TVN24 Biznes | Ze świata

Egipt nie oddaje kontenerowca, który zablokował kanał. "Mamy nadzieję na szybkie porozumienie"

TVN24 Biznes | Ze świata

Autor:
kris
Źródło:
PAP

Egipt nie wypuszcza 400-metrowego kontenerowca Ever Given, który przez prawie tydzień w marcu blokował Kanał Sueski. Władze kraju czekają, aż właściciel zgodzi się na wypłatę odszkodowania. - Statek pozostanie tutaj do zakończenia śledztwa i wypłaty odszkodowania - stwierdził w egipskiej państwowej telewizji Osama Rabie, szef Zarządu Kanału Sueskiego, na którą powołuje się "Wall Street Journal".

- Mamy nadzieję na szybkie porozumienie. W chwili gdy zgodzą się na odszkodowanie, statek będzie mógł ruszyć - podkreślił.

Rabie nie określił jakiej kwoty domagają się egipskie władze jako odszkodowania. W ubiegłym tygodniu powiedział, że Egipt może domagać się około 1 miliarda dolarów odszkodowania, jako pokrycie kosztu operacji uwolnienia statku, utraty opłat tranzytowych - ważnego źródła obcej waluty dla kraju i innych kosztów związanych z zablokowaniem Kanału.

Według oceny londyńskiej firmy analitycznej Refinitiv, sama blokada Kanału Sueskiego kosztowała Egipt 95 mln dolarów utraconych opłat tranzytowych.

OBEJRZYJ "OSIEM LAT BLOKADY KANAŁU SUESKIEGO. NIEZWYKŁE ZDJĘCIA POLAKA" W TVN24 GO >>>

Blokada Kanału Sueskiego

Przewożący towary na trasie Azja-Europa kontenerowiec Ever Given, we wtorek 23 marca obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie w jednopasmowym odcinku Kanału Sueskiego, ok. 6 km od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu. Ruch przez ten szlak wodny - wyceniany na ponad 9 mld dol. dziennie - został wstrzymany, co jeszcze bardziej zakłóciło globalną żeglugę, już i tak nadwyrężoną przez pandemię wywołaną przez koronawirusa.

W poniedziałek 29 marca, dzięki pracy holowników, statek został sprowadzony z mielizny na tor wodny i zaczął poruszać się na północ w kierunku położonego w połowie kanału Wielkiego Jeziora Gorzkiego, gdzie zostanie poddany badaniom technicznym.

Zablokowany Kanał SueskiPAP/Maciej Zieliński

Dwa nowe holowniki

29 marca na pokład kontenerowca weszli śledczy, aby zbadać przyczynę wypadku i ocenić, czy jednostka nie ma żadnych uszkodzeń.

Powodem utknięcia na mieliźnie miał być zły manewr kapitana - przekazali włoskiej agencji Nova przedstawiciele Zarządu Kanału.

Szef Zarządu Kanału Sueskiego Osama Rabie powiedział agencji Nova, że Egipt będzie miał dwa nowe holowniki - jeden w tym miesiącu, a drugi w sierpniu. Planowany też jest zakup największej pogłębiarki na Bliskim Wschodzie i kolejnych pięciu chińskich holowników.

Kanał Sueski zablokowany

Przedłużające się zamknięcie kluczowej drogi wodnej spowodowałoby opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw. Agencja Reutera zwróciła uwagę, że około 15 proc. światowego handlu przepływa przez kanał, który jest szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej, gazu i paliw między Azją i Europą.

Po informacji o odblokowaniu kanału ceny ropy naftowej na giełdzie paliw w USA spadały o ponad 2 procent. Na rynkach ropy od ubiegłego wtorku utrzymywał się niepokój po tym, jak na Kanale Sueskim kontenerowiec osiadł na mieliźnie.

Jak duży jest kontenerowiec Ever Given?tvn24.pl

Autor:kris

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: SUEZ CANAL AUTHORITY

Pozostałe wiadomości