Tunel pod Świną w Świnoujściu ma być rozwiązaniem problemów komunikacyjnych mieszkańców miasta oraz turystów. Podwodna przeprawa ma być oddana do użytku na przełomie maja i czerwca 2023 roku - poinformowała w poniedziałek zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. Pierwotnie inwestycja miała być ukończona w trzecim kwartale bieżącego roku.
- Wykonawca na dzień dzisiejszy deklaruje, że roboty budowlane zakończy do końca tego roku, a te kilka miesięcy daje sobie na uruchomienie wszystkich systemów zarządzających tunelem - poinformowała Barbara Michalska. - W opinii wykonawcy jest to bardzo wiarygodny termin, natomiast mogą wystąpić okoliczności, których nie da się przewidzieć. Na dzień dzisiejszy takich zagrożeń nie widzimy - dodała.
Wskazała też, że "jeżeli chodzi o powody opóźnienia, wykonawca zgłosił roszczenie związane z covidem, wystąpieniem pandemii".
Tunel pod Świną ukończony jest już w ponad 60 proc. Trwa budowa wyjść ewakuacyjnych; aby je wykonać, trzeba między innymi przebić się przez obudowę tunelu, co możliwe jest dzięki zamrożeniu gruntu. Kontynuowana jest też m.in. prefabrykacja zbrojenia, deskowanie i betonowanie wsporników. Na wyspie Wolin prace nadal koncentrują się w komorze odbiorczej.
Tunel pod Świną - najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce
Świnoujście to jedyne miasto w Polsce położone na 44 wyspach, z których największe zamieszkane to Uznam i Wolin. Obecnie jedynym połączeniem pomiędzy nimi są przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych. Budowa podziemnego tunelu pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, ma rozwiązać te problemy i skomunikować miasto z resztą Polski.
Zasadnicze prace przy drążeniu tunelu w Świnoujściu zakończyły się we wrześniu ub.r. Będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce: 1484 m tunelu drążonego maszyną TBM; z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów. Droga między wyspą Wolin a wyspą Uznam będzie mieć łączną długość ok. 3,2 km.
Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak.
Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu podpisano 17 września 2018 roku. W październiku 2020 roku do Świnoujścia przypłynęło z Chin specjalnie skonstruowane urządzenie TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel), ważące ponad 3 tys. ton, mające długość 105 m i 13,4 m średnicy. Maszyna była rozłożona na części na czas transportu – montowana była w komorze startowej. Maszyna TBM, której nadano imię Wyspiarka, rozpoczęła drążenie tunelu na wyspie Uznam w marcu ub.r.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: tunel-swinoujscie.pl