NIK o "zagrożonym" terminie budowy megalotniska i wynagrodzeniach w CPK. Horała odpowiada

Aktualizacja:
Źródło:
TVN24 Biznes
Horała o wynagrodzeniach w CPK (wypowiedź ze stycznia 2022)
Horała o wynagrodzeniach w CPK (wypowiedź ze stycznia 2022)TVN24
wideo 2/10
Horała o wynagrodzeniach w CPKTVN24

Nierealne terminy, brak jasno sformułowanych źródeł finansowania - to tylko niektóre punkty z listy zastrzeżeń, jakie ma do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) Najwyższa Izba Kontroli (NIK). Zdaniem kontrolerów przy obecnym poziomie inflacji część oszacowanych kosztów budowy lotniska może być nieaktualna. NIK stawia też znak zapytania nad zasadnością inwestycji, biorąc pod uwagę zapaść ruchu lotniczego w wyniku pandemii. - Zamówiliśmy kolejny raport IATA. Na tej podstawie będzie kolejna aktualizacja biznesplanu - powiedział podczas obrad sejmowej komisji wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) - ocena NIK

Najwyższa Izba Kontroli zauważa, że największa obecnie rządowa inwestycja w Polsce, czyli budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, "już na starcie ma opóźnienie".

"NIK wskazuje, że przy tym tempie prac zakończenie budowy lotniska do końca 2027 roku jest zagrożone. W dodatku: nadal nie wiadomo ile dokładnie będzie kosztować CPK, ani skąd będą pochodzić pieniądze na ten projekt. Aby nowy port lotniczy (komponent lotniczy) był opłacalny musiałby obsłużyć w 2030 r. – 24,3 mln pasażerów, a nakłady inwestycyjne nie mogą przekroczyć 46 mld zł" - czytamy w komunikacie Izby.

W ocenie NIK niezbędne jest niezwłoczne przeprowadzenie rzetelnej analizy kosztów i korzyści, zarówno tych ekonomicznych, jak i społecznych, jakie ma przynieść budowa największego lotniska w naszym kraju.

CPK. Harmonogram realizacji z niemożliwymi terminami

"Harmonogram realizacji CPK miał ogólnikowy charakter i wskazywał niemożliwe do dotrzymania terminy realizacji poszczególnych zadań. Przykładowo, zakładano wejście w życie specjalnej ustawy do końca 2017 r., czyli w ciągu niespełna dwóch miesięcy od przyjęcia Koncepcji CPK, a opracowanie Programu Wieloletniego miało nastąpić w pięć miesięcy od przyjęcia Koncepcji CPK" - pisze NIK.

"Tak się jednak nie stało. Choć prace nad projektem Programu wieloletniego zostały zainicjowane w CPK sp. z o.o. niezwłocznie po jej utworzeniu (spółkę powołano w listopadzie 2018 r.), to konsultacje oraz zmiany projektu, spowodowane licznymi zastrzeżeniami Ministerstwa Finansów i Centrum Analiz Strategicznych, trwały do października 2020 r. (dokument został przyjęty przez Radę Ministrów 28 października 2020 r.). W wyniku nierzetelnego planowania etapu przygotowawczego w Koncepcji CPK, poszczególne zadania zostały zrealizowane z opóźnieniem – sięgającym nawet 2,5 roku – w stosunku do przyjętych założeń" - opisuje Izba.

NIK zwraca uwagę, że przedłużające się prace nad projektem Programu wieloletniego dotyczyły jedynie lat 2020-2023. 

"Dokumentem wykonawczym do Programu będzie Dokument Wdrażający, który ma zawierać w szczególności harmonogramy realizacji oraz budżety poszczególnych przedsięwzięć. Dokument ten nie został jednak dotychczas przyjęty. W efekcie brak jest pełnego harmonogramu rzeczowo-finansowego Programu CPK" - podaje NIK.

Kalendarium budowy CPK

CPK - koszty i finansowanie w ocenie NIK

NIK zwraca uwagę także na możliwe zwiększenie kosztów w inwestycje w infrastrukturę kolejową.

"W koncepcji CPK określono, że łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej o nowe odcinki związane z budową infrastruktury dla systemu przewozów opartego o CPK przewidziane na lata 2020-2030 wynosić będą 35–40 mld zł. Pełne wydatki kolejowe nie zostały zawarte w Koncepcji CPK, gdyż na tym etapie nie było przesądzone czy w zaproponowanym kształcie rozbudowa systemu kolejowego będzie realizowana, jak również nie wskazano, który z podmiotów, spółka CPK czy PKP PLK SA będzie te inwestycje realizował. Szacunek kosztów (w oparciu o poziom cen z 2017 r.) został wykonany na podstawie szacowania kosztów wynikających ze studium wykonalności kolei dużych prędkości Y oraz benchmarku kosztów analogicznych budowli dworcowych. Przy obecnej inflacji i wzroście kosztów pracy, a także cen materiałów budowalnych, szacunkowe koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej mogą już być nieaktualne" - pisze Izba.

CPK - zasadność inwestycji w obliczu spadku ruchu lotniczego

Kontrolerzy piszą również o spadku ruchu lotniczego w czasie pandemii i ich związku z prognozami ruchu pasażerskiego CPK.

NIK przypomina, że początkowo w Koncepcji CPK określono przepustowość lotniska na poziomie 45 mln pasażerów rocznie (w scenariuszu optymistycznym) oraz udział na rynku przewozów pasażerskich na poziomie 40-45 proc. "Uzasadniono to tym, że przyjęte w 2010 r. prognozy rozwoju rynku potwierdziły się niemal w 100 proc. (na 2015 r. zakładano 30 mln 395 tys. pasażerów, a było 30 mln 392 tys.)" - zauważa Izba.

"Prognoza Urzędu Lotnictwa Cywilnego z 2017 r. zakładała, że w 2025 r. obsłużonych zostanie 65,3 mln pasażerów (Koncepcja z 2010 r. prognozowała 50,8 mln), a w 2035 r. będzie to 94,5 mln pasażerów (według Koncepcji z 2010 r. – 78,2 mln). W 2019 r. faktyczna liczba obsłużonych pasażerów była wyższa od prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego i wyniosła 49 mln pasażerów, wobec prognozowanych przez ULC 36,2-46,3 mln, przy czym z Lotniska Chopina skorzystało 18,8 mln pasażerów (38,5 proc. ogółu ruchu pasażerskiego w Polsce w 2019 r.). W pracach nad Koncepcją CPK zakładano, że w 2027 r. PLL LOT przewiozą na połączeniach z/do Warszawy 19 mln pasażerów" - czytamy.

"W związku z epidemią COVID-19, PLL LOT przygotowały aktualizację prognozy pasażerskiej, w oparciu o założenie wstrzymania wszelkich działań zmierzających do rozbudowy infrastruktury lotniska na Okęciu oraz przeniesienie wszystkich operacji do CPK w IV kwartale 2027 r. Narodowy przewoźnik obniżył prognozę rozwoju ruchu pasażerskiego o 34 proc. Planowane przewozy PLL LOT na trasach z/do Warszawy zakładały przewiezienie: w 2027 r. – 12,7 mln pasażerów, w 2028 r. – 14,5 mln, w 2029 r. – 16,6 mln, a w 2030 r. – 19,2 mln pasażerów. A to oznacza, że wg tych prognoz ruch lotniczy z Warszawy po pandemii jeszcze długo będzie się odbudowywał" - podkreślają autorzy raportu.

NIK przytacza także prognozy Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) i Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).

"Prawdopodobny termin osiągnięcia wyników z 2019 r. to rok 2024. Należy podkreślić, że wszystkie te prognozy zostały wykonane jeszcze przed przejściem 4 i 5 fali pandemii koronawirusa. W części dotyczącej analizy opłacalności komponentu lotniczego wskazano, że wartością krytyczną dla projektu CPK jest ruch pasażerski na poziomie 24,3 mln pasażerów w 2030 r." - podaje NIK.

Wynagrodzenia w spółce CPK

Według raportu NIK na wynagrodzenia w spółce CPK przeznaczono w 2020 roku 33,4 mln zł (15,6 mln w roku 2019 i 550 tys. w 2018). Z czego zarząd zarobił 3,4 mln zł w 2020 roku, 2 mln zł w 2019 roku oraz 248 tys. w roku 2018.

W październiku, w odpowiedzi na pytania Konkret24, rzecznik CPK Konrad Majszyk informował, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy średnie wynagrodzenie w spółce spadło o ponad 1 tys. zł, co było "naturalną konsekwencją rozbudowy biur i zespołów poprzez zatrudnianie na stanowiskach innych niż menadżerskie". Napisał też, że średnie wynagrodzenie wynikające ze stawek osób zatrudnionych w CPK wynosi obecnie ponad 8 tys. zł netto (przy etacie to ok. 11 tys. brutto). Zaś aktualne średnie miesięczne wynagrodzenie wszystkich członków zarządu (trzy osoby) w spółce CPK wynosi ok. 29 tys. zł netto (przy etacie to ok 41 tys. brutto).

Kwoty wydatkowane w związku z planowaną budową CPKNIK

Koszty funkcjonowania i zatrudnienie

Łączne koszty funkcjonowania CPK sp. z o.o. do końca 2020 r. (od 2018) wyniosły 77,5 mln zł. W 2020 r. koszty wyniosły 51,6 mln zł i w odniesieniu do 2019 r. (24,9 mln zł) wzrosły o ok. 52 proc.. Koszty wynagrodzeń wzrosły o niespełna 114 proc., a stan zatrudnienia wzrósł o 176 proc.

CPK sp. z o.o. zatrudniała 255 osób, z czego w Komponencie Lotniskowym – 41 osób, w Komponencie Kolejowym – 59, w Komponencie Nieruchomości – 22, w Komponencie Strategia i Rozwój – 25 osób. Pozostałe 108 osób było zatrudnionych w Pionach Dyrektora Wykonawczego, Finansowym, Komunikacji i PR, Prezesa Zarządu.

CPK sp. z o.o. planuje zwiększyć zatrudnienie do końca 2021 r. do 587 osób

NIK w raporcie informuje także, że koszty obsługi Pełnomocnika Rządu ds. CPK to 4,3 mln zł, czyli 68 proc. maksymalnego limitu określonego na ten okres w ustawie. Izba podaje, że wydatki CPK sp. z o.o. (w tym nakłady inwestycyjne) szacowane są na 84,7 mln zł, a wydatki poniesione przez PPL na analizy dotyczące CPK - 6,6 mln zł.

Horała: na ten moment trzymamy się w harmonogramach

Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury, która rozpatrywała informację NIK, wskazywał, że poniesione przez spółkę CPK wydatki były zgodne z przyjętym planem finansowym i nie przekroczyły zaplanowanego poziomu. - To, że w przyszłości mogą wystąpić jakieś ryzyka związane z tym, że wydatki były za duże, da się powiedzieć o każdej inwestycji. (...) Te wydatki, które były poniesione, które były faktycznie rozliczone, które można było skontrolować w ramach kontroli, zostały ocenione jako dokonywane zgodnie z zasadami gospodarności, były racjonalne i adekwatne do stopnia zaawansowania inwestycji - powiedział Horała.

Wiceminister mówił także, iż "ryzyko niezabezpieczenia finansowego będziemy adresować uchwaleniem wieloletniego planu finansowego na kolejny etap, na etap realizacyjny, wtedy, kiedy zaawansowanie etapu przygotowawczego będzie na tyle duże, żeby moc dokładnie sprecyzować te wydatki, ten plan finansowy przygotować". Dodał, że harmonogramy inwestycji są stale aktualizowane i poddawane analizie. - Na ten moment trzymamy się w harmonogramach - powiedział.

Odnosząc się do kwestii zatrudniania i pensji w CPK, Horała stwierdził: - Poziom zatrudnienia w spółce CPK, jak na skalę realizowanego projektu inwestycyjnego i programu portfela całego, jest radykalnie niższy niż w analogicznych podmiotach krajowych i międzynarodowych.

Jak stwierdził, koszt wynagrodzeń zarządu w roku 2021 r. spadł do 1 mln 900 tys. zł, co stanowi obniżkę o prawie 50 proc. w stosunku do roku poprzedniego. - Zmniejszyliśmy liczbę członków zarządu - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK. Zwrócił jednocześnie uwagę, że wynagrodzenia te regulowane są ustawą o gospodarowaniu mieniem państwowym i zależą od wielkości przedsiębiorstwa.

Horała odniósł się również do analiz dotyczących wpływu pandemii na lotnictwo. - W każdym z dostępnych publicznie raportów różnych instytucji eksperckich nie ma ani jednego, który by stwierdzał, że data powrotu rynku lotniczego do stanu sprzed pandemii będzie późniejsza niż rok 2027. Wszystkie one wskazują, że będzie wcześniejsza. Niektóre wskazują, że 2025; inne, że 2024 rok, niektórzy, że 2026 - powiedział. Jak mówił, spółka chce uśrednić wnioski ekspertów.

- Zamówiliśmy kolejny raport IATA. Jego wyniki my już mamy, one niedługo będą upublicznione. Na tej podstawie będzie kolejna aktualizacja biznesplanu, kolejny test prywatnego inwestora. Wszystkie do tej pory wskazują rentowność tego przedsięwzięcia - tłumaczył. Dodał, że maksymalna techniczna przepustowość pierwszego etapu nowego lotniska to 45 mln pasażerów.

Autorka/Autor:mp/dap

Źródło: TVN24 Biznes

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości

W czerwcu wchodzi wymóg posiadania polskiego prawa jazdy przez wszystkich taksówkarzy z zagranicy. Według Uber Polska nowe przepisy pogłębią deficyt pracowników. "W największych miastach z rynku zostanie wyeliminowanych nawet 30 procent kierowców wykonujących prawie 50 procent przejazdów taxi na aplikację" - poinformowała w odpowiedzi przesłanej TVN24 Iwona Kruk, rzeczniczka prasowa Uber Polska. Przytoczyła też raport, z którego wynika, że ceny przejazdów mogą wzrosnąć o połowę.

Tę branżę może czekać exodus. "Zostanie wyeliminowanych nawet 30 procent kierowców"

Tę branżę może czekać exodus. "Zostanie wyeliminowanych nawet 30 procent kierowców"

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko spółce Jura Poland oraz właścicielom sklepów RTV Euro AGD, Media Markt i Media Expert - podał UOKiK w komunikacie. Dodał, że pojawiło się podejrzenie, iż ceny ekspresów Jura mogły być ustalane w wyniku zmowy.

UOKiK wszczyna postępowanie przeciwko wielkim sieciom

UOKiK wszczyna postępowanie przeciwko wielkim sieciom

Źródło:
PAP

Ile włożyć do koperty z okazji pierwszej komunii świętej? To pytanie pojawia się wśród Polaków od lat na przełomie kwietnia i maja, kiedy młodzi członkowie ich rodzin przystępują do wspomnianego sakramentu. Odpowiedź brzmi: "to zależy", między innymi od tego, jaki jest stopień naszego pokrewieństwa z dzieckiem. Rodzice, chrzestni, dziadkowie czy wujkowie - w każdym z tych przypadków kwoty mogą być nieco inne.

Pierwsza komunia święta. Ile włożyć do koperty?

Pierwsza komunia święta. Ile włożyć do koperty?

Źródło:
tvn24.pl

Szykują się podwyżki rachunków za prąd i gaz. Ze wstępnych szacunków Ministerstwa Klimatu i Środowiska wynika, że wzrosty mogą sięgnąć 29 procent za energię elektryczną i 15 procent w przypadku błękitnego paliwa. Częściowo złagodzić ma to bon energetyczny.

O ile wzrosną rachunki? Szacunki ministerstwa

O ile wzrosną rachunki? Szacunki ministerstwa

Źródło:
tvn24.pl

W Urzędzie Morskim w Szczecinie podpisano umowę na przygotowanie studium wykonalności i raportu środowiskowego dla wschodniego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. Wartość umowy wynosi blisko 10 milionów złotych. Powstanie toru jest kluczowe dla budowy w Świnoujściu terminala obsługującego wielkie kontenerowce.

Terminal kontenerowy w Świnoujściu. Jest ważna decyzja

Terminal kontenerowy w Świnoujściu. Jest ważna decyzja

Źródło:
PAP

Ministerstwo Finansów chce opodatkować akcyzą saszetki nikotynowe i dostosować definicję wyrobów nowatorskich do zmian na rynku substytutów wyrobów tytoniowych - dowiadujemy się z uzasadnienia projektu noweli autorstwa MF.

Ministerstwo Finansów planuje opodatkować akcyzą saszetki nikotynowe

Ministerstwo Finansów planuje opodatkować akcyzą saszetki nikotynowe

Źródło:
PAP

Aż 2/3 posiadaczy postrzega koty i psy jako członków rodziny. Nic dziwnego więc, że wydają na nie dużo pieniędzy. Coraz więcej także na ubezpieczenia, chociaż świadomość, że istnieją takie oferty, rośnie bardzo powoli.

Można uniknąć znacznych kosztów. "Taka możliwość nawet nie przyszła im do głowy"

Można uniknąć znacznych kosztów. "Taka możliwość nawet nie przyszła im do głowy"

Źródło:
tvn24.pl

Internetowi oszuści podszywają się pod organizatorów loterii Blikomania - wskazał CERT Orange Polska. Wyjaśnił, że fałszywa grafika z logo Blika zamieszczona w mediach społecznościowych odsyła na stronę, która ma skłonić do wpłacenia pieniędzy w zamian za bonus.

Orange ostrzega przed fałszywym Blikiem

Orange ostrzega przed fałszywym Blikiem

Źródło:
PAP

- Nowe lotnisko centralne jest nam potrzebne. Samo Lotnisko Chopina nie zapewni nam możliwości przewozowych po 2035 roku - ocenił w rozmowie z TVN24 Maciej Lasek, pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wiceminister funduszy i polityki regionalnej zapewnił, że projekt CPK jest kontynuowany, ale jest "optymalizowany, zgodnie z zaleceniami audytu". Lasek mówił też o przyszłości lotnisk w Modlinie oraz Radomiu.

Lasek: nowe lotnisko centralne jest nam potrzebne

Lasek: nowe lotnisko centralne jest nam potrzebne

Źródło:
tvn24.pl

Przedsiębiorcy mają jeszcze dwa tygodnie na rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych. 20 maja upływa jednocześnie termin na uiszczenie ewentualnej niedopłaty.

Ważny termin dla przedsiębiorców

Ważny termin dla przedsiębiorców

Źródło:
tvn24.pl

Jak wynika z danych opublikowanych przez Eurostat, w 2023 roku 7,1 procent obywateli Unii Europejskiej pracowało tygodniowo 49 godzin lub więcej.

Praca powyżej 49 godzin tygodniowo. Jak wypada Polska

Praca powyżej 49 godzin tygodniowo. Jak wypada Polska

Źródło:
tvn24.pl

Prezes PERN Mirosław Skowron 2 maja złożył rezygnację - podała spółka w komunikacie. Nie wskazała jednak powodów rezygnacji. PERN to operator sieci rurociągów i magazynów ropy naftowej i paliw.

Prezes PERN Mirosław Skowron złożył rezygnację

Prezes PERN Mirosław Skowron złożył rezygnację

Źródło:
PAP

Liczba bezpośrednich inwestycji zagranicznych w całej Europie spadła w minionym roku o 4 procent w porównaniu z danymi z 2022 roku - wynika z raportu EY "Atrakcyjność inwestycyjna Europy 2024". Jednocześnie Polska była jednym z krajów, które skorzystały na zmianie sytuacji gospodarczej, a liczba projektów produkcyjnych wzrosła w naszym kraju o 17 procent.

"Polska jest jednym z głównych beneficjentów". Raport o inwestycjach

"Polska jest jednym z głównych beneficjentów". Raport o inwestycjach

Źródło:
EY, tvn24.pl

Irlandia, Szwajcaria i Norwegia to kraje, które znalazły się w czołówce najnowszego Wskaźnika Bogactwa Narodów opracowanego przez Warsaw Enterprise Institute. Poza podium wypadły natomiast Stany Zjednoczone, a Polska utrzymała pozycję z ubiegłego roku. Jak wynika z zestawienia mamy całkiem spory dystans do pokonania do Wielkiej Brytanii. Jak deklarował premier Donald Tusk "za pięć lat mamy być zamożniejsi od Brytyjczyków".

Oto ranking najbogatszych narodów. Jak wypada Polska?

Oto ranking najbogatszych narodów. Jak wypada Polska?

Źródło:
tvn24.pl

Prezydent podpisał ustawę o wakacjach kredytowych w 2024 roku - podała Kancelaria Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.

Jest decyzja prezydenta w sprawie wakacji kredytowych

Jest decyzja prezydenta w sprawie wakacji kredytowych

Źródło:
PAP

Gazprom poinformował, że w 2023 roku odnotował pierwszą roczną stratę od ponad 20 lat - na poziomie 6,9 miliarda dolarów. Gazowy gigant odczuł gwałtowny spadek sprzedaży do Europy, która mocno ograniczyła import surowca w następstwie napaści Rosji na Ukrainę. 

Kłopoty rosyjskiego giganta. "Ogromne tąpnięcie"

Kłopoty rosyjskiego giganta. "Ogromne tąpnięcie"

Źródło:
CNN

W 2025 roku czeka nas najprawdopodobniej jedna podwyżka płacy minimalnej - wynika ze wstępnych wyliczeń Łukasza Kozłowskiego, głównego ekonomisty Federacji Przedsiębiorców Polskich. Najniższa krajowa wzrośnie o co najmniej 200 złotych brutto. Jest jednak możliwość, że podwyżka będzie większa.

Płaca minimalna w górę. Dwie kwoty na stole

Płaca minimalna w górę. Dwie kwoty na stole

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Były prezes Orlenu i kandydat w wyborach europejskich Daniel Obajtek opublikował w mediach społecznościowych nagranie wideo z Bachorza w gminie Dynów. - To nie jest Budapeszt - mówił, nawiązując do doniesień o swoim pobycie na Węgrzech.

Daniel Obajtek odnaleziony. "To nie jest Budapeszt"

Daniel Obajtek odnaleziony. "To nie jest Budapeszt"

Źródło:
tvn24.pl

Kilka spółek Skarbu Państwa przygotowuje zawiadomienia do prokuratury dotyczące na przykład nietrafionych transakcji - poinformował Robert Kropiwnicki, wiceminister aktywów państwowych.

Spółki będą skarżyć się na byłe zarządy. "Kilka zawiadomień"

Spółki będą skarżyć się na byłe zarządy. "Kilka zawiadomień"

Źródło:
PAP

Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad możliwością wdrożenia Ogólnopolskiego Biletu Zintegrowanego, czyli systemu łączącego różne rodzaje transportu publicznego. Nowe rozwiązanie ma ułatwić podróże pociągiem, tramwajami, a także autobusami miejskimi.

Jeden bilet na kolej, tramwaje i autobusy. Badają, czy to się uda

Jeden bilet na kolej, tramwaje i autobusy. Badają, czy to się uda

Źródło:
PAP

Jednym z najważniejszych wydarzeń gospodarczych tego tygodnia będzie ogłoszenie decyzji w sprawie stóp procentowych w Polsce, ale też między innymi w Wielkiej Brytanii. W tym tygodniu możemy spodziewać się również rekonstrukcji rządu, a także nowych informacji dotyczących ratingu Polski. Oto kalendarz najbardziej istotnych wydarzeń najbliższych dni.

Stopy w Polsce i na świecie, rekonstrukcja rządu i ratingi. Tym będzie żyła gospodarka

Stopy w Polsce i na świecie, rekonstrukcja rządu i ratingi. Tym będzie żyła gospodarka

Źródło:
PAP