Adamczyk zostaje w rządzie jako szef resortu infrastruktury

Z kraju


Andrzej Adamczyk został powołany przez prezydenta na stanowisko ministra infrastruktury. Wcześniej pełnił stanowisko ministra infrastruktury i budownictwa.

Jeszcze przed wyborami PiS zapowiadało wydzielenie resortu infrastruktury z obecnego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Dwie ważne trasy

Adamczyk realizował w resorcie inwestycje drogowe, w tym budowę dwóch ważnych tras Via Carpatia oraz Via Baltica. Pierwsza z nich ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim. Cała trasa Via Carpatia ma liczyć ponad 700 km, a jej łączny koszt wyniesie prawie 30 mld zł. Ma być gotowa w 2024 roku. Dzięki Via Baltica Polska zostanie połączona z krajami bałtyckimi. Trasa docelowo będzie miała długość około 300 km. Zakończenie budowy całego szlaku Via Baltica na terenie Polski jest planowane do końca 2021 r. Planowany koszt budowy to prawie 8,5 mld zł. Resortowi kierowanemu przez min. Adamczyka podlegają też PKP Polskie Linie Kolejowe, które realizują Krajowy Program Kolejowy. Jego wartość to ponad 66 mld zł. Do 2023 r. PKP PLK planują objąć pracami 9 tys. km torów, a 8,5 tys. km linii kolejowych zostanie dostosowanych do wyższych prędkości. Tylko w tym roku zamierzają zrealizować prace o wartości 10 mld zł.

Adamczyk odpowiadał też za program Mieszkanie Plus, który ma zwiększyć dostępność mieszkań. Minister był krytykowany wcześniej za powolne wdrażanie programu (pierwsi lokatorzy mieli wprowadzić się do nowych mieszkań w 2017 roku) i niektórzy przypuszczali, że z tego powodu może stracić tekę.

Po rekonstrukcji rządu realizacja programu Mieszkanie Plus będzie podlegała prawdopodobnie pod nowe Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.

"Ze względu na szczególny priorytet, jakim dla rządu jest program Mieszkanie Plus, zaplanowano wydzielenie części zadań dotyczących budownictwa z dotychczasowego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa i przekazanie ich do nowych struktur powstałych po zmianach w działach administracji rządowej" - czytamy na stronie KPRM.

Wieloletni poseł

Adamczyk ma 56 lat. Jest bliskim współpracownikiem Jarosława Kaczyńskiego. W przeszłości był m.in. członkiem Porozumienia Centrum. Od 2005 roku jest posłem Prawa i Sprawiedliwości. W mijającej kadencji był wiceprzewodniczącym komisji infrastruktury. Uczestniczył też w pracach podkomisji nadzwyczajnej rozpatrującej m.in. projekty ustaw o spółdzielniach mieszkaniowych, w podkomisjach stałych ds. budownictwa oraz gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, podkomisji ds. monitorowania wykorzystania funduszy UE oraz podkomisji ds. transportu lądowego. Wcześniej był samorządowcem; radnym powiatu krakowskiego, gdzie przez dwie kadencje przewodniczył komisji infrastruktury. Z wykształcenia jest ekonomistą (specjalizacja: rachunkowość i finanse w zarządzaniu - analiza finansowa przedsiębiorstw). Żonaty, ma dwie córki. W czasie wolnym lubi podróżować oraz uprawiać własny ogród.

OŚWIADCZENIE MAJĄTKOWE ANDRZEJA ADAMCZYKA

Autor: mb/ToL//ms//bgr / Źródło: PAP, tvn24bis.pl

Raporty: