Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otworzyła oferty w przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice - Bieruń. Najniższą ofertę, w wysokości prawie 465,5 miliona złotych, złożyła firma Polaqua. W postępowaniu wpłynęło łącznie 10 ofert.
GDDKiA poinformowała w komunikacie, że przetarg dotyczy zaprojektowania i budowy fragmentu drogi ekspresowej S1 o długości 10 km od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Bieruń. W ramach inwestycji mają powstać m.in. dwa węzły drogowe Kosztowy II i Lędziny oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych.
Budżet GDDKiA na realizację tej inwestycji to 521 587 419,04 zł. W budżecie mieści się sześć ofert.
S1 Mysłowice - Bieruń - przetarg
Ofertę z najniższa ceną, 465 454 548,36 zł, złożyła firma Polaqua. Na kolejnych miejscach znalazły się oferty: Budimex - 489 175 059,00 zł oraz Strabag - 490 690 896,94 zł. Z drugiej strony najwyższą ofertę złożyło konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construccion (partner), które wyceniło prace na kwotę 596 253 354,86 zł.
Nie podano, kiedy ma zostać podpisana umowa z wykonawcą odcinka S1.
Budowa odcinka Mysłowice - Oświęcim została podzielona na dwa zadania: odcinek I/A Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia oraz odcinek I/B Mysłowice (Kosztowy II) - Bieruń. W ubiegłym tygodniu drogowcy otworzyli oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Dla tego odcinka złożono dziewięć ofert, a najniższą cenę, 212 701 633,06 zł, zaoferowała firma Strabag.
Budowa tych połączeń z terminem zakończenia w listopadzie 2023 roku zbiegłaby się z oddaniem do ruchu trasy S1 od węzła Oświęcim do Bielska-Białej i skomunikowałaby je z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44.
S1 - budowa
Ekspresowa trasa S1 w województwach śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie, Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także od Bielska-Białej do Przybędza oraz Milówka–Zwardoń.
Aby dokończyć arterię, potrzebne są m.in. przebudowa do standardu drogi ekspresowej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7 km – we wrześniu ubiegłego roku podpisano umowę) i przebudowa liczącego ok. 2,7 km odcinka w Dąbrowie Górniczej (trwa projektowanie).
Na południu regionu trwa budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu S1 do granicy w Zwardoniu. Powstają tam m.in. dwa tunele o długości ok. 830 m i 980 m oraz kilka estakad. Umowę na zaprojektowanie i wybudowanie liczącego 8,5 km odcinka podpisano w październiku 2019 roku. Wykonawca ma od tej daty 34 miesiące na realizację zamówienia.
Źródło: TVN24 Biznes, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock