Rząd określił 32 lotniska priorytetowe, do i z których w pierwszej kolejności mają się odbywać loty w przyszłym miesiącu. Nadal nie ma bowiem porozumienia Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej z kontrolerami. Z końcem kwietnia z pracy ma odejść 136 warszawskich kontrolerów. Wyjaśniamy, co oznacza wskazanie połączeń priorytetowych i co z rejsami w innych kierunkach.
W poniedziałek wieczorem w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym. Wynika z niego, że w maju lotniska w Warszawie i Modlinie będą działały od godz. 9.30 do 17.00. Oznacza to, że operacje lotnicze będą mogły być wykonywane wyłącznie między tymi godzinami, przy założeniu, że w tym czasie zostaną zapewnione służby żeglugi powietrznej.
Wyjątek będzie dotyczył samolotów, które planują przylot i wylot jeszcze tego samego dnia. Autorzy rozporządzenia wyjaśnili, że ze względu na konieczność zapewnienia odpowiedniej obsługi samolotów, lądowanie tych maszyn nie może następować później niż do godziny 15.45.
Zgodnie z rozporządzeniem w ramach rejonu TMA Warszawa, na którym znajduje się też podwarszawskie lotnisko Modlin, pierwszeństwo wykonania będą miały operacje lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie.
Kierunki priorytetowe - co to oznacza?
W rozporządzeniu wymieniono kierunki priorytetowe. Autorzy rozporządzenia wyjaśnili, że listę priorytetowych połączeń lotniczych ustalono na podstawie analizy: liczby pasażerów przewiezionych na danej trasie w latach 2019-2021, możliwości kontynuowania podróży lotniczej z danego lotniska (connectivity), planowanych przewozów lotniczych w dniach 1-7 maja 2022 roku oraz wpływu danego połączenia lotniczego na bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej oraz jej interesy gospodarcze.
Zgodnie z rozporządzeniem w ramach pierwszeństwa operacje lotnicze mają być "wykonywane z lotnisk i na lotniska" w następującej kolejności:
1) Londyn - Heathrow (EGLL); 2) Londyn - Luton (EGGW); 3) Londyn - Stansted (EGSS); 4) Frankfurt (EDDF); 5) Nowy Jork (KJFK); 6) Chicago (KORD); 7) Paryż (LFPG); 8) Bruksela (EBBR); 9) Stambuł (LTFM); 10) Rzym (LIRF); 11) Amsterdam (EHAM); 12) Toronto (CYYZ); 13) Dubaj (OMDB); 14) Incheon (RKSI); 15) Monachium (EDDM); 16) Rzeszów (EPRZ); 17) Wiedeń (LOWW); 18) Tel Awiw (LLBG); 19) Oslo (ENGM); 20) Zurich (LSZH); 21) Dublin (EIDW); 22) Kopenhaga (EKCH); 23) Budapeszt (LHBP); 24) Wilno (EYVI); 25) Praga (LKPR); 26) Bukareszt (LROP); 27) Duesseldorf (EDDL); 28) Barcelona (LEBL); 29) Lizbona (LPPT); 30) Tbilisi (UGTB); 31) Berlin (EDDB); 32) Szczecin-Goleniów (EPSC).
Realizacja połączeń priorytetowych, co do zasady, będzie możliwa wyłącznie raz dziennie. Oznacza to możliwość wykonania danego dnia pojedynczej operacji lotniczej, na którą składa się tak start, jak i lądowanie danego statku powietrznego, albo odwrotnie lądowanie i jego start.
Rejsy do innych lotnisk, spoza powyższej listy, będą możliwe tylko, gdy "po zrealizowaniu lotów na te lotniska nadal będzie istniała możliwość bezpiecznego obsłużenia kolejnych operacji lotniczych".
Wówczas o kolejnych operacjach będzie decydował w ramach funkcji koordynacyjnych wyznaczony dla Lotniska Chopina w Warszawie niezależny koordynator rozkładów lotów. "Informacje o możliwości obsłużenia kolejnych lotów będą przekazywane koordynatorowi przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej" - czytamy w uzasadnieniu.
Ile lotów dziennie?
Urząd Lotnictwa Cywilnego podał w komunikacie, że wskazane 32 kierunki będą obsługiwane przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019-2021.
"W związku z tym, że w czasie przewidywanej pracy lotnisk (od 9.30 do 17.00) w ciągu godziny może się odbyć do 24 operacji lotniczych (start i lądowanie), to dziennie będzie można zrealizować do 180 operacji lotniczych" - wskazał Urząd.
Jak dodano, "po wykorzystaniu liczby operacji na kierunkach wymienionych w rozporządzeniu, dostępnych do dalszego wykorzystania powinno zostać do 116 czasów na starty albo lądowania (slotów)".
Zgodnie z zapowiedziami ULC lotnisko w Modlinie otrzyma możliwość wykorzystania 10 proc. dostępnej puli wolnych operacji. "Oznacza to możliwość wykonania z lotniska w Modlinie do 12 operacji lądowania albo startu, dziennie" - czytamy. Jak wyjaśniono, pod uwagę wzięto "dotychczasowy stosunek liczby operacji wykonanych na lotnisku w Modlinie do liczby operacji wykonanych w TMA Warszawa w latach 2019-2021".
Z szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że w przypadku Lotniska Chopina w Warszawie po wykorzystaniu slotów na priorytetowe operacje określone w rozporządzeniu, powinna istnieć możliwość realizacji do 104 operacji lotniczych dziennie.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: blazg / Shutterstock