We wtorek ruszyły zgłoszenia i nominacje kandydatek do XIII edycji konkursu Bizneswoman Roku, organizowanego przez Fundację Sukces Pisany Szminką. Konkurs nagradza przedsiębiorcze kobiety, które nie boją się realizować odważnych biznesowych społecznych i kulturalnych projektów. Patronem medialnym konkursu jest TVN Grupa Discovery.
Na nominacje i zgłoszenia organizatorzy konkursu czekają do 10 stycznia 2022 roku do godz. 23:59. Kandydatki mogą zgłaszać się do konkursu samodzielnie lub zostać nominowane przez osoby trzecie, które już zauważyły ich sukcesy i chciałyby, żeby docenili je też inni.
Zgłoszeń oraz nominacji można dokonać poprzez formularz on-line na stronie www.bizneswomanroku.pl w następujących kategoriach otwartych: Biznes Roku - Przychód powyżej 10 mln złotych, Biznes Roku - Przychód poniżej 10 mln złotych, Startup Roku, Mikrobiznes, Liderka w Nowych Technologiach, Organizacja przyjazna rodzicom, Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - liderka, biznes, organizacja, Ograniczanie śladu węglowego.
Konkurs Bizneswoman Roku
W ciągu 13 lat istnienia konkursu Bizneswoman Roku nagrodzono już 121 przedsiębiorczyń z małych, średnich i działających na skalę międzynarodową firm oraz liderki i liderów działających na rzecz równości, reprezentujących 27 organizacji. To właśnie oni patrzą w przyszłość i stanowią inspiracje do pozytywnych zmian. Historia pokazała, że laureatki i finalistki poprzednich edycji zyskały nie tylko rozgłos, a przede wszystkim możliwości ogólnopolskiego i międzynarodowego rozwoju, nawiązując wartościowe kontakty i pozyskując inwestorów. W ostatniej rekordowej edycji wzięło udział 912 zgłoszonych i nominowanych osób.
- Kobietom nie brakuje dobrych pomysłów na własny biznes, często od ich realizacji na wielką skalę powstrzymuje je niewystarczająca wiara we własne możliwości i brak wsparcia otoczenia. Dlatego tak bardzo ważne jest pokazywanie i nagradzanie tych przedsiębiorczyń, które odważyły się podjąć wyzwanie i odniosły sukces. Ich postawa i wybrana strategia działania stanowią inspirację dla innych - mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe. – Od wielu lat wspieramy działania na rzecz rozwoju przedsiębiorczości Polek i cieszymy się z bycia częścią tak istotnej inicjatywy dodaje.
Trzy czwarte firm z branży usługowej należy do kobiet
Pod względem przedsiębiorczości kobiet Polska wśród krajów Unii Europejskiej wypada bardzo dobrze. Według danych z KRS za 2020 r. co trzecia firma w Polsce została założona i jest prowadzona przez kobietę. Przedsiębiorczynie szczególnie zdominowały rynek usług - na koniec 2020 r. należało do nich trzy czwarte firm z 10 tys. przebadanych w tym sektorze przez globalną wywiadownię gospodarczą Dun&Bradstreet.
W większości są to niewielkie firmy, zatrudniające do 9 osób. Po przebadaniu przedsiębiorstw, które mają kilkuosobowe zarządy i podają ich skład, okazuje się, że Polki zajmują tylko 26 proc. kluczowych stanowisk, czyli są członkiniami zarządów lub prezeskami. Z kolei w radach nadzorczych spółek giełdowych jest ich zaledwie 12,7 proc. Według obliczeń Centrum Praw Kobiet na podstawie danych GUS, kobiety stanowią 62 proc. populacji osób biernych zawodowo. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką od lat aktywnie działa na rzecz zmiany tej sytuacji na lepszą, m.in. wpierając i nagradzając te, które z powodzeniem rozwijają własne firmy czy projekty.
-- Przedsiębiorczynie mogą z optymizmem patrzeć w przyszłość. Dowodem na to jest ilość nowo powstałych biznesów w okresie ostatnich dwóch lat. A co za tym idzie, umiejętność dostrzeżenia możliwości w kryzysie. Po 13 latach wspierania rozwoju Polek przepełnia mnie zachwyt i duma. Wiem, że wielu z nich, przedsiębiorczyniom, liderkom należy się nagroda Bizneswoman Roku. Jedyne, co muszą zrobić, to wyciągnąć rękę po te możliwość - zgłosić się - mówi Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, pomysłodawczyni konkursu.
Pierwsze laureatki
W dotychczasowej historii konkursu udało się nagłośnić sukcesy kobiet, które działając w różnych regionach Polski zbudowały ogólnopolskie i międzynarodowe marki. Konkurs otwiera przed uczestniczkami szansę na rozwinięcie swojej firmy i wejście na nowe rynki. Daje im możliwość rozwoju i szansę na pozyskanie nowych inwestorów i biznesowych partnerów.
Jak co roku finalistki zostaną wyłonione przez Loże Ekspertów, w których skład wchodzą polscy właściciele start-upów, inwestorzy, przedsiębiorcy społeczni, innowatorzy oraz eksperci i ekspertki z różnych obszarów - od sprzedaży i strategii cenowych, po zarządzanie strategiczne, modele biznesowe, marketing czy wykorzystanie nowych technologii.
Pierwszymi laureatkami konkursu były Lidia Mikołajczyk-Gmur, Dyrektor Generalna VELUX oraz Beata Dethloff, właścicielka Kliniki Dr Beata Dethloff. Na przestrzeni lat wśród finalistek i laureatek konkursu znalazło się wiele ważnych nazwisk ze świata polskiego biznesu, m.in. dr Ewa Łabno-Falęcka, Iwona Georgijew, Dominika Bettman, Bianka Siwińska, Barbara Sobala.
Dla wielu firm nagroda była początkiem drogi na szczyt, dla innych pojawiła się w momencie, gdy szczyt zdobywały. Wiele nagrodzonych kobiet odniosło sukces nie tylko w Polsce, ale i na rynkach międzynarodowych. Przykładem są Monika Żochowska i Ewa Dudzic, twórczynie firmy Phenicoptere i marki GLOV, Zuzanna Sielicka-Kalczyńska i Julia Sielicka-Jastrzębska, twórczynie Whisbear, Urszula Herman, twórczyni PelviFly, Anna Didiuk i Anna Rutkowska-Didiuk twórczynie MOKOSH, Justyna Borska, twórczyni I love Grain, Anna Krajewska właścicielka Salad Story, Beata Drzazga właścicielka Betamed i wiele innych.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: mat. pras.