Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na T-Mobile Polska karę w wysokości 25 milionów złotych za wprowadzanie konsumentów w błąd w jednej z reklam. Spółka nie zgadza się z "formą i wysokością" kary i zapowiada złożenie odwołania od tej decyzji.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję dotyczącą operatora telekomunikacyjnego T-Mobile Polska. Wątpliwości wzbudziły reklamy oferty pre‑paid "1200 GB za darmo przez rok". Pojawiały się one w całej Polsce - w języku polskim i ukraińskim. Postępowanie zostało wszczęto pod wpłynięciu do urzędu skargi konsumenta.
"Jak ustalił Urząd, operator T-Mobile Polska wprowadził konsumentów w błąd, ponieważ reklamy sugerowały, że pakiet danych jest za darmo. W rzeczywistości zamiast obiecanego pakietu 1200 GB konsument otrzymywał co miesiąc 100 GB pod warunkiem, że doładował konto za minimum 35 zł miesięcznie. Po roku kwota, którą musiał zasilić swoją kartę, wyniosłaby 420 zł. Jednak ta informacja była napisana małą czcionką na samym dole reklamy" - czytamy w komunikacie opublikowanym na stronie UOKiK.
– Hasła reklamowe mają za zadanie przyciągnąć uwagę konsumenta, tak aby zapadły mu w pamięć i skłoniły do zakupu reklamowanej usługi. Przekaz reklamowy musi być co do zasady krótki, zwięzły i jasny. To jednak nie upoważnia przedsiębiorców do stosowania nieprawdziwych reklam. Konsument ma prawo oczekiwać, że prezentowana oferta jest uczciwa i nie zawiera "haczyków". Rzeczywisty mechanizm promocji T-Mobile Polska opierał się na systemie "ratalnym", w którym przez 12 miesięcy konsument dostawał co miesiąc pakiet 100 GB, pod warunkiem zasilenia karty na co najmniej 35 zł - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył na T-Mobile Polska karę w wysokości ponad 25 mln zł (25 623 957 zł). Decyzja nie jest prawomocna – operator ma możliwość odwołania się do sądu.
T-Mobile zapowiada odwołanie
Zapytaliśmy firmę T-Mobile, czy zamierza odwoływać się od kary nałożonej przez UOKiK. W odpowiedzi dostaliśmy komunikat, w którym operator zauważa, że "jak każda wprowadzana przez nas oferta, '1200 GB za darmo przez rok' powstała w zgodzie z mechaniką właściwą dla usług na kartę, w których korzystanie z dodatkowych bonusów jest zawsze związane z posiadaniem aktywnego konta lub pakietu, co z kolei łączy się z obowiązkiem comiesięcznych doładowań".
Dodatkowo operator informuje, że jak tylko pojawiły się zastrzeżenia ze strony UOKiK, czyli na początku tego roku, podjął dobrowolną i w pełni otwartą współpracę z urzędem, "wychodząc z inicjatywą i wprowadzając zmiany w całej komunikacji reklamowej związanej z ofertą, zgodnie z wytycznymi Urzędu. W toku postępowania zaproponowaliśmy także szereg rozwiązań mających na celu zadośćuczynienie osobom, które zgłosiły zastrzeżenia do sposobu komunikacji promocji – zgodnie z naszą wiedzą na tysiące klientów były tylko dwa takie przypadki" - podkreślono.
"Po dokładnej analizie uzasadnienia decyzji Prezesa UOKiK, zdecydowanie nie zgadzamy się z formą i wysokością kar nałożonych na T-Mobile Polska w ramach postępowania. Oświadczamy jednocześnie, że zamierzamy złożyć odwołanie od tej decyzji w terminie przewidzianym przepisami" - stwierdzono w komunikacie.
Źródło: UOKiK
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock