Powstanie Rejestru Dokumentów Paszportowych oraz możliwość cyfrowego wnioskowania o paszport - to tylko niektóre zmiany, które przewiduje ustawa o dokumentach paszportowych. Nowe przepisy zostały podpisane przez prezydenta Andrzeja Dudę. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2022 roku.
Ustawa o dokumentach paszportowych uchyli obecnie obowiązującą regulację z 2006 roku. Głównym celem zmian jest utworzenie Rejestru Dokumentów Paszportowych, który zastąpi dotychczasową Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych oraz lokalne ewidencje. Ma być komponentem Systemu Rejestrów Państwowych, który obecnie łączy sześć rejestrów m.in. dowodów osobistych, stanu cywilnego, danych kontaktowych czy PESEL.
Paszport - wniosek online
Budowa nowego rejestru sprawi m.in., że nie będzie trzeba wypełniać papierowego wniosku o paszport. Po zmianach wniosek elektroniczny będzie generował urzędnik paszportowy w Rejestrze Dokumentów Paszportowych, a obywatel będzie się podpisywał cyfrowo.
Ponadto na podstawie ustawy, uruchomione zostaną nowe e-usługi m.in. możliwość sprawdzenia ważności paszportu oraz możliwość zgłoszenia utraty dokumentu, skutkująca automatycznym unieważnieniem tego dokumentu. Obywatel będzie otrzymywał powiadomienia o zmianach statusu paszportu, np. zbliżającym się terminie utraty ważności. Rodzice będą mogli też złożyć wniosek o wydanie paszportu dla dziecka poniżej 12. roku życia. Przepisy obniżą z 13 do 12 lat granicę wieku, od której wydawane są paszporty z 10-letnim terminem ważności i podpisem.
"Ustawa wprowadza ponadto możliwość wyrażenia zgody na wydanie paszportu dla dziecka czy złożenie wniosku o wydanie paszportu dla dziecka poprzez elektroniczne wyrażenie zgody przez jedno z rodziców i wysłanie tej zgody do organu paszportowego" - poinformowała Kancelaria Prezydenta RP.
Drugi paszport - zmiany
Ustawa uszczegóławia także kwestie związane z książeczką paszportową – jej budowy i zakresu danych. Na celu ma również usystematyzowanie opłat za paszport. W ocenie skutków regulacji projektu ustawy napisano, że przewiduje się m.in. zastąpienie rozbudowanego systemu ulg liczonych od wysokości opłat - konkretnymi kwotami, które znajdą się w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy.
MSWiA zaproponowało też w ustawie zmiany dotyczące drugich paszportów, w tym uproszczenie procedury ubiegania się o takie dokumenty. Polegać ono będzie na pominięciu wydawania decyzji w tej sprawie przez ministra spraw wewnętrznych i administracji – rozpocznie się ona bezpośrednio u wojewody lub konsula. Wydłużony zostanie też okres ważności takich paszportów - z dwóch do trzech lat.
Skrócony ma zostać również przebieg postępowań w sprawach odmowy wydania i unieważnienia dokumentu paszportowego na wniosek np. sądu czy prokuratora. Od decyzji wydanej w tej sprawie nie będzie przysługiwało odwołanie, tylko prawo do skargi bezpośrednio do sądu administracyjnego.
Termin zmian
Ustawa, poza kilkoma wyjątkami, wejdzie w życie z dniem 27 marca 2022 roku. Przepisy dotyczące uruchomienia usługi elektronicznej umożliwiającej wnioskowanie o paszport lub paszport tymczasowy dla osób do 12 lat wejdą w życie 30 września 2022 roku, a przepisy dotyczące wydawania przez wojewodów i konsulów paszportów tymczasowych w okresie bezpośrednio poprzedzającym wdrożenie Rejestru Dokumentów Paszportowych - 21 marca 2022 roku.
W przepisach przejściowych określono, iż sprawy wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie ustawy będą prowadzone w oparciu o przepisy niniejszej ustawy.
Dokumenty paszportowe wydane przed dniem 27 marca 2022 roku zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock