Polska znalazła się na 23. miejscu najbardziej wartościowych marek narodowych na świecie według brytyjskiej firmy doradczej Brand Finance. Jak zaznaczono, to efekt silnej gospodarki. W porównaniu z ubiegłym rokiem Polska spadła o dwa miejsca, mimo że wartość marki wzrosła w ciągu roku o 11 procent, do 571 miliardów dolarów.
Najbardziej wartościową marką dysponują Stany Zjednoczone (21,05 biliona dolarów) przed Chinami (10,2 bln dol.), Niemcami (4,02 bln dol.), Japonią (3,44 bln dol.) i Wielką Brytanią (3,13 bln dol.). Polska ze swoją 23. pozycją ma dziesiąty wynik w Europie i ósmy wśród państw UE.
Odpływ talentów
Prezes Brand Finance David Haigh ocenił, że wzrost wartości marki Polska wiąże się przede wszystkim z prognozami silnego wzrostu gospodarczego oraz inwestycjami podejmowanymi w technologię, badania i rozwój oraz stworzeniem przyjaznego ekosystemu dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wskazano również na rosnącą atrakcyjność kraju dla zagranicznych inwestorów, m.in. w obliczu planowanego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Haigh dodał jednak, że "Polska musi popracować nad zatrzymywaniem talentów, bo dalsza emigracja może spowolnić przyszły rozwój kraju" i jest jedną z głównych przyczyn minimalnego spadku wskaźnika siły marki do 65,7 pkt. (na 100; 67,2 w ubiegłym roku). - Dodatkowo spór z Unią Europejską dotyczący praworządności ma negatywny wpływ na postrzeganie kraju. W efekcie ucierpiały takie wskaźniki, jak ocena niezależności systemu sądownictwa i ogólna ocena otwartości kraju, powodując spadek w rankingu siły marki - tłumaczył.
Siła marki
Jednocześnie w rankingu - oderwanej od wartości finansowej - siły marki - biorąc pod uwagę m.in.: jakość życia, bezpieczeństwo, wizerunek, jakość prawodawstwa, infrastrukturę, poziom korupcji i oceny systemu sądownictwa - Polska znalazła się na 54. miejscu globalnie (spadek o cztery) i 23. w Europie, m.in. przegrywając w regionie z Czechami, Słowenią, Łotwą i Litwą. Najsilniejszymi markami globalnymi mogą pochwalić się Singapur (93/100), Szwajcaria (90/100), Zjednoczone Emiraty Arabskie (89/100), Hong Kong (88/100) oraz Holandia, Finlandia i Nowa Zelandia (po 87).
Najcenniejsze marki:
1. Stany Zjednoczone - 21, 05 bln dol.
2. Chiny - 10,21 bln dol.
3. Niemcy- 4,02 bln dol.
4. Japonia - 3,44 bln dol.
5. Wielka Brytania - 3,13 bln dol.
6. Francja - 2,97 bln dol.
7. Kanada - 2,06 bln dol.
8. Indie - 2,05 bln dol.
9. Włochy - 2,04 bln dol.
10. Korea Południowa - bln 1,85 dol.
Autor: MS / Źródło: PAP