Pełnomocnictwo to jednostronna czynność prawna, która polega na upoważnieniu określonej osoby do działania w imieniu osoby udzielającej pełnomocnictwa. Instytucja pełnomocnictwa, w tym jej rodzaje i forma, uregulowane zostały w Kodeksie cywilnym. Przez pełnomocnictwo rozumie się także sam dokument, w którym wyrażona została wola mocodawcy.
● Pełnomocnictwo to jednostronna czynność prawna, którą mocodawca upoważnia pełnomocnika do dokonywania czynności prawnych w jego imieniu. ● Pełnomocnictwo dzieli się na pełnomocnictwo ogólne, rodzajowe i szczególne. ● Pełnomocnictwo ogólne wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności. ● Nie ma jednego obowiązującego wzoru pełnomocnictwa. ● Pełnomocnictwo PEL to pełnomocnictwo do wykonywania czynności prawnych w relacjach z ZUS. ● UPL-1 to pełnomocnictwo do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych.
Co to jest pełnomocnictwo?
Pełnomocnictwo definiowane jest jako jednostronna czynność prawna, której treścią jest oświadczenie woli tzw. mocodawcy upoważniające określoną osobę – tzw. pełnomocnika – do dokonywania czynności prawnych w imieniu osoby składającej oświadczenie.
W świetle przepisów Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny wyróżnić można następujące rodzaje pełnomocnictwa:
– pełnomocnictwo ogólne, – pełnomocnictwo rodzajowe, – pełnomocnictwo szczególne.
Pełnomocnictwa nie należy mylić z upoważnieniem.
Pełnomocnictwo ogólne, rodzajowe i szczególne
Pełnomocnictwo ogólne to bardzo szerokie umocowanie, które obejmuje czynności zwykłego zarządu. Pełnomocnictwo rodzajowe dotyczy zaś czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu. Musi ono definiować rodzaj i zakres czynności, których może dokonywać pełnomocnik. Pełnomocnictwo, upoważniające do dokonywania precyzyjnie określonej w nim czynności, to pełnomocnictwo szczególne. Co istotne, fakt udzielenia pełnomocnictwa szczególnego warunkują przepisy ustawy, które wprost wskazują, że do dokonania poszczególnych czynności wymagane jest pełnomocnictwo szczególne.
Pełnomocnictwo substytucyjne
Zgodnie z art. 106 Kodeksu cywilnego pełnomocnik może ustanowić dla mocodawcy innych pełnomocników. Przy czym możliwe jest to tylko wtedy, gdy takie umocowanie wynika z treści pełnomocnictwa, z ustawy lub ze stosunku prawnego, który jest podstawą pełnomocnictwa. Jest to tzw. pełnomocnictwo substytucyjne.
Pełnomocnictwo – wzór i forma
Pełnomocnictwo ogólne powinno zostać udzielone na piśmie, pod rygorem nieważności. Jeżeli zaś do ważności czynności prawnej wymaga jest szczególna forma, wówczas pełnomocnictwo do jej dokonania powinno zostać udzielone w takiej formie.
Należy podkreślić, że nie istnieje jeden obowiązujący wzór pełnomocnictwa, jeżeli jednak udzielane jest ono w formie pisemnej, powinno zawierać określone elementy. Są to:
– wskazanie miejsca i daty sporządzenia pełnomocnictwa, – szczegółowe określenie mocodawcy i pełnomocnika, w tym wskazanie imienia, nazwiska, numeru PESEL, miejsca zamieszkania, nazwy i numeru dokumentu tożsamości, – określenie zakresu uprawnień pełnomocnika, – podpis mocodawcy.
Wygaśnięcie pełnomocnictwa
W myśl przepisów pełnomocnictwo może być w każdym czasie odwołane. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy mocodawca zrzekł się możliwości odwołania pełnomocnictwa z przyczyn, które uzasadnione są treścią stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.
Ponadto wygasa ono z chwilą śmierci mocodawcy lub pełnomocnika, chyba że w pełnomocnictwie zastrzeżono inaczej.
Opłata skarbowa
Działając przez pełnomocnika konieczne jest uiszczenie opłaty skarbowej. Przy czym należy podkreślić, że wnoszona jest ona w konkretnym postępowaniu, a nie za samo udzielenie pełnomocnictwa.
Opłata skarbowa za pełnomocnictwo złożone w urzędzie wynosi 17 złotych. Nie podlega opłacie:
– pełnomocnictwo dla członka rodziny – męża, żony, dzieci, rodziców, dziadków, wnuków, rodzeństwa, – pełnomocnictwo udzielone pełnomocnikowi wpisanemu do CEIDG lub KRS, – pełnomocnictwo udzielone pełnomocnikowi ustanowionemu dla kontaktów z ZUS.
Pełnomocnictwo PEL
Pełnomocnictwo PEL to pełnomocnictwo do wykonywania czynności prawnych w relacjach z Zakładam Ubezpieczeń Społecznych. Jak ustanowić pełnomocnika w ZUS? Należy wypełnić stosowny formularz ZUS PEL, a następnie wysłać go w formie papierowej do jednego z oddziałów ZUS lub złożyć w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS.
Pełnomocnictwo UPL-1
UPL-1 to pełnomocnictwo do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych. Wypełniony formularz druku UPL-1 należy złożyć do właściwego urzędu skarbowego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę firmy. Można również złożyć formularz w wersji elektronicznej. Składając UPL-1 online mocodawca otrzymuje tzw. UPO, czyli urzędowe potwierdzenie odbioru, potwierdzające otrzymanie pełnomocnictwa przez właściwy urząd.
Pełnomocnictwo a upoważnienie
Od pełnomocnictwa trzeba odróżnić pojęcie upoważnienia. Należy rozumieć je jako wyrażenie zgody na wykonanie określonej czynności, a nie na wyrażenie woli w imieniu mocodawcy, jak to ma miejsce w przypadku pełnomocnictwa.
Z praktycznego punktu widzenia wiele czynności, do których wykonania upoważniana jest określona osoba, wymaga w istocie pełnomocnictwa.
Upoważnienie do rejestracji pojazdu
Jednym z często spotykanych w praktyce upoważnień jest upoważnienie do rejestracji samochodu w Wydziale Komunikacji. Wynika to z faktu, że podczas rejestracji pojazdu powinni być obecni wszyscy jego właściciele, co rodzić może trudności.
Wyróżnić można m.in.:
– upoważnienie do rejestracji pojazdu, – upoważnienie do odbioru dowodu rejestracyjnego, – upoważnienie do wyrejestrowania pojazdu.
Akt prawny: Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny Dz. U. 1964 nr 16 poz. 93.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock