Na podkatowickim lotnisku w Pyrzowicach znów działa system ILS wspomagający naprowadzanie samolotów w trudnych warunkach. Od kwietnia był wyłączony w związku z budową nowej drogi startowej.
Informację o ponownym uruchomieniu systemu przekazał w czwartek PAP Piotr Adamczyk z działu komunikacji i promocji portu.
Remont
ILS nie działał przez kilka miesięcy, ponieważ antena systemu do tej instalacji znajdowała się w miejscu budowy nowej drogi startowej. Trzeba ją było przenieść w inne miejsce.
- Po dokładnej analizie system został wyłączony w momencie, w którym w Katowice Airport, zgodnie z długoletnimi, historycznymi danymi meteorologicznymi, złe warunki atmosferyczne występują najrzadziej - wskazał Adamczyk.
Zainstalowany na podkatowickim lotnisku ILS pierwszej kategorii umożliwia samolotom lądowanie przy widzialności pionowej nie mniejszej niż 60 m i minimalnej widzialności wzdłuż drogi startowej wynoszącej 550 m.
Pogoda nie zaszkodzi
W 2016 roku załogi samolotów lądujących w Katowice Airport, już na nowej drodze startowej, będą mogły korzystać z systemu ILS kategorii drugiej, dzięki któremu można lądować, gdy podstawa chmur nie jest mniejsza niż 30 m nad ziemią, a widzialność wzdłuż drogi startowej wynosi minimum 300 m. Nowa droga startowa zostanie oddana do użytku w drugim kwartale 2015 roku.
Jak podał Adamczyk, mimo braku systemu ILS od czerwca do końca sierpnia br. pyrzowickie lotnisko zanotowało rekordową liczbę pasażerów. W ciągu tych trzech miesięcy odprawiono na nim 1,04 mln pasażerów, o 11 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Prawie 35-procentowy wzrost zanotowano w ruchu czarterowym, w którym obsłużono ponad 556 tys. turystów.
Od początku roku lotnisko obsłużyło już 1,85 mln podróżnych, o 95 tys. więcej niż w tym samym okresie 2013 r. Według prognoz w 2014 r. zostanie pobity rekord odprawionych pasażerów w skali roku i będzie ich ok. 2,7 mln, w tym aż 900 tys. w ruchu czarterowym.
Autor: //gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu