw. skala podatkowa), podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Warto pamiętać, że ten wybór oznacza jednocześnie rezygnację z formy dotychczasowej, a wskazana nowa forma dotyczy przyszłego podatku.
Przygotowany wniosek internetowo przez portal biznes.gov.pl należy koniecznie podpisać i wysłać. "Zwróć uwagę, że to są dwie odrębne czynności: najpierw musisz wniosek podpisać, a potem podpisany wniosek wysłać" - czytamy na rządowej stronie.
Jak sprawdzić, czy CEIDG przekazało wniosek do Urzędu Skarbowego
Jeśli wniosek został poprawnie podpisany i wysłany, na podany w CEIDG adres mailowy przyjdzie potwierdzenie wysłania wniosku. Oprócz tego na Koncie Przedsiębiorcy, w zakładce Moja Firma znajdzie się Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO).
Następnie CEIDG sprawdzi, czy złożony wniosek zawiera prawidłowe dane. Po tej weryfikacji wniosek otrzyma status "Wniosek poprawnie przyjęty przez CEIDG" (zostanie mu również nadany numer), albo wniosek zostanie odrzucony. Potwierdzenie, że wniosek został poprawnie przyjęty przez CEIDG, zostanie potwierdzone mailem.
CEIDG przekaże do urzędu skarbowego wyłącznie te wnioski, który zostały poprawnie przyjęte w rejestrze, czyli zawierały prawidłowe dane oraz zostały przez przedsiębiorców poprawnie podpisane i wysłane.
Źródło: PAP, gov.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock