Przygotuj się na:

ZMIANY W KODEKSIE DROGOWYM

Szóstego grudnia weszły w życie nowe przepisy o tworzeniu drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak.

Metro idzie na duże zakupy. Potrzeba prawie 40 pociągów

Warszawa

Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.plPrzetarg na nowe pociągi metra

Metro Warszawskie ogłosiło przetarg na dostawę pociągów dla I i II linii. Chce kupić 37 sześciowagonowych składów. Pierwsze mają przyjechać do Warszawy w 2019 roku.

Pierwsza dostawa przewidziana jest w ciągu 20 miesięcy od daty podpisania umowy, a dalsze dostawy odbywać się będą sukcesywnie w przeciągu 53 miesięcy. Umowa zakłada, że w ciągu dwóch i pół roku od złożenia podpisów pod umową będzie można rozszerzyć zamówienie o kolejnych osiem składów.

Nie tylko cena

Firmy chętne do sprzedania miastu pociągów mogą składać oferty do 27 września 2017 roku. Kryterium, które zdecyduje o wyborze najkorzystniejszej oferty, będzie przede wszystkim cena (50 procent punktów). Ale oceniane będą także zużycie energii elektrycznej (24 proc.), system utrzymania pojazdu (22 proc.) i ekologia (4 proc.).

Jak zapewnia ratusz, "Metro Warszawskie starannie przygotowało specyfikację techniczną i dokumentację przetargu". Specjaliści z miejskiej spółki zapoznali się z technologicznymi nowinkami i przeanalizowali podobne przetargi prowadzone w innych krajach. Spotkali się też z czołowymi producentami taboru.

Nowe pociągi, podobnie jak najnowsze z jeżdżących teraz po warszawskich torach pojazdy Inspiro Siemensa, będą jednoprzestrzenne, co oznacza, że z jednego końca na drugi można przejść bez wychodzenia na peron. Nowością będą wysuwane rampy niwelujące odstęp pomiędzy krawędzią peronu a pociągiem.

Wycofają najstarsze składy

W stolicy pod ziemią jeżdżą obecnie cztery typy taboru (w sumie to 75 pociągów). Najstarsze to rosyjskie pojazdy serii 81 i to one zostaną wycofane w pierwszej kolejności. 15 wprowadzono do eksploatacji w latach 1994–1997. W 2007 roku dokupiono partię 30 wagonów wydłużając składy z czterech do sześciu wagonów. Potem przybyło jeszcze siedem kompletnych i nieco unowocześnionych pociągów z Rosji.

W latach 2000–2005 zakupiono składy Alstomu - Metropolis 98B. W tej chwili eksploatowanych jest 18 takich pojazdów. W październiku 2013 roku na tory wyjechały pierwsze z 35 zakupionych modeli Inspiro wyprodukowanych w Wiedniu i w Nowym Sączu.

Nowe pociągi będą mogły jeździć na obydwu liniach metra. Zakup nowego taboru będzie dofinansowywany ze środków unijnych.

Będą nowe bramki w metrzeZTM
wideo 2/3

b/mś