Mandaty karne w wysokości nawet 500 złotych grożą od poniedziałku kierującym hulajnogami elektrycznymi oraz urządzeniami transportu osobistego. W życie weszło rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji, które nadało nowe uprawnienia strażnikom straży gminnych oraz miejskich.
Strażnicy miejscy i gminni od poniedziałku mają nowe uprawnienia do nakładania mandatów za wykroczenia popełniane przez kierujących hulajnogami elektrycznymi oraz urządzeniami transportu osobistego (UTO). To efekt przepisów, które weszły w życie w maju tego roku.
"Z końcem sierpnia funkcjonariusze straży miejskich otrzymali nowe uprawnienia mandatowe, wynikające z art. 86a Kodeksu Wykroczeń: Kto, kierując rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo poruszając się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch na chodniku lub drodze dla pieszych, nie porusza się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego lub nie ustępuje pierwszeństwa pieszemu, podlega karze grzywny albo karze nagany" - wyjaśnił w odpowiedzi przesłanej TVN24 Biznes Referat Prasowy Straży Miejskiej m.st. Warszawy.
Użytkownikom urządzeń transportu osobistego oraz hulajnóg elektrycznych za powyższe wykroczenie grozi kara grzywny od 20 do 500 zł. Jak wskazano, "strażnicy posiadają kompetencję do tego, aby podejmować interwencję do ww. uczestników ruchu w szerokim zakresie z wyjątkiem dokonywania pomiarów prędkości".
Hulajnoga elektryczna - przepisy
Zgodnie z obowiązującymi od maja przepisami kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów z prędkością dopuszczalną 20 km/h. W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, kierujący hulajnogą elektryczną mogą korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, jednak i tam nie można przekroczyć 20 km/h.
Hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Jednak trzeba tam jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać ruchu pieszemu.
Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane jest posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób, które ukończyły 18 lat, dokument taki nie jest wymagany. Natomiast dzieci w wieku do 10 lat mogą jeździć hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej.
Podobne przepisy przewidziano dla kierujących urządzeniami transportu osobistego. Użytkownicy tych pojazdów mogą się poruszać wyłącznie po drogach dla rowerów i chodnikach.
Z kolei w przypadku urządzeń wspomagających ruch, jak np. rolki, wrotki, deskorolka nie są potrzebne żadne uprawnienia. Nie ma też ograniczeń wiekowych.
Mandat - hulajnoga elektryczna
Ustawa wprowadziła również kary za poruszanie się hulajnogą elektryczną, UTO lub urządzeniem wspomagającym ruch chodnikiem lub drogą dla pieszych – z prędkością większą niż prędkość zbliżona do prędkości pieszego lub za nieustępowanie pierwszeństwa pieszemu.
Najwyższy mandat - w wysokości od 300 do 500 zł - można dostać za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock