Rośnie eksport drukowanych opakowań. Branża nie przejmuje się spadkiem czytelnictwo i z roku na rok jest warta coraz więcej. Jak twierdzą eksperci z KPMG, branża poligraficzna będzie jednym z motorów wzrostu polskiego eksportu — donosi "Puls Biznesu".
Czytelnictwo w Polsce może spadać, ale drukarniom to w żadnym stopniu nie przeszkadza. Branża poligraficzna w ostatnich latach dynamicznie rośnie i nie zanosi się, by miała zwalniać. Takie wnioski zawarto w czwartej edycji raportu "Rynek poligraficzny i opakowań w Polsce", przygotowywanego przez KPMG we współpracy z Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga.
Coraz lepiej
Branża w Polsce jest już warta 11,7 mld zł. Składa się na to praca 8,6 tys. przedsiębiorstw, zatrudniających ponad 46 tys. osób. Coraz większą część sprzedaży zapewniają rynki zagraniczne. W latach 2009-13 eksport produktów poligraficznych wzrósł o prawie o połowę. Motorem była sprzedaż etykiet i papierowych oraz kartonowych opakowań, których eksport skoczył w tym czasie aż o 68 proc. i wartościowo zbliża się do eksportu książek, gazet czy obrazków. Nastroje w branży są coraz lepsze. Spośród 300 przebadanych przez KPMG przedsiębiorców co trzeci uważa sytuację za "dobrą" lub "bardzo dobrą" - rok temu sądził tak co piąty. Przeciwnego zdania jest dziś 22 proc. przedsiębiorców. Aż 60 proc. firm spodziewa się, że ten rok przyniesie im wzrost sprzedaży.
Autor: msz///bgr / Źródło: PAP