Ryanair zapowiedział, że do końca października będzie odwoływał nawet 50 lotów dziennie. Jak wynika z szacunków, może to utrudnić życie nawet 285 tysięcy klientów. Sprawdzamy, co w takim przypadku przysługuje pasażerom.
Jak poinformował przewoźnik, dziennie wykonuje około 2,5 tys. lotów. Skasowanie 50 połączeń oznacza, że każdego dnia odwołania dotkną 2,5 proc. pasażerów.
1. W jaki sposób dowiem się, że mój lot jest odwołany?
Jeżeli lot jest odwołany, to zgodnie z zapewnieniami przewoźnika informacje klient powinien dostać na adres mailowy albo telefon kontaktowy użyty podczas rezerwacji.
Jak napisali przedstawiciele firmy na Twitterze, lot odbędzie się zgodnie z planem, chyba że osoba zostanie powiadomiona o odwołaniu.
Ryanair poinformował co prawda, że będzie odwoływał kilkadziesiąt lotów codziennie. Jednak brak informacji, których konkretnie połączeń to dotyczy. Praktyka pokazuje, że pasażerowie odwołanych lotów dostają informacje tego samego dnia.
2. Co zaproponuje mi przewoźnik?
W przypadku odwołania lotu masz dwie możliwości. Możesz poprosić o zwrot pieniędzy lub bezpłatnie zmienić termin lotu - informuje Ryanair na swojej stronie internetowej. To standardowa procedura.
Jednak wybór nie jest całkowicie dowolny. Tego samego dnia samoloty mogą być w pełni zabukowane i bardzo możliwie, że podróżny będzie musiał na swój lot poczekać.
3. W jaki sposób odzyskam pieniądze za lot?
Jeżeli klient zażąda, aby przewoźnik zwrócił mu pieniądze za odwołany lot, ma do dyspozycji specjalnie przygotowany formularz reklamacyjny. Ryanair udostępnia go za pośrednictwem swojej strony internetowej. Dostępny jest też na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Jednak, żeby taki formularz wypełnić trzeba się zalogować albo zarejestrować na stronę przewoźnika.
Jak pisze Ryanair, procedura rozpatrywania reklamacji trwa 7 dni roboczych. Klientowi zostaną zwrócone środki w takiej formie, w jakiej zapłacił za bilet.
4. Co, jeśli jednak chcę polecieć?
Jeśli jednak podróżnego nie interesuje zwrot pieniędzy, przewoźnik powinien zaproponować mu lot w innym terminie.
W normalnych warunkach Ryanair pobiera dodatkową opłatę w wysokości 40 euro (ok. 160 zł od biletu) za przebukowanie rezerwacji.
W tej sytuacji zmiana jest darmowa.
"Najłatwiejszym sposobem zmiany odwołanego lotu (w zależności od dostępności miejsc) jest dokonanie nowej rezerwacji przez internet" - pisze Ryanair, radząc, że o dostępności lotu możemy dowiedzieć się przez czat online albo dzwoniąc do działu obsługi klienta.
5. Co, jeśli przedłużony pobyt wynikł z winy przewoźnika?
Ryanair sugeruje skontaktować się z obsługą, jeżeli z winy przewoźnika lot odbędzie się w późniejszym terminie niż planowaliśmy.
"Jeśli Twój samolot wylatuje następnego dnia i potrzebujesz noclegu w hotelu, prosimy o udanie się do kasy biletowej na lotnisku i powiadomienie o tej sytuacji naszych pracowników, którzy będą służyć pomocą w tym zakresie" - pisze Ryanair.
W przypadku, gdy z winy przewoźnika klient zdecyduje się polecieć w późniejszym terminie zgodnie z Rozporządzeniem UE 261/2004, od linii lotniczych wymagane jest:
- zapewnienie wyżywienia i napojów adekwatnie do czasu oczekiwania;
- zapewnienie 2 rozmów telefonicznych, telexu lub faxu oraz email;
- zapewnienie zakwaterowania w razie konieczności spędzenia w nim co najmniej jednej nocy lub przedłużenia pobytu ponad okres planowany przez pasażera;
- zapewnienie transportu między lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotel lub inne).
"Otrzymasz także specjalne kody (ważne 24 godziny) umożliwiające wykonanie bezpłatnych połączeń telefonicznych" - gwarantuje Ryanair.
Bardziej szczegółowe informacje powinny znaleźć się w mailu z informacjami o odwołaniu.
6. Co, jeśli wybiorę inny środek transportu?
Jeśli zamiast czekać na kolejny lot, klient zechce odbyć podroż innym środkiem transportu, nie może żądać zwrotu kosztów bezpośrednio od linii lotniczych. W takim wypadku można liczyć tylko na pieniądze z ubezpieczenia.
Linia lotnicza, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego (261/2004), powinna zwrócić koszty, które pasażerowie musieli ponieść w związku z utrudnieniami. Chodzi o wyżywienie, nocleg, itp. Należy zachować wszystkie paragony i faktury, dokumentujące zakupy.
7. Czy przysługuje mi odszkodowanie?
Niezależnie od prawa do zwrotu pieniędzy albo przebukowania lotu, pasażerowi odwołanego lotu przysługuje także możliwość żądania odszkodowania:
- 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów;
- 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrz UE dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów.
Jednak, klient może zażądać tylko połowy tej sumy, jeśli linie lotnicze są w stanie zaproponować zmianę trasy, a proponowana godzina przylotu nie przekracza zaplanowanej według pierwotnej rezerwacji o 2-3 godz. w zależności od długości lotu.
Co oznacza, że jeśli mieliśmy wylądować na terenie UE o 12, a wylądujemy o 14, należy nam się tylko 120 EUR odszkodowania.
Z żądaniem odszkodowania należy zgłosić się bezpośrednio do linii lotniczych. Jeżeli przewoźnik nie rozpatrzy wniosku albo odmówi odszkodowania, skargę na naruszenie postanowień rozporządzenia nr 261/2004/WE można wnieść do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jak zastrzega ULC, może to nastąpić dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika.
Autor: ps/gry / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock