Kapitan Edward John Smith, dowódca Titanica w jego pierwszym i ostatnim transatlantyckim rejsie, miał problemy z uzyskaniem swojego patentu kapitańskiego - oblał pierwszy egzamin z nawigacji. O sprawie pisze "Daily Telegraph", powołując się na udostępnione właśnie w internecie stare dokumenty rządowe.
Brytyjski dziennik wyjaśnia, że swoje informacje oparł o rejestr wydawanych w latach 1850-1927 certyfikatów kapitańskich i marynarskich. Wielki zbiór dokumentów został zamieszczony na stronie ancestry.co.uk.
Wyjątkowa kariera
Według udostępnionych materiałów Smith urodził się w 1850 roku i swoją karierę zawodową zaczął w kuźni. W 1880 roku został zatrudniony przez armatora White Star Line, jako czwarty oficer na pokładzie statku Celtic. W 1887 roku przydzielono mu już stanowisko kapitana statku Republic. W tym samym czasie Smith starał się o uzyskanie formalnego patentu kapitańskiego, wydawanego przez komisję państwową.
Jednak jak wynika z udostępnionych dokumentów, przyszły kapitan Titanica oblał swój pierwszy egzamin z powodu "niedostatecznej wiedzy z zakresu nawigacji". Drugie podejście było już udane i w 1888 roku otrzymał swój patent kapitański. Pomimo tego potknięcia, gwiazda kapitana Smitha szybko rozbłysła i z czasem stał się najbardziej znanym dowódcą statków linii White Star. Uznawano go za tak kompetentnego, że najbogatsi klienci linii chcieli pływać wyłącznie z nim.
Gdy w 1911 roku poszukiwano przyszłego dowódcy dla budowanego właśnie najwspanialszego statku pasażerskiego świata, to Smith był oczywistym kandydatem. Dowodzenie Titanikiem miało być zwieńczeniem jego kariery, a stało się jego zgubą. Kapitan nie opuścił mostka swojego tonącego statku i poszedł z nim na dno 15 kwietnia 1912 roku.
Autor: mk//bgr / Źródło: telegraph.co.uk
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY SA)