Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje ogłosić do końca tego roku jeszcze 30 przetargów na realizację Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Ponadto GDDKiA ma już zaplanowane pierwsze przetargi na 2022 rok.
Przetargi mają być ogłoszone na 4 MOP-y przy autostradzie A1, 2 MOP-y przy autostradzie A4, 2 MOP-y przy drodze ekspresowej S5, 11 MOP-ów przy drodze ekspresowej S7, 3 MOP-y przy drodze ekspresowej S17, 2 MOP-y przy drodze ekspresowej S19 i 6 MOP-ów przy drodze ekspresowej S61.
Przetargi na 2022 rok
Ponadto GDDKiA ma już zaplanowane pierwsze przetargi na 2022 rok. Na liście na razie znajdują się postępowania przetargowe na budowę 11 MOP-ów, które powstaną przy autostradzie A1 (pięć MOP-ów) oraz przy drogach ekspresowych S19 (dwa MOP-y) i S61 (cztery MOP-y).
Obecnie GDDKiA zarządza 127 MOP-ami kat. I, a pozostałe 104 MOP-y kat. II i III zarządzane są przez dzierżawców wyłonionych w konkurencyjnych przetargach.
Na budowanych odcinkach nowych dróg zaplanowano 96 MOP-ów, z czego 30 będzie MOP-ami kat. I, 46 kat. II a 20 kat. III.
Obecnie trwają przetargi na MOP-y przy czterech drogach ekspresowych. W woj. podlaskim na S8 (MOP Biernatki Wschód, Biernatki Zachód, Kossaki, Kołaki, Cibory Południe). W woj. pomorskim na S6 (MOP Kamień Południe, Kamień Północ). W woj. lubelskim MOP na S19 (Janów Lubelski Zachód, Janów Lubelski Wschód) oraz woj. świętokrzyskim na S7 (MOP Syków).
Trzy kategorie MOP-ów
Budowane przy drogach szybkiego ruchu MOP-y zostały podzielone przez GDDKiA na trzy kategorie. MOP-y pierwszej, podstawowej kategorii, są wyposażone w parkingi i toalety.
MOP-y wyższej kategorii II zarządzane są przez dzierżawców. Na nich kierowcy mogą zatankować paliwo i skorzystać z obiektów gastronomicznych. MOP-y najwyższej kategorii III, również zarządzane są przez prywatne podmioty i dodatkowo mogą posiadać hotele.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA