Kiepsko się wiedzie fabryce Opla. W ubiegłym, 2009 roku, gliwicka fabryka zmniejszyła produkcję niemal o połowę w stosunku do roku 2008. Liczba wyprodukowanych, choć niższa o 43,5 procent, i tak jest wyższa niż oczekiwano w III kwartale. Po pierwszych dziewięciu miesiącach roku spadek był mocniejszy i wynosił 55 procent.
Poprawa w ostatnim kwartale to efekt zwiększenia produkcji za sprawą nowej astry IV - wynika z danych General Motors Poland.
Najwięcej zafiry
Jak podał we wtorek rzecznik firmy Przemysław Byszewski, w minionym roku z taśm produkcyjnych gliwickiego zakładu zjechało 96 tys. 697 samochodów, wobec 171 tys. 644 rok wcześniej. Spadek produkcji spowodowany był przez ogólnoświatowy kryzys finansowy, który w pierwszym półroczu szczególnie dotknął rynek motoryzacyjny.
Ponad dwie trzecie produkcji (63.989) stanowił w ubiegłym roku model zafira. Astry III wyprodukowano 13.009, a nowej astry IV, której produkcja ruszyła w listopadzie ubiegłego roku, 11.235 sztuk. Pozostałe 8.464 egzemplarze to astra II classic, którą wytwarzano w Gliwicach do sierpnia.
Przyspieszyli zimą
Dane za ubiegły rok wskazują, że w samym IV kwartale 2009 gliwicka fabryka wytworzyła ponad 30 proc. całej rocznej produkcji. W poprzednich trzech kwartałach z linii produkcyjnej zjechało łącznie niemal 67 tys. aut. Głównym powodem tego polepszenia było uruchomienie produkcji astry czwartej generacji. Powodzenie tego modelu w dużej mierze zdecyduje o wielkości produkcji fabryki w 2010 r.
GM Europe przedstawiło niedawno prognozę sprzedaży astry IV w tym roku. Na ten samochód, wytwarzany w Gliwicach oraz w brytyjskiej fabryce w Ellesmere Port, złożono ok. 60 tys. zamówień. Producent spodziewa się w tym roku sprzedaży astry IV rzędu 180 tys. egzemplarzy. Nie podano, ile z nich powstanie w Gliwicach.
Wprowadzą trzecią zmianę?
Jak podawali wcześniej przedstawiciele gliwickiego zakładu, rynkowy sukces astry IV powinien oznaczać przywrócenie w tej fabryce pracy na trzy zmiany, zamiast obecnych dwóch. Taka zmiana organizacji pracy dałaby możliwość powrotu do zakładu przynajmniej części tych pracowników, z którymi z powodu kryzysu rozwiązano umowy. W samym Oplu było to ok. 500 osób.
Z linii produkcyjnej gliwickiego zakładu zjeżdża 37-40 aut na godzinę; 25 z nich to nowa astra czwartej generacji. Nowa astra w wersji hatchback (5-drzwiowa) produkowana jest na jednej linii produkcyjnej z pozostałymi gliwickimi modelami - astrą III sedan oraz zafirą. Według przedstawicieli GM, nowa astra jest najbardziej zaawansowanym technicznie samochodem seryjnym produkowanym w Polsce.
W rekordowym roku 2007 z taśm produkcyjnych gliwickiej fabryki zjechało 187 tys. 265 samochodów.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24\Archiwum