UKE i UOKiK opracowały wspólny poradnik o relacjach Prawa telekomunikacyjnego i nowych przepisów o prawach konsumenta, które wchodzą w życie 25 grudnia. O wskazówki w tej sprawie prosili przedsiębiorcy telekomunikacyjni.
Nowe przepisy konsumenckie nakładają na przedsiębiorców szereg obowiązków, szczególnie informacyjnych oraz wprowadzają bardziej korzystne dla klienta zasady zawierania umów na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy.
Co się zmienia?
Wydłużają m.in. czas na odstąpienie kupującego od umowy zawartej przez internet (czyli na odległość) oraz na pokazie (czyli poza lokalem przedsiębiorstwa) z 10 do 14 dni. Wprowadzają także zasadę, że umowa zawarta przez telefon, żeby zacząć faktycznie obowiązywać, musi zostać potwierdzona przez klienta na trwałym nośniku - np. w liście czy poprzez e-mail. Zmienia się także ponoszenie opłat za zwrot towaru. Przygotowany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poradnik zawiera prawne wyjaśnienia dotyczące 61 szczegółowych problemów zgłaszanych przez przedsiębiorców, związane z interpretacją nowych przepisów Prawa konsumenta w odniesieniu do Prawa telekomunikacyjnego.
Pomoc
Jak zaznaczyły UKE i UOKiK, poradnik nie ma charakteru prawnie wiążącego, a tylko pomocniczy. Powstał on w wyniku prac Grupy Roboczej, której zadaniem było udzielenie pomocy przedsiębiorcom telekomunikacyjnym. Przedsiębiorcy, m.in. z e-Telko, NC+ czy VECTRY, mieli bowiem wątpliwości, jak mają się nowe regulacje do obowiązujących w momencie wejścia w życie ustawy umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych oraz uprawnień przysługujących abonentom w przypadku zmian warunków umów dokonanych w związku z wejściem w życie Prawa konsumenta.
Autor: msz. / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock