Pojazdy z napędem w pełni elektrycznym stanowiły 58,4 procent wszystkich samochodów sprzedanych w Norwegii w marcu tego roku - podała norweska organizacja nadzoru drogowego NRF. Reuters przypomina, że do 2025 roku kraj chce zakończyć sprzedaż aut spalinowych.
W Norwegii samochody na benzynę lub olej napędowy są objęte specjalnymi podatkami, z których wyłączone są pojazdy bezemisyjne. Przekłada się to na zwiększoną popularność marek takich jak amerykańska Tesla lub japoński Nissan Leaf przy słabszej sprzedaży Toyoty, Daimlera i innych producentów.
W 2018 roku sprzedaż w pełni elektrycznych samochodów w Norwegii wzrosła do rekordowego poziomu 31,2 procent krajowego rynku motoryzacyjnego z 20,8 procent w 2017 roku. Agencja wskazała, że producenci nie nadążali za popytem.
Sytuacja poprawiła się na początku tego roku, między innymi za sprawą Tesli i Audi. Agencja wskazała, że koncern zarządzany przez Elona Muska zwiększył w marcu dostawy elektrycznych sedanów Tesla Model 3, sprzedawanych w Norwegii w cenie 442 tysięcy koron, czyli równowartość 51,4 tysiąca dolarów.
Należąca do Volkswagena marka Audi zaczęła natomiast dostarczać nabywcom wyceniane na 652 tysiące koron elektryczne SUV-y e-tron.
Reuters przypomniał, że Norwegia zamierza zakończyć sprzedaż aut spalinowych do 2025 roku.
Sprzedaż aut elektrycznych
Z danych Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) wynika, że łącznie samochody elektryczne i hybrydy typu plug-in (można ładować gniazdka) stanowiły 39 procent wszystkich sprzedanych aut w Norwegii w 2017 roku. Znacznie wyprzedzając pod tym względem drugą Islandię - 12 procent i Szwecję - 6 procent.
W Chinach i Stanach Zjednoczonych ten wskaźnik był jeszcze niższy i wyniósł odpowiednio 2,2 procent i 1,2 procent.
Tymczasem zgodnie z prognozami Norweskiego Stowarzyszenia Pojazdów Elektrycznych (NEV) samochody elektryczne będą stanowiły połowę wszystkich sprzedanych aut w 2019 roku.
- Jesteśmy całkiem pewni, że w tym roku osiągniemy 50-procentowy udział w rynku. Może nawet go przekroczymy, co jest całkiem niezwykłe - powiedziała Reuterowi Christina Bu, sekretarz generalna NEV.
Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano 22,8 tysiące hybryd oraz 1324 samochody z napędem elektrycznym. Stanowiły one odpowiednio 4,3 procent i 0,2 procent wszystkich nowych aut zarejestrowanych w grupie samochodów osobowych.
Autor: mb//dap / Źródło: PAP, Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock