Drążenie Tunelu Świnoujście dobiega końca. - To naprawdę epokowe wydarzenie - powiedział w czwartek na terenie budowy tunelu prezydent Andrzej Duda. Jego zdaniem, tunel będzie niesłychanie ważny przede wszystkim dla mieszkańców, ale także dla odwiedzających Świnoujście.
W czwartek zakończone mają być zasadnicze prace przy drążeniu tunelu w Świnoujściu. Maszyna TBM ma dotrzeć do komory odbiorczej. Według świnoujskiego magistratu będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce: 1484 m tunelu drążonego maszyną TBM; z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.
Teren budowy odwiedzili w czwartek m.in. prezydent Andrzej Duda oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Prezydent podkreślił, że przez wiele lat obiecywano mieszkańcom Świnoujścia tunel pod Świną, ale nigdy tej inwestycji nie zrealizowano. - I oto teraz, proszę państwa, jest - powiedział Duda.
- To jest bardzo ważny dla nas wszystkich moment. Cieszymy się ogromnie. Oczywiście tutaj prace będą jeszcze trwały. Ten tunel na razie jest tunelem surowym, to są jeszcze długie prace. Prawdopodobnie otwarcia doczekamy się dopiero za rok, ale proszę państwa już dosłownie za kilkadziesiąt godzin tunel będzie przewiercony - dodał prezydent. Harmonogram inwestycji przewiduje, że zakończenie wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie nastąpi we wrześniu 2022 roku.
Tunel Świnoujście - Andrzej Duda komentuje
Jego zdaniem, tunel będzie niesłychanie ważny przede wszystkim dla mieszkańców, ale także dla odwiedzających Świnoujście, bo "ułatwi życie, usprawni komunikację, poprawi możliwości zaopatrzeniowe". - To jest naprawdę epokowe wydarzenie - ocenił prezydent.
Tunel pod Świną ma być rozwiązaniem problemów komunikacyjnych mieszkańców Świnoujścia i turystów. Połączenie między wyspami Wolin i Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co wiąże się często z długim oczekiwaniem na prom.
Prezydent RP stwierdził też, "to jest także kwestia symboliczna, że tu będzie to połączenie z resztą naszego kraju". - Dla mieszkańców tej części Polski to ma bardzo duże znaczenie, tak symboliczne, jak polityczne i strategiczne. Cieszę się, że ta inwestycja jest wreszcie po dziesięcioleciach zrealizowana; cieszę się, że obietnice są dotrzymywane - powiedział Andrzej Duda.
Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak.
Tunel Świnoujście - koszt
Prezydent podkreślił, że "to jest wspólna inwestycja" i Świnoujście "partycypuje w kosztach budowy tego tunelu". - To jest ogromna kwota - miliard złotych, ale to inwestycja niezbędna. Niezbędną dla Rzeczpospolitej, dla mieszkańców. Dziękuję, że władze też się na nią zdecydowały i odważnie partycypują w kosztach, nie zrzucając tego tylko na Skarb Państwa - powiedział.
Podziękował wszystkim "tym, którzy tę inwestycję finansują, tym, którzy ją zaplanowali, a także wszystkim budowniczym".
Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu podpisano 17 września 2018 roku. W październiku 2020 roku do Świnoujścia przypłynęło z Chin specjalnie skonstruowane urządzenie TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel), ważące ponad 3 tys. ton, mające długość 105 m i 13,4 m średnicy. Maszyna była rozłożona na części na czas transportu – montowana była w komorze startowej. Maszyna TBM, której nadano imię Wyspiarka, rozpoczęła drążenie tunelu na wyspie Uznam w marcu tego roku.
Droga między wyspą Wolin a wyspą Uznam będzie mieć łączną długość ok. 3,2 km (1484 m to tunel drążony przez maszynę).
Źródło: PAP, TVN24 Biznes