Wstępne dane wskazują, że zmiana przepisów poskutkowała spadkiem liczby wypadków z udziałem pieszych - wynika z informacji przekazanych przez Instytut Transportu Samochodowego. Chodzi o wprowadzoną w czerwcu zasadę, że pieszy wchodzący na przejście ma mieć pierwszeństwo przed każdym pojazdem za wyjątkiem tramwaju.
Od 1 czerwca 2021 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z regulacją pieszy zachowujący szczególną ostrożność, wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed każdym pojazdem za wyjątkiem tramwaju. Ustawa wprowadziła również zakaz tzw. jazdy na zderzaku oraz ujednoliciła do 50 km/h dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia.
Wprowadzenie nowych przepisów miało za zadanie zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego. ITS zwrócił uwagę, że tylko w 2020 roku piesi stanowili blisko jedną piątą wszystkich poszkodowanych, czyli 18,4 proc.
"Paradoksalnie, piesi giną ciągle tam, gdzie mają być bezpieczni, bowiem przejścia dla pieszych są drugim, po jezdni, miejscem powstawania wypadków z ich udziałem. W 2020 roku było to 11,3 proc. wszystkich zdarzeń, w których śmierć poniosło 197 pieszych, a 1068 zostało ciężko rannych" - podał Instytut.
Wypadki drogowe - piesi
Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS, chcąc zweryfikować skuteczność nowych regulacji dotyczących pierwszeństwa pieszych, przeprowadziło analizę wstępnych danych o wypadkach. Pod uwagę wzięto czerwcowe dane z lat 2018-2021.
Z danych wynika, że w czerwcu 2021 roku doszło do 140 najechań na pieszego na przejściu. Dla porównania w czerwcu 2019 roku odnotowano 180 takich wypadków, a w 2018 roku - 201.
ITS wskazał, że liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych na przejściach spadła z 12 zabitych w czerwcu 2018 roku do 5 zabitych w czerwcu 2021 roku. Tegoroczny wynik jest również niższy niż przed rokiem (6) i 2019 roku (15).
W czerwcu 2021 liczba z rannych wśród pieszych na przejściach wyniosła 146. Dla porównania w czerwcu 2019 roku liczba rannych pieszych na przejściach wynosiła 174, a w czerwcu 2018 roku - 193.
Instytut Transportu Samochodowego odniósł się do danych z czerwca 2020, które w przypadku liczby wypadków i rannych są lepsze niż w roku 2021. "Należy podkreślić, że dane te były wynikiem nadzwyczajnej sytuacji i ograniczeń w przemieszczaniu się w celu zahamowania rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19, dlatego trudno je uznać za reprezentatywne" - zaznaczono.
Właśnie dlatego - według ITS-u - pozytywny wpływ nowych przepisów należy oceniać, porównując dane tegoroczne z danymi z lat 2018 i 2019.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock