Internetowe Konto Pacjenta to dostępna dla wszystkich platforma, która umożliwia dostęp do wszystkich ważnych informacji medycznych dotyczących naszego zdrowia i leczenia. To nie tylko nowoczesność i wygoda, ale przede wszystkim wielka oszczędność czasu. Jedną z najnowszych dostępnych usług jest Certyfikat Covid. Jak zacząć korzystać z IKP? Co daje używanie konta? Wyjaśniamy krok po kroku.
Internetowe Konto Pacjenta – jak założyć?
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to udostępniona przez Ministerstwo Zdrowia platforma, na której dostępne są informacje o przeszłym, trwającym i planowanym leczeniu każdego z nas w publicznej służbie zdrowia. Dzięki niemu bez wychodzenia z domu nie tylko ma się dostęp do swojej historii zdrowia, ale też możliwość załatwienia wielu spraw, które dotąd wymagały bezpośredniego kontaktu z przychodnią lub lekarzem.
Konto jest bezpłatne i nie wymaga zakładania – ma je każdy, kto posiada numer PESEL. Aby zacząć korzystać z IKP trzeba jedynie być pełnoletnim i zalogować się na stronie internetowej lub poprzez aplikację na urządzenia mobilne. Do zalogowania się niezbędne jest jednak posiadanie elektronicznego podpisu w postaci profilu zaufanego lub e-dowodu.
Na swoje IKP zalogować mogą się również osoby niepełnoletnie powyżej 16. roku życia, w ich przypadku funkcjonalność konta ograniczona jednak jest tylko do wglądu do informacji.
IKP – jakie korzyści?
Dzięki IKP w jednym miejscu znajdziemy wszystkie najważniejsze informacje dotyczące naszej historii medycznej od 2008 roku, a także historii medycznej naszych dzieci oraz innych członków rodziny, którzy udzielili nam do tego upoważnienia.
To nie tylko informacje o naszych wizytach u lekarza, ale także informacje o nakazanym leczeniu, przepisanych lekach i ich dawkowaniu, otrzymanych e-zwolnieniach i zaświadczeniach lekarskich związanych z chorobą lub macierzyństwem. Wybrane informacje możemy za pośrednictwem IKP również sami udostępnić lekarzowi.
Na naszym internetowym koncie sprawdzimy terminowość i wysokość płaconych przez nas składek na ubezpieczenie zdrowotne, wysokość refundacji kupionych lekarstw oraz wartość świadczeń wykorzystanych w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia.
W Internetowym Koncie Pacjenta znajdziemy też Certyfikat Covid, nazywany też paszportem covidowym albo paszportem szczepień. Po 25 czerwca będzie on także dostępny w aplikacji mojeIKP na telefony.
Dzięki certyfikatowi osoba weryfikująca będzie mogła stwierdzić, jaki status ma posiadacz certyfikatu, który: został zaszczepiony przeciw COVID-19, posiada negatywny wynik testu lub przebył chorobę COVID-19 – i na tej podstawie będzie mógł przekraczać wewnętrzne granice Unii.
E-recepty i e-skierowania
IKP zapewnia ponadto szereg innych usług. Dzięki niemu możemy sprawdzić i pobrać wystawione przez lekarza e-recepty, a w przypadku potrzeby także otrzymać kolejną (czyli przedłużyć) e-receptę bez kolejnej wizyty u lekarza.
Możemy również sprawdzić i pobrać wystawione nam e-skierowania, które następnie zrealizujemy telefonicznie – wyjść z domu będzie trzeba tylko, by stawić się na umówioną wizytę lekarską.
Na IKP możemy również wyrazić zgodę na określone świadczenia zdrowotne jak np. zabiegi chirurgiczne, dowiedzieć się gdzie możemy się leczyć, a także wybrać lekarza/pielęgniarkę/położną podstawowej opieki zdrowotnej.
Za pośrednictwem IKP możemy też złożyć wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).
IKP w czasie pandemii
Internetowe Konto Pacjenta jest szczególnie przydatne w czasie pandemii. Dzięki niemu nie tylko oszczędzamy czas, ale również unikamy narażania się na zbędny kontakt z innymi ludźmi.
Poprzez IKP możliwe jest m.in. skontaktowanie się z sanepidem w celu kwalifikacji na test na koronawirusa, sprawdzenie wyniku przeprowadzonego testu, a także uzyskanie informacji o dotyczącej nas izolacji/kwarantannie domowej.
Na IKP możemy także zapisać się na szczepienie przeciwko COVID-19 oraz znaleźć informacje o przydzielonych nam terminach szczepienia.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock