Utratę dowodu osobistego można od poniedziałku zgłaszać online, bez udawania się do urzędu - poinformowało w komunikacie Ministerstwo Cyfryzacji.
"Nowy formularz jest bardziej intuicyjny, a dane zaciągają się do niego automatycznie" - napisano w komunikacie.
Zgubiony dowód
Resort poinformował, że każdego roku utratę, zaginięcie lub zniszczenie dowodu osobistego zgłasza około 500 tys. Polaków. "To tak, jakby zgubili je wszyscy poznaniacy" - oceniło we wpisie na Twitterze Ministerstwo Cyfryzacji. Od teraz, by dokonać zgłoszenia utraty dowodu osobistego wystarczy wejść na stronę Obywatel.gov.pl, wypełnić formularz i podpisać go profilem zaufanym. Status unieważnienia dowodu można sprawdzić online. Elektronicznie można również złożyć wniosek o wydanie nowego dokumentu.
Jak dodał na Twitterze rzecznik resortu cyfryzacji Karol Manys, zgubiony dowód trzeba jednak zastrzec np. w banku. Zapewnił jednocześnie, że są prowadzone prace, aby "było to możliwe automatycznie".
Jak tracimy najczęściej?
Jako powód unieważnienia dowodu osobistego w 2016 r. Polacy podawali najczęściej: jego utratę (393 tys.), zniszczenie (119 tys.), reklamację (14 tys.). Urzędy otrzymują również 9 tys. dowodów znalezionych przez inne osoby. W 53 tys. przypadków Polacy podają inne przyczyny. Jak pokazują statystyki do utraty dowodu osobistego dochodziło najczęściej w sierpniu i wrześniu, a najrzadziej w pierwszym kwartale roku.
Autor: MS / Źródło: PAP, tvn24bis.pl