Na Kanale Sueskim wznowiono ruch statków w obu kierunkach. Wcześniej kontenerowiec Ever Given, który od blisko tygodnia blokował morski szlak, został sprowadzony z powrotem na tor wodny.
"Przebadaliśmy dno Kanału Sueskiego, na szczęście nie ma tam żadnych problemów i statki mogą od dzisiaj tamtędy przepływać" - poinformował Zarząd Kanału Sueskiego (SCA).
Egipska agencja żeglugowa Leth podała, że 43 statki wznowiły rejs z Wielkiego Jeziora Gorzkiego na południe w kierunku Morza Czerwonego. Według koncernu Maersk, głównej firmy żeglugowej działającej na Kanale, rozładowanie zatoru statków zajmie co najmniej kilka dni.
Prezes zarządu Kanału Sueskiego generał porucznik Osama Rabie informował wcześniej, że na przejście przez kanał czeka co najmniej 369 statków, w tym dziesiątki kontenerowców, masowców, tankowców i statków ze skroplonym gazem ziemnym (LNG). Rabie wskazywał, że rozładowanie tego zatoru potrwa od dwóch i pół do trzech dni.
Źródło Reutera związane z zarządem SCA wskazało, że przez kanał może przepływać ponad 100 statków dziennie. Firma Maersk stwierdziła, że usunięcie zakłóceń w globalnej żegludze może zająć tygodnie lub nawet miesiące.
Kontenerowiec sprowadzony na tor wodny
"Admirał Osama Rabie, prezes Zarządu Kanału Sueskiego, ogłosił wznowienie ruchu morskiego w kanale po tym, gdy Zarząd uratował i sprowadził z powrotem na tor wodny gigantyczny kontenerowiec Ever Given" - mogliśmy przeczytać w poniedziałkowym oświadczeniu władz kanału, cytowanym przez Agencję Reutera.
W poniedziałek rano informowano o częściowym ściągnięciu 400-metrowego statku z mielizny dzięki pracy holowników. Jak donosiły agencje, przez moment kontenerowiec znów zaczął się ustawiać w poprzek kanału, ale operacja ostatecznie zakończyła się sukcesem, co potwierdzili naoczni świadkowie i egipskie media.
Ever Given zmierza na północ w kierunku położonego w połowie kanału Wielkiego Jeziora Gorzkiego, gdzie ma zostać poddany badaniom technicznym. Uwolnieniu kontenerowca towarzyszyły syreny otaczających go holowników.
Kanał Sueski zablokowany
We wtorek pływający pod banderą Panamy kontenerowiec Ever Given, którego armatorem jest tajwańska firma Evergreen Marine obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie w jednopasmowym odcinku Kanału Sueskiego około sześciu kilometrów od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu.
Przedłużające się zamknięcie kluczowej drogi wodnej spowodowałoby opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw. Agencja Reutera zwróciła uwagę, że około 15 proc. światowego handlu przepływa przez kanał, który jest szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej, gazu i paliw między Azją i Europą.
Blokada spowodowała wzrost ceny ropy i transportu morskiego na świecie.
Źródło: PAP, Reuters