Wielka kałuża. Poczekać aż wyschnie czy przejechać na skórce od banana?

Karta pieszegoFB/Piesza Masa Krytyczna

Za dwa tygodnie, z niewielkim okładem, każdy kto zechce chodzić po stołecznych chodnikach, będzie musiał zdać stosowny egzamin. Nie jest długi i można go przeprowadzić online, a potem dostać Warszawską Kartę Pieszego. Tak przynajmniej wynika z opisu akcji przygotowanej przez miejskich aktywistów.

"Jak powinien zareagować pieszy na zachowanie się kierowcy, który wymusił pierwszeństwo na zielonej strzałce?" – brzmi jedno z pytań składających się na internetowy test. Możliwe odpowiedzi są równie dziwaczne: - wzruszeniem ramion - po co denerwować się na coś, co zdarza się niemal codziennie - wzięciem pół dnia wolnego i udaniem się na najbliższy posterunek policji, by zgłosić wykroczenie - przeprosić kierowcę.

Podobnych zagadek jest sześć. Do każdej zdjęcie pokazujące stołeczny absurd drogowy, niebezpieczną sytuację czy kuriozalne zachowanie kierowcy samochodu. No i niemniej kuriozalne możliwe odpowiedzi. Sugerują, że pieszy jest ignorowanym, dyskryminowanym uczestnikiem ruchu drogowego w stolicy. Strona z testem stylizowana jest na oficjalną witrynę miasta, ale promuje wspólne wydarzenie ośmiu organizacji społecznych. Razem planują Pieszą Masę Krytyczną. Została zgłoszona na 30 września. Ma wystartować z ronda de Gaulle’a. - Liczymy na udział kilkuset osób. A chodzi nam o kilka rzeczy. Po pierwsze, żeby sprawami pieszych zainteresowały się władze Warszawy – mówi jeden z organizatorów akcji Robert Buciak ze Stowarzyszenia Zielone Mazowsze. - Po drugie chcemy w ogóle zwrócić uwagę na pieszych. Tyle się mówi na przykład o drogach rowerowych, a zapomina się o tym, że chodniki są dziurawe, że nie ma ławek - dodaje i stwierdza gorzko, że wiele do poprawy jest również w sferze językowej.

- Informacje o wypadkach z udziałem pieszych często podsumowuje się komunikatem typu "nie było utrudnień w ruchu". Tak jakby najważniejsze było, czy samochody musiały zwolnić, czy nie, a stan człowieka miał mniejsze znaczenie – stwierdza Buciak.

I dodaje, że trzeci cel Pieszej Masy Krytycznej to wskazanie konkretnych miejsc w Warszawie do zmian, poprawienia, przebudowy.

"Nie da się przejść"

Organizatorzy mają już wytypowane lokalizacje. Pokażą te, które znaleźli na trasie przemarszu z ronda de Gaulle’a na Wolę, przed siedzibę Zarządu Dróg Miejskich. Będą szli chodnikami i zwracali uwagę na trakty zastawione samochodami, śmietnikami, trudną do pokonania z wózkiem lub na wózku kostkę brukową na wjazdach w bramy. Tylko na rondach Dmowskiego i Czterdziestolatka Piesza Masa Krytyczna ma zejść z dróg przeznaczonych dla pieszych.

- Chcemy je pokonać górą, żeby pokazać, jak łatwym i szybkim mogłoby być dla pieszego przejście tych miejsc, gdyby zostały odpowiednio zorganizowane – mówi Buciak. Dodaje, że nie wierzy w inicjatywę ratusza dotyczącą wytyczenia zebr na tych rondach. – W praktyce nic się w tej sprawie nie dzieje, a planów i pomysłów jest dużo. Między innymi taki, żeby przejścia nie były na samym rondzie Dmowskiego, tylko przy pobliskich uliczkach. To zupełnie bez sensu, bo kierowcy będą musieli się zatrzymać, a pieszy i tak będzie miał daleko – podsumowuje.

Niemoc władz

Przed siedzibą ZDM organizatorzy Pieszej Masy Krytycznej mają przedstawić swoje postulaty, których realizacja ma poprawić sytuację pieszych w Warszawie. Twierdzą, że aktualne działania miasta są niewystarczające.

- Warszawska polityka mobilności miała być przyjęta na wiosnę, ale utknęła w radzie miasta. Ale co z tego, skoro takich ustaleń trzeba jeszcze przestrzegać – mówi Buciak. Jako zły przykład wskazuje standardy projektowania i wykonywania infrastruktury dla pieszych, które miasto ma od 2016, ale – jego zdaniem – samo się do nich nie stosuje. Przykładem ma być przebudowa Tamki, gdzie nadal jest wąsko, a samochody parkują na chodnikach.

W ratuszu pracują

- Zarzut, że miasto niewiele robi dla pieszych jest niesprawiedliwy – uważa Bartosz Milczarczyk, rzecznik prasowy Hanny Gronkiewicz-Waltz. Dodaje, że przestrzeń publiczna, jej dostępność, estetyka i dostosowanie do potrzeb różnych grup z naciskiem na pieszych oraz rowerzystów jest od dawna priorytetem miasta.

- Zwykle jest tak, że przy przebudowie ulic wyznaczamy ścieżki rowerowe, remontujemy chodniki. Olbrzymia część chodników jest wyremontowana, poszerzana, płaska. Separowane są samochody od ciągów pieszych, tam gdzie to jest niezbędne. Ale oczywiście na co dzień spotykamy się z sytuacjami, że kierowcy szukając miejsca do parkowania, blokują przejście pieszym – dodaje Milczarczyk. Na pretensje o brak zebr przy rondach Dmowskiego i Czterdziestolatka odpowiada, że metropolia to bardzo skomplikowany organizm, a pewne procesy muszą trochę trwać. – Przypominam, że niedawno powstały przejścia dla pieszych przez Emilii Plater czy przez Czerniakowską przy Chełmskiej – mówi rzecznik. Ratusz twierdzi, że tworzenie ułatwień dla pieszych i promowanie takiego sposobu poruszania się po mieście jest priorytetem władz. Zielone Mazowsze i inne organizacje społeczne nie są przekonane, choć zgodnie twierdzą, że tak właśnie powinno być. – Człowiek jest stworzony do chodzenia i taki sposób poruszania się po mieście byłby dla nas wszystkich po prostu zdrowszy – podsumowuje Robert Buciak.

ZOBACZ TEŻ AKTYWNE PRZEJŚCIA DLA PIESZYCH NA WASZYNGTONA:

mś/b

[object Object]
Tak działa aktywne przejście dla pieszych na Waszyngtona Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
wideo 2/2

Źródło zdjęcia głównego: FB/Piesza Masa Krytyczna

Pozostałe wiadomości

Część chodnika wzdłuż ulicy Mokotowskiej do niedawna zajmowały samochody. Teraz piesi odzyskali całość tej przestrzeni, a kierowcy mają do dyspozycji miejsca parkingowe na jezdni. Mimo zmian ulica wciąż pozostaje dwukierunkowa.

Piesi odzyskali chodnik, samochody wróciły na ulicę

Piesi odzyskali chodnik, samochody wróciły na ulicę

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Dwa samochody zderzyły się na skrzyżowaniu Alej Jerozolimskich i Prymasa Tysiąclecia. Jeden z nich to nieoznakowany policyjny radiowóz. Nikomu nic się nie stało.

Zderzenie z udziałem nieoznakowanego radiowozu w Alejach Jerozolimskich

Zderzenie z udziałem nieoznakowanego radiowozu w Alejach Jerozolimskich

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Tramwaje nie będą jeździły fragmentem Alej Jerozolimskich. Konieczna jest naprawa torowiska w jednym z najbardziej uczęszczanych skrzyżowań tramwajowych - na rondzie Czterdziestolatka - poinformowały Tramwaje Warszawskie. Prace będą się toczyły w sobotę i niedzielę, 27-28 kwietnia.

Tramwajarze na rondzie Czterdziestolatka. Weekend z utrudnieniami

Tramwajarze na rondzie Czterdziestolatka. Weekend z utrudnieniami

Źródło:
PAP

Toyota land cruiser miała założone niemieckie tablice rejestracyjne, ale została skradziona w Czechach. Policjanci z "Kobry" wspólnie z funkcjonariuszami stołecznego "Orła" przeprowadzili akcję zatrzymania podejrzanego o paserstwo.

"Kobra" i "Orzeł" we wspólnej akcji

"Kobra" i "Orzeł" we wspólnej akcji

Źródło:
tvnwarszawa.pl

75-latkę przez kilka dni osaczali oszuści. Działali bardzo skutecznie. Kobieta była przekonana, że bierze udział w policyjnej obławie i jest świadkiem incognito. Do tego stopnia, że nie uwierzyła prawdziwym policjantom i swoim bliskim, którzy sygnał o jej dziwnym zachowaniu dostali od pracownika banku. Mimo ostrzeżeń przekazała oszustom ponad pół miliona złotych. Na jej szczęście prawdziwi policjanci działali dalej. Odzyskali prawie całą kwotę i zatrzymali trzech podejrzanych o dokonanie oszustwa metodą "na policjanta".

Ostrzegali ją policjanci i rodzina. Im nie uwierzyła, oszustom oddała pół miliona

Ostrzegali ją policjanci i rodzina. Im nie uwierzyła, oszustom oddała pół miliona

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W 38. rocznicę awarii w elektrowni atomowej w Czarnobylu ulicami Warszawy przeszedł marsz "Czarnobylska Droga". Zorganizowany został przez białoruskich aktywistów niezależnych organizacji społecznych i przedstawicieli diaspory.

Ulicami Warszawy przeszedł marsz "Czarnobylska Droga"

Ulicami Warszawy przeszedł marsz "Czarnobylska Droga"

Źródło:
PAP

Uczelniana Komisja Wyborcza Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego ogłosiła, że wybory rektora odbędą się 6 maja, a jedyną kandydatką jest prof. Agnieszka Cudnoch-Jędrzejewska. Urzędujący rektor prof. Zbigniew Gaciong wyraził niepokój w związku z tą decyzją.

Wybory na WUM mają się odbyć z jedną kandydatką. Obecny rektor "zaniepokojony"

Wybory na WUM mają się odbyć z jedną kandydatką. Obecny rektor "zaniepokojony"

Źródło:
PAP

Zatrzymali do kontroli kierowcę tira, który przekroczył prędkość w terenie zabudowanym. To był początek jego kłopotów. Jak się okazało, złamał zakaz prowadzenia, a ponadto nie posiadał karty zalogowanej w tachografie cyfrowym i - jak oświadczył - nigdy takiej nie miał.

Po kontroli stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

Po kontroli stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W środę, 1 maja, na ulice stolicy powrócą zabytkowe autobusy i tramwaje. Dwa brzegi Wisły połączą promy, a nad Zegrze popłynie statek Zefir.

Wyjadą zabytkowe autobusy i tramwaje. Brzegi Wisły połączą promy i wypłynie Zefir

Wyjadą zabytkowe autobusy i tramwaje. Brzegi Wisły połączą promy i wypłynie Zefir

Źródło:
PAP

Aktywistki i aktywiści związani z organizacją Ostatnie Pokolenie blokowali w piątek rano most Świętokrzyski. "To nie koniec na dzisiaj" - zapowiedzieli i słowa dotrzymali. Koło południa protestowali na skrzyżowaniu Marszałkowskiej i Królewskiej w centrum Warszawy, a po południu w Alejach Jerozolimskich. Walczą w ten sposób, jak twierdzą, o lepszy transport publiczny i zwracają uwagę na katastrofalne zmiany klimatyczne.

Przyklejali się do jezdni, blokowali ruch w centrum Warszawy

Przyklejali się do jezdni, blokowali ruch w centrum Warszawy

Aktualizacja:
Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na Kontakt 24 napisał czytelnik, który był pasażerem lotu na trasie Bukareszt-Warszawa. Z jego relacji wynika, że podczas lądowania w samolot uderzył piorun. Jak opisał, w kabinie było słychać huk i widać oślepiające światło. Rzecznik przewoźnika potwierdził zdarzenie.

"Jeden wielki huk i oślepiające światło". W lądujący samolot uderzył piorun

"Jeden wielki huk i oślepiające światło". W lądujący samolot uderzył piorun

Źródło:
Kontakt24, tvnwarszawa.pl

Przez głupi żart na Lotnisku Chopina 54-latka zepsuła sobie urlop. Mieszkanka Warszawy powiedziała podczas odprawy, że w bagażu ma "jakąś bombę i jakieś narkotyki". Do Egiptu nie poleciała, w dodatku ma do zapłacenia 500 złotych mandatu.

"Mam w bagażu jakąś bombę i jakieś narkotyki". Tak zakończyła podróż do Egiptu

"Mam w bagażu jakąś bombę i jakieś narkotyki". Tak zakończyła podróż do Egiptu

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W piątek, 26 kwietnia, rowerzyści z Warszawskiej Masy Krytycznej oficjalnie rozpoczęli sezon pod hasłem "Wiosna wraca rowerem". W sobotę natomiast na ulice wyjadą motocykliści.

Rowerzyści już przejechali, w sobotę ruszą motocykliści

Rowerzyści już przejechali, w sobotę ruszą motocykliści

Aktualizacja:
Źródło:
tvnwarzawa.pl
"Pięć dekad pracy artystycznej". Profesor Antoni Fałat odznaczony za zasługi dla stolicy

"Pięć dekad pracy artystycznej". Profesor Antoni Fałat odznaczony za zasługi dla stolicy

Źródło:
PAP

Były wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz został prezydentem Raciborza, 55-tysięcznego miasta na Śląsku. - To wyzwanie. Nie traktuję tego jako zwieńczenia swojej kariery zawodowej, liczę, że uda się w życiu trochę jeszcze zrobić - mówi nam samorządowiec. 

Był wiceprezydentem Warszawy, będzie rządził małym miastem na Śląsku

Był wiceprezydentem Warszawy, będzie rządził małym miastem na Śląsku

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Tuż przed majówką drogowcy planują frezowanie ulic dookoła placu Teatralnego. Z tego powodu w weekend 27-28 kwietnia Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście nie będą deptakiem. Z kolei przez trzy dni ulice Lipowa i Dobra na Powiślu posłużą za scenografię. Ekipa filmowa będzie tam pracowała od soboty do poniedziałku.

W ten weekend Trakt Królewski nie będzie deptakiem

W ten weekend Trakt Królewski nie będzie deptakiem

Źródło:
PAP