Poskarż się Europie

Najnowsze

Aktualizacja:
isitfair.euKonsumenci mogą zgłaszać nieuczciwe praktyki przez specjalną stronę internetową

Komisja Europejska uruchomiła nową stronę internetową dla konsumentów. Portal www.isitfair.eu ma na celu udzielanie pomocy i porad wszystkim tym, którzy czują się oszukani przez nieuczciwych handlowców.

Na stronie znajdą dla siebie potrzebne informacje także ci, którzy chcieliby uniknąć problemów związanych z zakupami w UE. Portal dostępny jest również w języku polskim.

"Ideą przyświecającą przedsięwzięciu jest wzrost zaufania konsumentów do rynku zjednoczonej Europy poprzez promowanie wiarygodnych informacji z zakresu praw konsumenckich, także porad, do kogo należy zwrócić się o pomoc w przypadku, kiedy stajemy się ofiarą nieuczciwych praktyk handlowych" - napisano w komunikacie Europejskie Centrum Konsumenckie.

Wpisz go na czarną listę

Na stronie zamieszczono realne przykłady niezgodnych z prawem działań handlowych, a także przedstawiono Czarną Listę praktyk, zakazanych unijną dyrektywą. Na liście znajduje się m.in. reklama-przynęta – zachęcanie do kupna w bardzo niskiej cenie, pomimo niewystarczającej ilości dostępnego produktu. Ponadto na liście jest tzw: oferta pozornie darmowa – kreowanie wrażenia nieodpłatności produktu, który darmowym okazuje się nie być.

Spis uwzględnia również ofertę pozornie limitowaną – tworzenie wrażenia niedostępności produktu poprzez fałszywe wmawianie, iż jego emisja przebiega w bardzo wąskim przedziale czasu.

Poza otrzymaniem wsparcia merytorycznego, konsument może również poddać swoją wiedzę testowi na znajomość praw zakupowych, bądź obejrzeć klipy demaskujące niektóre niezgodne z prawem działania handlowe.

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: isitfair.eu