Przy każdej inwestycji najważniejszym pytaniem jest to o zwrot i opłacalność całego przedsięwzięcia. Pomocne w tej sytuacji mogą być wskaźniki rentowności, a zwłaszcza ROI. Czym jest ROI i jak działa? Czemu służy stosowanie wskaźników rentowności?
● ROI to wskaźnik obrazujący zysk lub stratę poniesioną z danej inwestycji. ● Wskaźnik ten najczęściej jest wyliczany dla konkretnych projektów inwestycyjnych. ● ROI to stosunek opodatkowanego zysku operacyjnego do całkowitych nakładów inwestycyjnych. ● ROI nie należy mylić z innymi wskaźnikami rentowności: ROA, ROE czy ROS.
Co do zasady celem prowadzenia działalności gospodarczej jest osiąganie zysku. O tym, czy zysk ten udaje się osiągnąć czy nie, decyduje rentowność – czyli dochodowość danej działalności. W największym uproszczeniu im wyższa rentowność, tym większe zyski.
Do oceny dochodowości działalności przedsiębiorstwa służą specjalne wskaźniki rentowności. Ułatwiają one właściwe określanie źródeł dochodu, unikanie błędów i w rezultacie zwiększanie osiąganych zysków. Możliwe jest również wyliczanie rentowności nie dla całego przedsiębiorstwa, ale jedynie dla jej określonego projektu czy inwestycji. W takich sytuacjach sprawdza się m.in. ROI.
ROI - co to jest?
ROI, czyli zwrot z inwestycji (Return on Investment), jest jednym z najważniejszych wskaźników rentowności. Wskaźnik ROI pokazuje jakie zyski lub straty zostały osiągnięte w rezultacie określonych inwestycji. Do inwestycji zalicza się w tym przypadku zarówno kapitał własny przedsiębiorstwa/inwestora, jak też kapitał obcy pochodzący np. z kredytów czy emisji akcji.
ROI to jeden z podstawowych wskaźników rentowności przedsiębiorstw, który można porównać do wyliczania stóp zwrotu z inwestycji. ROI może być stosowany do oceny rentowności całego przedsiębiorstwa, jednak najczęściej służy ocenie jedynie określonych inwestycji, np. projektów marketingowych (reklama), szkoleń, czy projektów w dziedzinie IT.
ROI można wykorzystać również odwrotnie, to znaczy do określenia jak duże mogą być nakłady inwestycyjne uwzględniające m.in. oprocentowanie zaciągniętych kredytów, by dana inwestycja była wciąż opłacalna.
ROI - wzór
Wzór na ROI jest prosty i niezależny od struktury danego przedsiębiorstwa i jego majątku. Wyrażany jest jako stosunek opodatkowanego zysku operacyjnego z danej inwestycji do całkowitych nakładów inwestycyjnych.
Aby obliczyć ROI należy więc osiągnięty zysk operacyjny podzielić przez nakłady inwestycyjne, a następnie wynik pomnożyć przez 100 proc. W ten sposób osiąga się wyrażony procentowo wskaźnik ROI. Im wyższy, tym lepiej, a rentowność inwestycji jest większa. Przykładowo ROI wynoszące 20 proc. oznacza, że każda złotówka zainwestowana w dany projekt przyniosła 20 procent (20 groszy) opodatkowanego zysku operacyjnego.
Jednak o tym, czy osiągnięty został zysk, czy strata, decyduje tzw. średni ważony koszt kapitału (WACC). W uproszczeniu jest to kapitał zaangażowany w inwestycję wraz z uwzględnieniem kosztów jego uzyskania, np. odsetek od zaciągniętego kredytu. Jeżeli ROI jest większe niż WACC, inwestycja jest opłacalna, jeżeli natomiast ROI jest mniejsze niż WACC, inwestycja przynosi straty.
ROA i inne wskaźniki rentowności
Do mierzenia rentowności całych przedsiębiorstw służą najczęściej inne wskaźniki niż ROI. Do najczęściej stosowanych wskaźników rentowności przedsiębiorstw należą:
– wskaźnik ROA do mierzenia majątku (aktywów), – wskaźnik ROS do mierzenia sprzedaży, – wskaźnik ROE do mierzenia kapitału.
Źródło: TVN 24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock