Reklamację możesz złożyć nie tylko z paragonem. UOKiK poucza Auchan Polska

TVN24 Biznes

tvn24Podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi

Sieć hipermarketów Auchan nie miała prawa umieszczać na paragonach informacji, że tenże paragon jest niezbędny do reklamacji zakupionego towaru - uznał UOKiK. Jak przypomniał Urząd, zgodnie z prawem podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi.

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Auchan Polska w marcu tego roku. W ocenie Urzędu, Auchan mógł wprowadzać konsumentów w błąd przekazując na wydrukach z kasy fiskalnej informacje, które klienci mogli odbierać jako pouczenie o obowiązującym stanie prawnym i rezygnować z przysługującego im uprawnienia do składania reklamacji bez paragonu.

Nie tylko paragon

"Zgodnie z prawem podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi. Paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy, zgłaszając reklamację. Gdy paragon zniszczył się, wyblakł albo zaginął, dowodem może być np. potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy zeznanie świadków" - napisał Urząd w komunikacie.

Jak podano w informacji przesłanej przez UOKiK, w toku postępowania Auchan zaniechał stosowania praktyki i zobowiązał się do umieszczania przez najbliższe dwa lata na paragonach informacji: "Paragon może ułatwić złożenie reklamacji, ale nie jest niezbędny do jej złożenia".

Podobne informacje mają znaleźć się również na stronie internetowej spółki, w ogólnopolskich gazetkach ofertowych, na ladzie w Punktach Obsługi Klienta oraz serwisowo-gwarancyjnych we wszystkich sklepach stacjonarnych w formie ogłoszenia o formacie A4.

Prawa konsumenta

UOKiK przypomniał też, że jeśli kupiony towar ma wadę, konsument ma prawo złożyć reklamację, żądając doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości lub części pieniędzy (przez obniżenie ceny czy odstąpienie od umowy). Podstawą reklamacji może być rękojmia (zawsze) albo gwarancja (o ile została udzielona). Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego, choć przedstawienie paragonu znacznie ułatwia złożenie reklamacji.

Autor: tol/mn / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: tvn24