Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty w przetargu na przebudowę ostatniego odcinka drogi krajowej numer 18. Chodzi o ponad 21-kilometrowy fragment od granicy województwa lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice. Trasa ma zostać dostosowana do parametrów autostrady.
"Zgodnie z naszymi deklaracjami, południowa jezdnia autostrady A18, złośliwie nazywana 'najdłuższymi schodami Europy', zostanie wreszcie przebudowana. Realizacja tego zadania trwa już na odcinku od granicy do Iłowej, zbliżamy się do momentu, gdy prace ruszą od Iłowej do węzła na autostradzie A4 w Krzyżowej" - powiedział, cytowany w komunikacie, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
GDDKiA podała, że w przetargu wpłynęły cztery oferty. Najniższą ofertę na kwotę 258,7 miliona złotych złożyło konsorcjum firm Kobylarnia S.A. (lider), Mirbud S.A. (partner), Budpol Sp. z o.o. (partner). Pozostałe oferty złożyły: Budimex - 259,5 miliona złotych, Strabag - 260,8 miliona złotych, Max Bogl Polska Sp. z o.o. (lider) i Max Bogl Stiftung & Co. KG (partner) - 291,5 miliona złotych.
Budżet na inwestycję wynosi prawie 278,4 miliona złotych. Drogowcy wskazali, że oferty są obecnie analizowane pod kątem formalnym i merytorycznym. O wyborze wykonawcy ma decydować cena.
W ramach inwestycji zostanie rozebrana istniejąca, betonowa jezdnia południowa o szerokości 9,5 m i wybudowana nowa betonowa nawierzchnia o szerokości 11 m. Ponadto przebudowane zostaną m.in. dwa węzły - Luboszów i Golnice. Zakończenie robót planowane jest w 2023 roku.
Autostrada A18
GDDKiA podkreśliła, że głównym celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu jazdy oraz dostosowanie drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna - Golnice o długości ponad 70 km) do standardów sieci drogowej o parametrach autostradowych.
Inwestycja jest podzielona na cztery odcinki realizacyjne:
- od granicy państwa do km 11,86 (dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w drugiej połowie 2023 roku,
- od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w drugiej połowie 2022 roku,
- od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego - analiza ofert,
- od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice - otwarcie ofert.
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie.
Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 roku.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA