Via Carpatia ma się wydłużyć o kolejne 40 kilometrów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na projekt i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S19 w województwie lubelskim. Chodzi o fragmenty: Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski oraz Radzyń Podlaski - Kock.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że ogłoszony przetarg dotyczy ostatniego w województwie lubelskim odcinka drogi S19.
- Via Carpatia jest potrzebna wschodnim regionom naszego kraju, jako taki swoisty silnik rozwoju gospodarczego, a przede wszystkim droga, która likwiduje swoiste wykluczenie komunikacyjne tych regionów - powiedział szef MI na konferencji prasowej w Kocku.
Jednocześnie zapowiedział, że niebawem zostaną oddane do ruchu odcinki Via Carpatii od Lublina na południe.
S19 - Międzyrzec Podlaski - Kock
Ogłoszony przetarg dotyczy zaprojektowania i budowy dwóch odcinków drogi ekspresowej S19 od końca obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego do początku obwodnicy Kocka. Wykonawcy mogą składać oferty dotyczące jednego z tych odcinków lub obu.
Odcinek Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski będzie liczyć około 22 km. Jak poinformowała GDDKiA, na początkowym fragmencie, o długości około 3 km, trasa przebiegać będzie w śladzie obecnej drogi krajowej numer 19. Następnie poprowadzona zostanie nowym korytarzem i od zachodniej strony ominie Kąkolewnicę. "Planowane są dwa węzły drogowe (Kąkolewnica - w okolicach miejscowości Grabowiec oraz Radzyń Podlaski Północ), mosty oraz wiadukty, przejścia dla dużych i małych zwierząt oraz drogi dojazdowe i lokalne" - czytamy w komunikacie.
Z kolei odcinek między Radzyniem Podlaskim a Kockiem będzie liczył około 18 km. "Trasa powstanie w istniejącym korytarzu drogi krajowej nr 19. W ramach zadania wybudowane zostanie m.in. dwujezdniowe obejście Radzynia Podlaskiego, a także dwa węzły: Radzyń Podlaski Południe, który został zaplanowany na skrzyżowaniu z DK63, oraz Borki" - wskazali drogowcy.
Inwestycja będzie realizowana w systemie "Projektuj i buduj", co oznacza, że zadaniem wykonawcy będzie m.in. zaprojektowanie trasy, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wybudowanie drogi oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.
S19 - Via Carpatia
GDDKiA zwróciła uwagę, że to ostatni z zaplanowanych przetargów dotyczących S19 od granicy województwa mazowieckiego i lubelskiego do Lublina. Przypomniano, że w ostatnich tygodniach ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy odcinka drogi ekspresowej S19 między granicą województw a Międzyrzecem Podlaskim, o długości około 14 km.
Na początku sierpnia ogłoszono dwa przetargi na zaprojektowanie i budowę drogi S19 między Kockiem a Lubartowem. To łącznie blisko 24 km drogi. Jej przedłużeniem ma być odcinek Lubartów - Lublin, o długości 23 km. GDDKiA pod koniec lutego br. podpisała umowę na realizację tego fragmentu ekspresówki.
S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ-południe we wschodniej części Polski i stanowić część międzynarodowej trasy Via Carpatia, która ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.
Minister infrastruktury zapowiedział w piątek, że "do końca 2025 roku, przełom 2025 i 2026, Via Carpatia w Polsce będzie już rzeczywistością".
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA