Najnowsze

Bez filtra. Obowiązek oznaczania retuszowanych zdjęć w mediach społecznościowych

Najnowsze

Autor:
ams
Źródło:
i-d.vice.com
Kylie Jenner powiększyła sobie usta Kylie Jenner | Instagram
wideo 2/2
Kylie Jenner | InstagramKylie Jenner powiększyła sobie usta

Norwegia chce walczyć z promowaniem nierealnego obrazu ciała w mediach społecznościowych. Uchwalono nowe prawo, które nakazuje specjalnie oznaczać retuszowane zdjęcia i filmy będące elementem kampanii reklamowych na takich platformach jak Instagram, Facebook czy TikTok. To oznacza, że internetowi influencerzy, jeśli umieszczą treść, gdzie kształt ciała, jego rozmiar lub kolor zostały poddane retuszowi, będą musieli je wyróżnić specjalną etykietą.

Czytelne oznaczenie

Wszystkie materiały promocyjne, w których wykorzystano retuszowane zdjęcia lub filmy, będą musiały być oznaczone specjalną etykietą przygotowaną przez norweskie Ministerstwo ds. Dzieci i Rodziny.

Przepisy dotyczą wszystkich platform społecznościowych. Według przepisów obowiązek ten dotyczy nie tylko tradycyjnych reklam (na ulicy, w prasie, czy telewizji i internecie), ale podlegać mu będą także influencerzy i celebryci, jeśli dana publikacja w social mediach przynosi im jakiekolwiek korzyści.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO >>>

Większe usta, węższa talia

Zmiany te obejmą nie tylko zdjęcia, na których usta, talia i mięśnie są przerysowane po zrobieniu zdjęcia, ale także te utworzone z założonym filtrem. Za naruszenie prawa grozi grzywna, a w skrajnych przypadkach - kara pozbawienia wolności.  

Norweskie Ministerstwo ds. Dzieci i Rodziny ma nadzieję, że ​​wprowadzenie etykiety zapewni większą jasność co do tego, czy przedstawiany obraz ciała jest fałszywy, a może nawet zniechęci reklamodawców i twórców do retuszowania swoich zdjęć.

Prawo może być trudne do wyegzekwowania, ponieważ nie zawsze łatwo jest stwierdzić, czy i jak zdjęcie zostało przerobione. Nie ma też jasności, powszechnie używana w fotografii korekta oświetlenia lub nasycenia będą traktowane jako naruszenie. 

Walka z nierealnymi wzorcami

To nie pierwszy kraj, w którym wypowiedziano wojnę nierealnemu obrazowi ciała, który jest pokazywany w mediach - tych tradycyjnych oraz społecznościowych. W 2017 roku Francja zakazała magazynom modowym wykorzystywania zdjęć poddanych retuszowi, a Getty Images, agencja sprzedająca prawa do zdjęć, w odpowiedzi na te przepisy zdecydował o zakończeniu włączania do swojej biblioteki nowych zdjęć poddanych retuszowi.

Autor:ams

Źródło: i-d.vice.com

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock