Zamiast przedłużać umowę, podkładają nową. Urząd ostrzega

Z kraju

ShutterstockUOKiK ostrzega przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców prądu.

- Myślałem, że podpisuję kontynuację umowy, a nie zawieram nową - to fragment jednej ze skarg na sprzedawców energii elektrycznej. UOKiK sprawdza, czy konsumenci byli wprowadzani w błąd przez spółki Polski Prąd z Warszawy i Multimedia Polska Energia z Gdyni.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania przeciwko spółkom Polski Prąd i Multimedia Polska Energia. Chodzi o praktyki, naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Z analiz skarg wynika m.in., że przedstawiciele firm wprowadzali konsumentów w błąd, ponieważ informowali, że reprezentują dotychczasowego sprzedawcę energii elektrycznej. Tymczasem celem ich wizyty było podpisanie nowej umowy.

- Wielu konsumentów nie zdawało sobie sprawy z tego, że składając podpis na podsuwanych im dokumentach zawiera umowę z nowym sprzedawcą energii elektrycznej - wyjaśnia Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Nieuczciwe praktyki

Jak informuje urząd, każdy przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o swojej tożsamości i o celu, w jakim kontaktuje się z konsumentem.

"Najsłabsi uczestnicy rynku powinni dysponować rzetelną informacją o przedstawianej im ofercie" - czytamy w komunikacie.

Ponadto w opinii UOKiK przeświadczenie o tym, że ma się do czynienia z dotychczasowym sprzedawcą energii, może mieć duży wpływ na decyzję o skorzystaniu z oferty przedsiębiorcy. Wprowadzanie w tym celu w błąd konsumentów jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.

Odstąpienie od umowy

Zgodnie z prawem od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa konsument może odstąpić bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni od jej zawarcia.

Tymczasem ze skarg, wpływających do UOKiK wynika m.in., że przedstawiciele spółek Polski Prąd i Multimedia Polska Energia nie informowali swoich klientów o prawie do odstąpienia od umowy, zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Nie przekazywali też wzoru oświadczenia o odstąpieniu od takiej umowy.

Według UOKiK takie praktyki są niezgodne z prawem, ponieważ utrudniają albo nawet uniemożliwiają konsumentom skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.

Zobacz, jak mBank nie zgodził się z decyzją UOKiK:

mBank nie zgadza się z karą UOKiK, ale pieniądze zwróci

Autor: tol//ms / Źródło: tvn24bis.pl

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock