Zamiast kozaków od Prady - buty z second-handu. Kryzys zmienia zwyczaje zakupowe nawet przyzwyczajonych do luksusu Japończyków. Największy na świecie rynek dóbr luksusowych kurczy się, oddając pole supermarketom i sklepom z tanią odzieżą.
Na japońskich ulicach można znaleźć coraz więcej sklepów z używaną odzieżą - a ekskluzywne marki odnotowują znaczny spadek sprzedaży. Np. obroty firmy Louis Vitton w pierwszym półroczu 2009 roku sięgnęły 20 proc.
Kryzys w kuchni
Zmianę trendu widać najlepiej w wynikach supermarketów. Japońskie sklepy amerykańskiej sieci Wal-Mart po raz pierwszy od wielu lat w tym roku odnotowały zyski. Oszczędzający Japończycy zostawiają w nich coraz więcej pieniędzy.
Ogólnie jednak mocno ograniczają wydatki. W porównaniu z ubiegłym rokiem przeciętne miesięczne wydatki japońskiego gospodarstwa domowego spadły o ponad 750 dolarów.
Źródło: TVN CNBC Biznes
Źródło zdjęcia głównego: SXC