Nie z pięcioma mostami, a tylko z dwoma, bez parkingów podziemnych za to z wykazem własnych sukcesów. Prezydent Warszawy pokazała "mapę drogową" rozwoju miasta w latach 2006-2020. Porównaliśmy ją z mapą "Warszawa moich marzeń 2006-2014" opublikowaną przez Hannę Gronkiewicz–Waltz przed ośmioma laty. Wiele planowanych inwestycji udało się zrealizować, kilka pojawia się w planach na kolejne lata, natomiast część zupełnie odeszła do lamusa.
Nie z pięcioma mostami, a tylko z dwoma, bez parkingów podziemnych za to z wykazem własnych sukcesów. Prezydent Warszawy pokazała "mapę drogową" rozwoju miasta w latach 2006-2020. Porównaliśmy ją z mapą "Warszawa moich marzeń 2006-2014" opublikowaną przez Hannę Gronkiewicz–Waltz przed ośmioma laty. Wiele planowanych inwestycji udało się zrealizować, kilka pojawia się w planach na kolejne lata, natomiast część zupełnie odeszła do lamusa.
Gronkiewicz-Waltz przedstawiła we wtorek "mapę drogową" rozwoju miasta na lata 2014-2020, która jest zarazem jej programem wyborczym na nadchodzącą kadencję samorządu (2014-2018).
Poinformowała na konferencji prasowej, że od 2006 roku w Warszawie zainwestowano 34 mld złotych, w tym 15 mld z budżetu miasta, 10 mld pochodzących ze spółek miejskich i ok. 9 mld z budżetu centralnego. - Nigdy nie było w historii Warszawy, żeby tak dużą sumę zainwestowano w ciągu 8 lat. Tak, jak kiedyś The Economist napisał, że Polska nigdy nie miała takiego dobrego momentu, jak w czasie Jagiellonów, tak muszę powiedzieć, że w czasie Jagiellonów Warszawa nie była stolicą, w związku z tym nie było historycznie takiego dobrego momentu, żeby inwestować tyle w infrastrukturę, ale również w różnego typu ułatwienia, ale też rekreacyjne sprawy dla mieszkańców - podkreśliła Gronkiewicz-Waltz.
Co się udało?
Podobną mapę Hanna Gronkiewicz–Waltz przedstawiała przed wyborami w 2006 roku. Znalazły się na niej inwestycje, które miały być zrealizowane do 2014 roku. Porównaliśmy tamte zapowiedzi ze stanem faktycznym odnotowanym na nowej mapie. Z inwestycji zaplanowanych udało się zrealizować m.in.: Most Północny, nowy stadion Legii, Centrum Nauki Kopernik, węzeł Trasa Siekierkowska- Marsa – Płowiecka, trasę al. Wilanowską i Rzeczpospolitej.
Prezydent stolicy przypomniała na wtorkowej konferencji, że 14 grudnia oddany do użytku ma zostać obejmujący 7 stacji (Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat-Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński) centralny odcinek II linii metra. Na plus można zapisać także budowę niemal całego Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego oraz pojawianie się ścieżek rowerowych na wyremontowanych ulicach.
Inwestycje widma
Jednak wiele inwestycji nadal nie wyszło nawet poza koncepcję wyborczą. To m.in.: mosty na Wiśle – Hanna Gronkiewicz –Waltza zapowiadała w 2006 budowę, poza Północnym, Mostu Krasińskiego, mostu Karowa i Mostu na Zaporze – których nie ma w planach do 2020 roku.
Projekty zapowiedziane w "mapie marzeń" które nie doczekały się realizacji to m.in.: budowa basenu olimpijskiego w stolicy, zabudowa Placu Defilad czy odbudowa Pałacu Saskiego.
MAPA Z 2006 ROKU:
Wśród inwestycji które zupełnie się nie udały można wymienić też budowę parkingów podziemnych w Śródmieściu. Takie parkingi miały się pojawić m.in.: pod placem Trzech Krzyży, pod Placem Defilad, przy skrzyżowaniach alei Armii Ludowej z Marszałkowską i al. Ujazdowskimi - nie ma ani jednego.
Nie swoje zasługi?
W 2006 roku Hanna Gronkiewicz-Waltz uwzględniała w swoich planach budowę Południowej Obwodnicy Warszawy – wraz z budową tunelu pod Ursynowem i Mostem Południowym. Jednak wtedy wyraźnie zaznaczała, że ta inwestycja jest projektem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Na opublikowanej dzisiaj mapie POW jest oznaczona jako „inwestycja zrealizowana”, bez wzmianki o GDDKiA.
– Nie przypisujemy sobie czyichś zasług. Po prostu bez aktywnej polityki pani prezydent byłoby zdecydowanie ciężej o tę inwestycję – tłumaczy poseł Marcin Kierwiński, szef sztabu wyborczego Hanny Gronkiewicz – Waltz.
Plany na przyszłość
Jeśli chodzi o inwestycje drogowe, to w najnowszym programie Gronkiewicz-Waltz jest budowa fragmentu Obwodnicy Śródmiejskiej, od Ronda Wiatraczna do ul. Radzymińskiej, inwestycje w nowe połączenia międzydzielnicowe, m.in. trasa Krasińskiego, ul. Nowokabacka, kolejny odcinek ul. Ghandi oraz budowa nowych połączeń drogowych – m.in. ulice: Płaskowickiej, Głębocka i Łodygowa. 3,2 mld złotych miasto chce przeznaczyć na zakup nowego taboru tramwajowego, kolejowego i autobusowego. Cała druga linia metra, wraz z kolejnymi 11 stacjami, ma być gotowa w 2022 roku. Gronkiewicz-Waltz chce także wybudować kolejne 200 km ścieżek rowerowych.
W planach obecnej prezydent stolicy jest też rozbudowa i modernizacja szpitali: Wolskiego, Bielańskiego oraz Praskiego oraz przychodni zdrowia, m.in. na Żoliborzu, Pradze Północ i w Wesołej. W stolicy ma powstać długo oczekiwany Szpital Południowy. Gronkiewicz-Waltz zapowiedziała również stworzenie ponad 2,5 tysiąca nowych miejsc w żłobkach, 4,5 tysiąca dodatkowych miejsc dla przedszkolaków i 7 tysięcy miejsc w szkołach.
"Mapa drogowa" prezydent Warszawy obejmuje ponadto budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej( które już dawno miało być gotowe) i nowej siedziby Teatru Rozmaitości, a także modernizację innych teatrów i obiektów kultury (w tym siedziby Sinfonii Varsovii ). Miasto ma w planach również budowę nowych basenów, a także zadaszenie toru łyżwiarskiego na Stegnach i stworzenie otwartego terenu rekreacyjnego w dawnych Forcie Włochy.
Pół miliarda złotych miałoby zostać przeznaczone na budownictwo społeczne. W planach Gronkiewicz-Waltz jest też rewitalizacja Pragi, w tym uporządkowanie przestrzeni dzielnicy, m.in. Bazaru Różyckiego i okolic oraz uruchomienie Centrum Kreatywności Targowa.
Ciekawe ile z tych inwestycji (jeśli Gronkiewicz -Waltz wygra wybory) powstanie tylko na papierze.
PAP/jb